محمدی مطرح کرد؛

رشد ۶ برابری اوراق بدهی در بازار سرمایه

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اوراق بدهی در بازار سرمایه طی چند سال اخیر رشد ۶ برابری داشته است.

رشد ۶ برابری اوراق بدهی در بازار سرمایهبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در اولین همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تأمین مالی در حوزه ریلی با بیان اینکه زیرساخت‌های هر کشور مهم‌ترین عوامل توسعه کشور به شمار می‌رود، اظهار کرد: بخش ریلی از ایام دور مورد توجه بوده و ما باید از تمامی ظرفیت‌های موجود در این بخش استفاده کنیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: هم‌اکنون بخش ریلی توسعه زیادی پیدا کرده و از لحاظ خطوط و سرعت نسبت به سایر بخش‌ها پیشرفت بسیاری یافته هر چند که هنوز برای پیشرفت در این حوزه ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد.

وی با بیان اینکه اثر زیرساخت‌ها در اقتصاد کلان نقش بسیار مهمی دارد، گفت: این هزینه‌ها در سال‌ها و ماه‌های اول برای بازگشت با ابهامات زیادی همراه بوده است.

محمدی توضیح داد: تأمین مالی در کشورهای مختلف به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می‌شود و در طی سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی از اهمیت بسزایی برخوردار بوده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: یکی از ویژگی‌هایی که در بخش تأمین مالی در بازار سرمایه بسیار اهمیت دارد، تأمین مالی سهام عام و تأمین مالی مبتنی بر اوراق بدهی است که این مورد نشان از رشد ۶ برابری بازار بدهی دارد.

وی افزود: ما در تلاش‌ هستیم این اوراق را به جای بخش دولتی برای بخش خصوصی منتشر کنیم، زیرا بخش خصوصی شفاف‌ترین ارگان از بخش‌های کشور به شمار می‌رود.

محمدی تصریح کرد: مسیر بازار سرمایه مشخص و قوانین آن روشن است که می‌توان از طریق این بازار تأمین مالی بخش ریلی را توسعه دهیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه تسریع در امور وظیفه سازمان بورس است، گفت: به همکاران خود در بورس تأکید کردم به اوراق ریلی در کوتاه‌ترین زمان جواب دهند تا برای دارندگان اوراق امنیت‌های لازم ایجاد شود.

وی افزود: مجوز‌های بازار سرمایه برای رتبه بندی اعتباری صادر کرده است و ما می‌خواهیم از زحمت‌های صفر بانکی و بخشی از اوراق مبتنی بر رتبه منتشر کنیم.

محمدی  با بیان اینکه در نیمسال اخیر رتبه‌بندی در بورس اجرایی شده است، گفت: سازمان بورس عضو ISCO شده است و این پیام مهمی برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی است، مبنی بر اینکه استاندارد‌های بازار بورس ایران با استاندارد‌های بازار بورس بین‌المللی همخوانی دارد و این بدان معناست که سرمایه‌گذاران خارجی حوزه ریلی هم می‌توانند اطمینان کنند که استاندارد‌های بازار ایران مطابق با استاندارد‌های جهانی است، بنابراین اگر ورقه‌ای خریداری شود، همه حمایت‌ها از آنها انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه تأمین مالی باید سریعا و ارزان باشد، افزود: افرادی که اوراق می‌خرند می‌توانند سهام خریداری کنند، بنابراین در این حوزه باید به این ویژگی‌ها توجه شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: تفاهم‌نامه‌ای بین راه‌آهن ایران و سازمان بورس تنظیم شده که امیدواریم بتوانیم در چارچوب این تفاهم‌نامه همکاری داشته باشیم.

محمدی اظهار کرد: بازار سرمایه ایران آماده است برای حمل و نقل ریلی تعویض سرمایه را انجام دهد که البته منافع مردم در این حوزه هم مهم است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه حمل و نقل هوایی ما اولین صکوک اجاره برای هواپیمایی ماهان و اجاره هواپیما منتشر کردیم گفت: همچنین برای اجاره لوکوموتیو‌ها و واگن‌ها هم امکان انتشار صکوک اجاره وجود دارد و این مسئله قابل طرح است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه اوراق منفعت برای ریل و آزادراه‌ها قابل انتشار و طرح است گفت: ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید ظرفیت بزرگی است که امیدواریم همه بخش‌های کشور از این ظرفیت استفاده کنند.

محمدی توضیح داد: از سال ۹۰ تا ۹۵ کل اوراق منتشر شده بخش ریلی برای بازار سرمایه ۹۲ میلیارد تومان بود که در سال ۹۶ این رقم به ۱۳۵ میلیارد تومان رسید و امسال تاکنون ۱۶۰ میلیارد تومان موافقت اصولی برای انتشار اوراق در این بخش اخذ شده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان گفت: ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه ریلی تأمین سرمایه شده که این رقم بسیار بزرگ است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار