معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با انتقال ۳۰ میلیارد تن- کیلومتر بار، ۷۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی در سوخت می‌شود.

صرفه‌جویی ۷۵۰ میلیون دلاری سوخت با انتقال بار از جاده به ریلبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید محمدزاده مدیر عامل راه‌آهن و معاون وزیر راه و شهرسازی در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تأمین مالی با بیان اینکه در تمامی قوانین و برنامه‌های مربوط به توسعه کشور اولویت را بر حمل و نقل ریلی قرار داده‌ایم، اظهار کرد: آیا این برنامه‌ها و قوانین توانسته‌ است این اولویت را به نتیجه برساند و آیا ما توانسته‌ایم نقش خود را در حوزه حمل ونقل ریلی به خوبی اجرا کنیم.

وی ادامه داد: زمانی که به سیاست‌های کلی نظام مراجعه می‌کنیم بیشترین تأکید در برنامه‌های سوم، چهارم، پنجم و ششم بر حمل‌ونقل ریلی است و تمامی سیاست‌های ابلاغی و چارچوب‌ها بر این موضوع توجه دارد.

محمدزاده با تأکید بر اینکه در برنامه ششم توسعه سهم حمل کالا با ریل باید به ۳۰درصد برسد، تصریح کرد: آیا رسیدن سهم حمل کالا با ریل به ۳۰درصد به عنوان یک شعار از سوی بنده باید مطرح شود و یا آنکه یک وظیفه ملی برای توسعه کشور است؟.

وی با بیان اینکه باید به موضوع انتقال حمل بار از جاده به ریل بیشتر توجه کنیم، گفت: در صورتیکه یک تن کیلومتر حمل بار از جاده به ریل منتقل شود، معادل ۳۵سی‌سی صرفه‌جویی سوخت می‌شود و اگر امروز این اقدام انجام شود و ۳۰میلیارد تن کیلومتر بر روی ریل قرار گیرد، حدود ۷۵۰میلیون دلار صرفه‌جویی سوخت می‌شود.

محمدزاده با اشاره به آلوده بودن هوای تهران گفت: در تهران روزانه ۱۰۰میلیارد نفر سفر حومه‌ای انجام می‌شود و ۴۰درصد از این مناطق دارای کریدورهای حمل‌ونقل ریلی است ولی متأسفانه سهم راه‌آهن از این بخش کمتر از ۵درصد است.

مدیرعامل راه‌آهن افزود: بسیاری از سفرهای حومه‌ای از طریق جاده و خودروهای شخصی صورت می‌گیرد و در صورتیکه بتوانیم این سفرها را به روی ریل منتقل کنیم، صرفه‌جویی انرژی در این بخش بسیار چشمگیر خواهد بود و از سوی دیگر میزان تصادفات در اطراف شهرها بسیار کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: دو هزار کیلومتر ریل در طی ۱۰ سال اخیر به کشور تحویل داده ایم، برای این دو هزار کیلومتر ریل، حداقل ۱۲ میلیون تن بار در نظر گرفته شده است. اگر کل این هدف محقق شود، سالی نزدیک به ۲۰۰ میلیون دلار صرفه جویی سوخت رخ می دهد اما چرا این اتفاق رخ نداده است؟

مدیر عامل راه‌آهن افزود: امروز متوسط قیمت انتقال هر تن کیلومتر بار از طریق جاده ۱۴۰ تومان و ریل ۸۰ تومان است، ولی چرا بارها به صورت کامل به بخش حمل‌ونقل ریلی منتقل نمی‌شوند؟ زیرا تا به امروز این موضوع را به صورت جدی و دقیق ما پیگیر نشده‌ایم.

محمدزاده با تأکید بر اینکه باید با اراده دولت و بخش خصوصی و در کنار هم بتوانیم موضوع توسعه حمل‌ونقل ریلی را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهیم، گفت: باید به توسعه حمل‌ونقل ریلی توجه جدی کنیم، زیرا عدم توجه ما به این بخش در آینده نزدیک مشکلات بسیاری را برای کشور ایجاد می‌کند.

وی افزود: سهم حمل‌ونقل ریلی در کشور حدود ۱۲ تا ۱۳درصد در تن کیلومتر بوده که این میزان سهم با توجه به اهداف ما در برنامه ششم توسعه بسیار کم است.

محمدزاده تأکید کرد: اگر فقط ۳۰ میلیون تن بار به ریل بیاید ۷۵۰ میلیون دلار صرفه جویی در مصرف سوخت داریم که بر اساس قانون، این صرفه جویی در سوخت باید به سرمایه گذار برگردد. بنابراین زمینه های سرمایه گذاری در ریل بسیار وسیع است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری در حوزه حمل ونقل ریلی در سازمان ایمیدرو گفت:‌ در سازمان ایمیدرو ۳۵ هزار تن طرح توسعه فولادی وجود دارد، در سال ۹۵ معادل ۶۰ میلیون تن فولاد تولید شد که ۴۰ میلیون تن آن از طریق جاده و ۲۰ میلیون تن با ریل جابه‌جا شد که بخش ۴۰ میلیون تن جابه‌جایی فولاد از جاده‌هایی انجام شد که دقیقا موازی با ریل بوده است. بنابراین اگر طرح های توسعه‌ای فولاد در ۱۰ سال آینده تکمیل شود ۱۱۰ میلیون تن فولاد از طریق جاده جابجا خواهد شد که با سونامی کشتار جاده ای و مصرف سوخت مواجه می‌شویم.

مدیر عامل راه‌آهن گفت: قیمت حمل‌ونقل ریلی بار در ایران با دلار ۳۷۰۰ تومان به ازای هر یک تن کیلومتر ۸ دهم سنت هزینه دارد که نشان می‌دهد حمل‌ونقل ریلی بار در ایران ارزان است اما هنوز بار به ریل نیامده است.

محمدزاده افزود: از سال ۸۸ تا ۹۲ تناژ حمل بار با ریل به طور میانگین بین ۳۲ تا ۳۴ میلیون تن بود که جای تامل دارد اما این سهم در سال ۹۶ به ۴۷ میلیون تن رسید که این موفقیت تنها با کاهش حق دسترسی به ریل از ۵۷ به ۱۹ درصد محقق شده است. بنابراین باید مزیت های حمل‌ونقل ریلی را افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت راه آهن بیان کرد: در سال ۹۶ معادل ۱۳۳ میلیون تن کالا از کشور صادر و ۴۰ میلیون تن وارد شده است اما سهم ریل از این میزان تجارت کالا تنها ۱۵ میلیون تن بوده در حالی که ما به کشورهای مختلف از جمله چین از طریق کریدورهای مختلف متصل هستیم.

وی تأکید کرد: تنها از طریق مرزهای میرجاوه، سرخس، اینچه برون، امیرآباد، ترکیه، آذربایجان، عراق و غیره می‌توانیم ۷۲ میلیون تن بار از طریق ریل صادرات و واردات داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در چند سال اخیر ۱۲۰۰ کیلومتر خط ریلی دوم به بهره برداری رسید و قرار است تا قبل از هفته دولت سال آینده هزار کیلومتر ریل دوم دیگر هم به بهره برداری برسد همچنین خط آهن محور جنوب پس از ۶۰ سال در دولت یازدهم نوسازی شد.

مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: شورای اقتصاد با سرمایه گذاری ۷.۵ میلیارد دلاری در بخش ریلی موافقت کرده و آن را به تصویب رسانده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۱۱ آذر ۱۳۹۷
پس باید بالای خیابونا رو پل هوایی بزنیم و تراموای هوایی را بندازیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۱۱ آذر ۱۳۹۷
پس به جای بی آر تی باید تراموا راه بیفته
آخرین اخبار