مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت : مشخصات ۱۲۰ هزار معلول در بانک اطلاعاتی بهزیستی ثبت شده است که به این ترتیب بیش از یک پنجم معلولان استان اصفهان زیر پوشش بهزیستی قرار دارند.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مرضیه فرشاد مدیرکل بهزیستی استان اصفهان امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت 12 آذرماه روز جهانی افراد دارای معلولیت اظهار کرد: شعار امسال روز جهانی معلولان «توانمندسازی افراد دارای معلولیت و حصول اطمینان از فراگیرسازی و برابری» است، انتظار داریم حدود 10 درصد از جامعه معلول داشته باشیم.

وی با اشاره به این‌که معلولیت طیف وسیعی دارد ، افزود : قبلاً قدری سلیقه‌ای درصد معلولیت داده می‌شد ، اما در حال حاضر از میزانی تحت عنوان ICF  استفاده می‌کنیم تا شدت معلولیت را در رتبه شدید ، خفیف و متوسط مشخص کنیم ؛ حتماً میزان نقص مهمترین مسأله است.

کاهش معلولیت بینایی در استان اصفهان

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در ادامه گفت : مشخصات ۱۲۰ هزار معلول در بانک اطلاعاتی بهزیستی ثبت شده است که این رقم تنها یک پنجم آمار معلولانی است که در استان ساکن هستند و حدس ما این است که آمار معلولان استان حدود ۵۰۰ هزار نفر باشد در استان اصفهان 28 هزار نفر معلول جسمی حرکتی و 23 هزار نفر معلول ذهنی داریم، قبلاً معلولیت بینایی در بالاترین رده‌ها قرار داشت که با طرح شناسایی تنبلی چشم در آخرین رده‌ها قرار دارد ، معلولیت ناشنوایی هم قابلیت حذف دارد.

فرشاد در رابطه با مناسب‌سازی معابر شهری گفت : موضوع مناسب‌سازی دفتری را به خود اختصاص داده است ، در شهرداری اصفهان خوب و به جد با حمایت معاونت عمرانی استانداری مناسب‌سازی در حال انجام است و ما هم مطالبات را اعلام می‌کنیم؛ شهرداری اصفهان 100 دستگاه اتوبوس را در سال 97 اعلام کرده که به ناوگان ترابری شهری اضافه شده است، در رابطه با مناسب‌سازی ایستگاه‌های اتوبوس عادی و بی آر تی نیز کار می‌شود.

فقط یک سوم مناسب‌سازی معابر برای معلولان استاندارد است

وی تصریح کرد: دبیرخانه مناسب‌سازی استان با 18 تیم در سال 96 و افزایش تیم‌ها تا پایان سال 97 تمام شهرهای استان اصفهان را از جهت مناسب‌سازی بررسی می‌کند ، در استان اصفهان 35 درصد معابر برای معلولان مناسب‌سازی شده که فقط یک سوم آن استاندارد است ، سامانه پیامکی معبر با شماره 3000012322 نیز آماده دریافت تخلفات و مشکلات در زمینه معابر است.

سید اصغر فیاض معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان نیز در این نشست ابراز کرد: بالغ بر 3 هزار و 700 خانواده با 2 معلول در استان وجود دارد، البته در کل بالغ بر 120 هزار معلول را در استان تحت پوشش داریم، با پیگیرهای وزارت کشور از طریق وزارت رفاه تا ابتدای سال 97 حدود 350 هزار معلول از خدمات مستمری و کمک هزینه نگهداری در منزل استفاده می‌کردند و در مجموع 161 هزار تومان به صورت تک نفره معلولان دریافت می‌کنند.

6 هزار نفر به چرخه مستمری بگیران از بهزیستی در استان اصفهان اضافه شد

وی افزود: 300 هزار نفر نیز از اواسط تابستان امسال در کل کشور اضافه شده و تحت پوشش دریافت مستمری قرار گرفتند و افراد در نوبت وارد چرخه گرفتن این مستمری ماهانه شدند، نزدیک دو ماه است که افراد دیگری در نوبت هستند که وزارت رفاه قول داده که این افراد هم به چرخه دریافت مستمری اضافه شوند، مجموعاً 6 هزار نفر امسال در استان اصفهان به چرخه اضافه شدند، در استان اصفهان هم 30 هزار نفر دریافت مستمری دارند و در کل کشور 750 هزار نفر مستمری دریافت می‌کنند.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: غیر از مراکز توانبخشی به صورت روزانه و شبانه در حوزه مددکاری، مشاوره، کمک‌توانبخشی و... خدمات داریم، چالش بزرگ ما در استان مراکز اقامتی شبانه‌روزی است و مراکز موجود به صورت خصوصی و خیریه‌ای اداره می‌شوند، بالغ بر 230 نفر اضافه‌تر در این مراکز داریم که هیچ یارانه‌ای بهزیستی کشور نتوانسته به استان بدهد ، در کل کشور بالغ بر 4 هزار نفر اضافه جمعیت داریم تأمین بودجه برای چنین جمعیتی کار را برای سازمان بهزیستی سخت کرده است، ماهیانه 150 میلیون تومان کسری اعتبار در مراکز نگهداری شبانه‌روزی در استان داریم.

فیاض در ادامه بیان کرد: پیش از این بیمه مکمل را برای مددجویان داشتیم اما چون کامل پاسخگوی نیاز نبود حذف شده و از حدود 5 سال پیش به صورت کمک موردی درمان به استان‌ها ابلاغ شد و این رقم هم هر سال کمتر شد، لازم به ذکر است که هزینه‌های درمانی برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی مشکل ایجاد کرده است.

برپایی نمایشگاه آثار و دستاوردهای معلولان در دانشگاه اصفهان

وی همچنین بیان کرد: به مناسبت 12 آذر با همکاری آموزش و پرورش استثنائی، سازمان بهزیستی، هیأت‌ وزش‌های جانبازان و معلولان، تشکل‌های معلولان استان و دانشگاه اصفهان نمایشگاه آثار و دستاوردهای معلولان در دانشگاه اصفهان در دانشکده علوم تربیتی از روز گذشته برقرار شده و تا پنج‌شنبه ادامه دارد.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان در پایان در رابطه با شهرستان‌هایی که بیشترین تعداد معلول را دارند، بیان کرد: شهر اصفهان با 140 هزار نفر بیشترین معلول را دارد، خمینی‌شهر نیز در رتبه دوم قرار دارد که به دلیل مهاجرپذیر بودن است، نجف‌آباد و فلاورجان نیز که شهرستان‌های مجاور اصفهان و مهاجرپذیر هستند در رتبه بعدی قرار دارند.

راه‌اندازی سامانه ثبت الکترونیکی متقاضیان طلاق با همکاری دادگستری

مجتبی ناجی معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان نیز در ادامه این نشست از راه‌اندازی سامانه ثبت الکترونیکی متقاضیان طلاق به آدرس www.zaman.behzisti.net  با همکاری دادگستری خبر داد و گفت : راه‌اندازی این سامانه می‌تواند امکان مداخلات روانشناسی جهت کاهش طلاق را به دنبال  داشته باشد ، این سامانه برای تسریع زمان مراجعه مردم جهت انجام مشاوره قبل از طلاق بوده که فعلاً در شهر اصفهان فعال است؛ در 11 استان این سامانه فعال است که 2 استان دیگر تمایل به فعال کردن این سامانه دارند.

وی ادامه داد: 5 هزار و 251 مورد طلاق در استان اصفهان در 6 ماهه ابتدایی سال به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 25 درصد افزایش داشته است.

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان همچنین مطرح کرد: پذیرش برای مردم در سامانه ثبت الکترونیکی طلاق رایگان است و هزینه توسط سازمان بهزیستی کشور پرداخت می‌شود، اما هزینه مشاوره در مراحل بعدی باید توسط خود افراد پرداخت شود، تحقیق ما نشان داده است در مداخله طلاق می‌توانیم مؤثر باشیم که برای این کار سازمان بهزیستی کشور یارانه‌ای در نظر گرفته است.

حمایت بهزیستی از خانواده‌های دارای بچه‌های 3 قلو به بالا

ناجی با اشاره به این‌که خانواده‌های دارای بچه‌های 3 قلو به بالا تا 6 سالگی فرزندانشان تحت پوشش حمایت سازمان بهزیستی قرار می‌گیرند حتی اگر میزان درآمد خانواده طبق آیین نامه قانون کار باشد، مطرح کرد: حدود 9 هزار و 200 خانوار و زنان سرپرست خانواری هستند که در کل تحت پوشش داریم، خانواده‌های دارای فرزند 3 قلو 370 مورد، دارای فرزند 4 قلو 14 مورد و دارای فرزند 5 قلو 4 مورد تحت حمایت بهزیستی هستند.

پرداخت 8 میلیارد تومان وام اشتغال قرض‌الحسنه به معلولان

علی‌اصغر شاهزیدی معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی اصفهان نیز در ادامه این نشست مطرح کرد: کمک به ایجاد اشتغال برای افراد معلول یکی از راه‌های برون رفت از مشکلات این افراد است ، در این زمینه طی سال جاری 607 نفر از خدمت‌گیرندگان سازمان حدود 8 میلیارد تومان وام اشتغال قرض‌الحسنه با بازپرداخت اقساط 5 ساله از محل تبصره 16 قانون بودجه سال جاری پرداخت کردیم که تقریباً برای هر کدام به طور میانگین 13 میلیون و 100 هزار تومان است که البته مبلغ متفاوت است که 77 درصد معلولان بودند.

وی ادامه داد: 833 نفر در حوزه کاریابی در بخش‌های خصوصی مزدبگیری مشغول به اشتغال شدند که 291 نفر که 35 درصد می‌شود را معلولان تشکیل می‌دهند و نشان می‌دهد که جامعه تمایل کمتری برای به کارگرفتن معلولان دارد.

پرداخت یارانه ارتقای کارایی معلولان به کارفرمایان

معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی اصفهان در ادامه توضیح داد: برای 5 سال حق بیمه خویش‌فرمای معلولان را پرداخت می‌کنیم همچنین برای 5 سال حق بیمه کارفرما را پرداخت می‌کنیم، در حال حاضر 633 نفر از این خدمات استفاده می‌کنند که 75 درصد آن معلولان هستند و 272 نفر حق بیمه کارفرما است؛ پرداخت یارانه ارتقای کارایی معلولان به کارفرمایان یکی دیگر از خدمات است، کارفرمایانی که معلولان را به کار بگیرند بین 10 تا 50 درصد از حداقل حقوق قانون کار را به صورت ماهیانه برای مدت 5 سال دریافت می‌کنند، 28 نفر از معلولان از 50 درصد تسهیلات استفاده می‌کنند.

شاهزیدی در ادامه ابراز کرد: تیرماه امسال شاهد افتتاح شرکت تعاونی معلولان بودیم، پیش از این برای بازاریابی تولیدات معلولان مشکل داشتیم؛ این تعاونی وظیفه دارد محصولات معلولان را شناسایی و برای آن‌ها برندسازی کند و این محصولات را در استان و خارج از استان به فروش برساند؛ 50 درصد از تسهیلات پرداخت شده و خدمات بهزیستی برای اشتغالزایی، منجر به ایجاد اشتغال پایدار شده است.

تفاهم نامه ای برای خانه دار شدن خانواده‌های دارای حداقل 2 عضو معلول

وی با اشاره به تفاهم نامه سال  94 بین سازمان بهزیستی، وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، خیران مسکن‌ساز و بنیاد مستضعفان، عنوان کرد:  بر اساس این طرح برای خانواده‌های دارای حداقل 2 عضو معلول، مسکن ساخته می‌شود که تا کنون برای حدود یک هزار و 500 خانواده در استان این کار انجام شده است.

معاون مشارکت‌های مردمی اداره کل بهزیستی استان اصفهان در ادامه به کمک برای تأمین جهیزیه برای معلولان در سال جاری اشاره کرد و گفت: 252 مورد کمک در این زمینه انجام شده است، مقدار این کمک با توجه به محدودیت‌های فعلی حدود 10 میلیون ریال است که بیشتر به عنوان هدیه محسوب می‌شود.

رشد 11 درصدی مشارکت‌های مردمی در بهزیستی استان اصفهان

شاهزیدی با اشاره به رشد 11 درصدی مشارکت‌های مردمی در بهزیستی استان اصفهان در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیان کرد: در این مدت 30 میلیارد تومان کمک‌های نقدی و غیر نقدی و خدماتی در 2 بخش دولتی و خیریه جذب شده است، 5.6 میلیارد تومان هزینه از بخش دولتی و بقیه از بخش خصوصی بوده است، 286 میلیون تومان در 6 ماهه اول سال جاری برای معلولان خدمت گیرنده پرداخت کمک موردی از محل مشارکت‌های مردمی به صورت کمک نقدی داشتیم.

محمدسعید محمدی معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان نیز در ادامه این نشست با اشاره به این‌که معلولان هزینه‌هایی چند برابر افراد عادی دارند، مطرح کرد : 4 دفتر زیرمجموعه دفتر پیشگیری از معلولیت قرار دارند، وظایف دفتر پیشگیری از معلولیت به ویژه در رابطه با پیشگیری از اختلال شنوایی و بینایی و آزمایش ژنتیک است.

غربالگری شنوایی و بینایی برای جلوگیری از معلولیت

وی از غربالگری شنوایی 34 هزار و 120 نفر در 6 ماهه اول سال  97 خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد 3 هزار و 367 نفر مشکوک تشخیص داده شدند و از این بین 143 نفر بعد از معاینه دقیق‌تر کودکانی بودند که اگر مداخله صورت نمی‌گرفت دچار اختلال می‌شدند و این تعداد معلول به چرخه حمایتی بهزیستی اضافه می‌شدند، در حوزه بینایی هم 77 هزار و 501 نفر معاینه شدند که هزار و 900 نفر مشکوک تشخیص داده شدند.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان  همچنین تصریح کرد: طرح آگاه‌سازی از پیشگیری از معلولیت‌ها در دوره سالمندی نیز در نظر است اجرا شود که 7 هزار سالمند باید تحت آموزش قرار گیرند.

محمدی با اشاره به فعالیت دفتر مشاوره و خدمات روانشناختی برای مداخله به هنگام در مشکلاتی که وجود دارد، گفت: از طریق خط 1480 به صورت تلفنی مشاوره الکترونیک داده می‌شود که 60 هزار و 100 نفر با این خط تماس گرفتند، این خط برای استان است که از تمام استان می‌توانند تماس میگیرند، با توجه به تعداد زیاد تماس گیرندگان باید این خط توسعه یابد.

 

انتهای پیام/م

برچسب ها: بهزیستی ، معلول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.