یک کارشناس مسائل اقتصادی درباره تنها راه حل موجود برای رهایی خودروسازان از مشکلات توضیحاتی ارائه داد.

تنها راه برای رهایی خودروسازان از مشکلات/ چرا مسئولین باید با افزایش قیمت موافقت کنند؟ به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  سهراب دل‌انگیزان کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به نابسامانی‌هایی که در بازار خودرو وجود دارد، گفت: اکنون قیمت خودرو تولیدی خودروسازان معادل 60 درصد قیمت بازار است و 40 درصد سود آن حاصل رانت و دلالی است.

وی افزود: این پول زور در شرایطی از مردم گرفته می‌شود که به جیب خودروساز نمی‌رود، بلکه نصیب دلالان می‌شود و از طرف دیگر خودروسازان در تامین هزینه‌های خود مانده و حتی نمی‌توانند بدهی خود به قطعه‌سازان را بپردازند.

به گفته این استاد دانشگاه ادامه این روند، باعث ورشکستگی خودروسازان و به دنبال آن قطعه‌سازها و بیکاری کارگران آنها خواهد شد و در این بین فقط جیب دلالان پر می‌شود.

دل‌انگیزان با بیان این‌که مسئولان و نمایندگان مجلس باید اجازه دهند قیمت خودرو بالا برود، یادآوری کرد: باید قیمت خودرویی که خودروساز عرضه می‌کنند حدود سه درصد زیر قیمت کنونی بازار باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه رازی درباره این‌که آیا اکنون زمان مناسبی برای گران شدن خودرو هست؟ نیز خاطرنشان کرد: حقیقت این است که قیمت واقعی خودرو همان قیمتی است که اکنون در بازار آزاد عرضه می‌شود و وقتی هم که مردم در این بازار آزاد خودرو خرید و فروش می‌کنند یعنی توان اقتصادی آن را دارند.

وی اظهار کرد: این نگرانی که با افزایش قیمت خودرو درب کارخانه دوباره قیمت در بازار آزاد هم بالا برود بی‌مورد است، زیرا قیمت خودرو تا جایی که ممکن بوده بالا رفته و اکنون دیگر جایی برای افزایش در بازار آزاد ندارد.


بیشتر بخوانید:چرا مردم باید تاوان هزینه‌های سربار خودروسازان را بدهند؟


دل‌انگیزان افزود: به علاوه وقتی که خودروساز بتواند قیمت خودروی تولیدی را بالا ببرد این درآمد زمینه‌ساز توسعه، تجهیز و ارتقا صنعت خودرو خواهد شد و خودروی بیشتری هم وارد بازار می‌شود و به دنبال فراوانی عرضه خودرو دیگر تفاوت قیمت چندانی در بازار آزاد نخواهیم داشت.

دل‌انگیزان با اعلام موافقت خود نسبت به افزایش قیمت خودرو، تاکید کرد: راه منطقی و عاقلانه خروج بازار خودرو از این وضعیت افزایش قیمت‌هاست.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۳۰ ۲۲ آذر ۱۳۹۷
ما فقط باید خودروهای بی کیفیت و گرون خودروسازهای پر رو رو تحریم کنن ونخرن که قیمتها واقعی بشن چطور پراید رو به عراق وسوریه میدن6میلیون ولی مردم خودمون باید۳۵تومن پولبدن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۳ ۱۸ آذر ۱۳۹۷
خدا کنه قیمت خودرو آنقدر بالا رود که دیگه کسی نتونه بخره و ورشکست بشوند و کارگرا هم بی کار شوند الان ۳۰سال است به بهانه بی کار نشدن کارگرا دارن گرانفروشی می کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۶ ۱۶ آذر ۱۳۹۷
چرا از افزایش قیمت خودرو حمایت میکنی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۲۱ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
اخه این خودرو ها ارزش نداره بعدشم مردمی که دیگه بخاطر این گرونی های اخیر پولی براشون نمونده دیگه چی میخواید افزایش بدید
Iran (Islamic Republic of)
سعيد
۱۵:۰۸ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
من چند تا سوال دارم از شما:

چطور قيمت يه ماشين كره اي و اروپائي در مناطق آزاد با قيمت ماشينهاي خوردرو سازهاي داخلي برابري ميكنه ولي شركتها نميگن ما داريم ضرر ميديم
ولي خودروسازهاي ما ميگن؟
اونا ك تموم هزينه هاشون به دلاره
درحاليكه براي خودروسازهاي ما فقط هزينه قطعات به دلاره

چرا خودروسازهاي خارجي با همين قيمت راضين و تازه سود هم ميبرن
ولي خودروسازهاي ما صحبت از زيان و ضرر ميكنن؟

به نظر شما اين دلالها كيا هستن؟



از خودت پرسيدي چند درصد مردم توانايي خريدخودرو رو باقيمت بازار ازاد دارن ؟
اصلا" قيمت بازار آزاد رو كي تعيين كرده؟
مردم؟
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۰:۱۸ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
استاد محترم قیمت خودرو بالاتر رود آیا کیفیت هم بالا می رود ؟
آخرین اخبار