برنامه ریزی برای استفاده از ظرفیت معلولان به عنوان افرادی با توانایی‌های خاص/ شهری که نتواند فضای شهری مناسب معلولان را فراهم کند، معلول استسرپرست استانداری خراسان رضوی گفت: برنامه ریزی برای دیده شدن و استفاده از ظرفیت معلولان به عنوان افرادی دارای توانایی‌های خاص در دستور کار قرار گیرد.
 
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، قربان میرزایی سرپرست استانداری خراسان رضوی همزمان با سوم دسامبر و ۱۲ آذر روز جهانی معلولان، در جریان دیدار مدیر کل بهزیستی استان و تعدادی از معلولان با توانایی‌های ویژه گفت: متناسب سازی فضای شهری و ساماندهی ورودی ساختمان دستگاه‌های اجرایی و ادارات استان برای استفاده برابر از امکانات ویژه معلولان و یک ضرورت صد درصدی است.

وی تصریح کرد: شهر عنصری زنده، فعال و پویاست که نبض آن به خاطر زندگی و تعامل انسان‌ها می‌زند، در این میان اگر قشری نتواند در این فضا به راحتی زیست کند نشان از معلولیت و محدودیت شهر است، از این رو مناسب سازی فضا‌های شهری باید همواره اولویت مسئولان و مدیران مرتبط باشد.

میرزایی با اشاره به وجود حدود ۱.۵ میلیون معلول در کشور که در خراسان رضوی هم این معلولان حدود چهار درصد از جمعیت شش و نیم میلیون نفری استان را تشکیل می‌دهند، اظهارداشت: نباید از مناسب سازی فضا‌های شهری برای زیست این قشر از جامعه غافل شد.

وی ادامه داد: باید از ظرفیت خود نخبگان تحت پوشش بهزیستی و معلولان برای دیده شدن و پرداختن به موضوعات این جمعیت استفاده کرد.

سرپرست استانداری خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی به دلیل انتساب به امام رضا (ع)  باید در تمامی حوزه‌ها پیشگام و الگو باشد و حوزه معلولان هم به صورت ویژه مورد توجه تمامی بخش‌های دولتی و خصوصی قرار گیرد، زیرا این افراد اگر در بخش‌هایی دچار ضعف هستند، اما در برخی زمینه‌ها توانمندی‌هایی دارند که فراتر از ظرفیت افراد عادی است.


دو درصد از معلولان خراسان رضوی در پوشش بهزیستی


حمید رضا پوریوسف مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی هم در این دیدار گفت: هم اکنون دو درصد معلولان استان شامل ۱۱۴ هزار و ۷۱ معلول تحت پوشش بهزیستی هستند.

وی افزود: حدود ۲۱ هزار نفر آنان کمتر از ۱۸ سال و حدود ۱۱ هزار نفر آنان بیش از ۶۰ سال دارند.

پوریوسف با بیان اینکه تاکنون ۳۰ درصد ادارات استان برای تردد افراد معلول و ناتوان مناسب سازی شده اند، اظهار داشت: این مناسب سازی شامل نصب رمپ، آسانسور، سرویس بهداشتی مناسب و درب آسان بازشو می‌باشد.

وی درباره قانون جامع حمایت از حقوق معلولان نیز گفت: این قانون در قالب لایحه پیشنهادی دولت اردیبهشت امسال پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی مورد موافقت شورای نگهبان قرار گرفت و اجرای آن در سطح مورد نظر نیازمند تعیین ردیف اعتباری در بودجه سال آینده کشور است.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: هم اکنون ۱۶۵ مرکز توانبخشی روزانه، شبانه روزی، مراقبت در منزل و معاینه در منزل در این استان فعالیت دارد که سطح کمی و کیفی خدمات آن‌ها در بالاترین سطح است.

انتهای پیام//آ. ف
برچسب ها: استانداری ، بهزیستی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.