به مناسبت سالروز شهادت میرزا کوچک خان جنگلی سخنان رهبر معظم انقلاب در مورد ایشان منتشر شده است.

بیانات رهبری درباره میرزاکوچک خان جنگلی+فیلمبه گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ میرزا یونس مشهور به میرزا کوچک خان جنگلی در سال ۱۲۵۷ در محله استادسرایی رشت دیده به جهان گشود. او پس از اتمام مدارج تحصیلی ابتدایی و راهنمایی خود در گیلان به قزوین و سپس به مدرسه حوزوی صالحیه تهران عزیمت کرد. او مشروطه خواه و رهبر جنبش جنگل بود که بدلیل نابسامانی‌های داخلی بعد از مشروطه و تعرض و دخالت‌های بیگانگان در ایران قیام و در رشت اعلام جمهوری کرد.

وی با آغاز جنبش مشروطه از افراد تاثیرگذار و جوان این نهضت بود و فداکاری‌های زیادی در این راه انجام داد.

میرزا کوچک خان پس از حدود هفت سال مبارزه و جنگ و گریز با تعداد اندکی از یاران خود برای جمع آوری قوا به طرف خلخال حرکت کرد که در برف و بوران اسیر شد و جان خود را از دست داد. با درگذشت وی در روز دوشنبه یازدهم آذر ۱۳۰۰ هجری خورشیدی نهضت جنگل به نقطه پایان خود رسید. 

رهبر معظم انقلاب درباره شهید میرزا کوچک خان جنگلی می فرمایند:

"ما در دوران مبارزه خودمان،هر وقت نام میرزا کوچک خان را به یاد می‌آوردیم و شرح حال او را می خواندیم، نیرو می گرفتیم. او از همت و اراده و شخصیت و هویت خود خرج کرد، برای اینکه به یک نسل هویت و شخصیت و نیرو و اراده ببخشد. این بسیار ارزش دارد."

امروز 11 آذرماه مصادف با سالروز شهادت بزرگ مرد تاریخ سرزمین ایران ویدئویی از بیانات رهبری درباره میرزا کوچک خان جنگلی منتشر شده است که در ادامه مشاهده می‌کنید.

انتهای پیام/

برچسب ها: دیدنی ها ، شنیدنی ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار