به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حیدر تورانی سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در مراسم اختتامیه جشنواره کتاب رشد با بیان اینکه آموزش و پرورشی که در اجرای سند تحول اهتمام میورزد آموزش و پرورشی محور توسعه است، گفت: سند تحول بنیادین مبناهایی را تهیه میکند و اگر بهترین مبناهای را بدون مبنای درست کار کنیم به نتیجه نخواهیم رسید.
وی ادامه داد: سند تحول بنیادین حداقل کمک کرده است در زمین دیگران حرکت نکنیم، مقام معظم رهبری این سند را محکم، جامع و پیشرو اعلام کردهاند و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نیز بخشی از این سند تحول هستند که به عقیده برخی مغز متفکر آموزش و پرورش به حساب میآید.
تورانی بیان کرد: سازمان پزوهش مغز متفکر است اما نه این سازمان کنونی که هنوز تا وضعیت مطلوب فاصله دارد، سازمانی مغز متفکر است که مرزگستر، گشاده در و گشاده رو باشد و محوریت تحول را به جای کتاب درسی به برنامه درسی ملی بدهد.
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه سبک رهبریِ اثربخش در سازمان پژوهش مغفول مانده است، گفت: امروز نیازمندان مردان تحول و مدیران استراتژیک هستیم و این منابع مختص آموزش و پرورش نیست.
تورانی با اشاره به لزوم استفاده آموزش و پرورش باید از بخش غیردولتی، گفت: خوشبختانه با بیش از ۱۰۰۰ ناشر که همسو با اهداف آموزش و پرورش هستند، همکاری داریم و به دنبال راهاندازی سیاست چند تالیفی هستیم.
وی تصریح کرد: اگر معلمی آنقدر توانمند نیست که موقعیت یادگیری خلق کند آیا درست است ذهن دانش آموزان را با آزمونهای پی در پی پر کند؟ دانش آموزان باید در مسیر پیشرفت قرار گیرند نه اینکه قضاوت شوند؛ آیا در حقوق تربیتی کودکان آمده است که ذهنشان با مطالب کمک درسی پر شود؟
تورانی با اشاره به اینکه از ظرفیت مصوبه ۸۲۸ شورای عالی آموزش و پرورش برای همکاری با ناشران استفاده میکنیم، گفت: به طور کلی در دنیا کتاب ها یا آموزشیاند یا درسی و عنوانی به نام کمک درسی نداریم.
وی با اشاره به اینکه کتابهای ما خلاقیت محور است اما خوب خودمان را معرفی نکردیم، بیان کرد: تا پایان ۱۴۰۰ کتاب نونگاشت نخواهیم داشت، باید از همسویی به انطباق حرکت کنیم چرا که نیاز به باز طراحی داریم.
در ادامه مراسم محمد ناصری مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی و دبیر جشنواره کتاب رشد درباره این جشنواره، اظهار کرد: در سازمان پژوهش برنامهها و جشنوارههای متعدد برای حمایت از محصولات آموزشی برگزار میشود و سعی داریم رونق مطالعه و کتابخوانی را افزایش دهیم، همچنین به این موضوع اعتقاد داریم که مطالعه از سر اجبار تأثیر مثبتی نخواهد داشت.
وی ادامه داد: در جشنواره کتاب رشد امسال هزار و 27 ناشر در سامانه عضو هستند و انتشاراتشان را برای ما ارسال کردند تا آنها را از لحاظ استانداردهای موجود در دفتر تکنولوژی بررسی کنیم.
ناصری بیان کرد: مجموعه کتابها در گروههای درجه 1، درجه 2 و درجه 3 تقسیمبندی میشوند، کتابهای درجه 1 و 2 به عنوان کتابهای قابل قبول معرفی خواهند شد.
مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی با اشاره به اینکه امسال 1 هزار و 136 کتاب در جشنواره کتاب رشد با هم به رقابت پرداختند، تصریح کرد: از میان کتابهای موجود، 38 عنوان کتاب به عنوان کتاب برتر معرفی شدند، همچنین 16 کتاب از میان برترینها به عنوان کتاب سال 97 اعلام خواهند شد.
وی با تأکید بر اینکه تألیف کتابها بیشتر از ترجمه مورد توجه است، اظهار کرد: اولویت اصلی و توجه بیشتر به مولفان خواهد بود.
ناصری یادآوری کرد: در بین ناشران هم اولویت اصلی را به مؤلفان ادبیات داستانی و به ویژه افرادی که در دوره دبستان و پیش دبستان فعالیت میکنند دادیم، همچنین سعی کردیم این جشنواره به دور از کلیشهها با توجه به جاذبههای زبان فارسی نیازهای مخاطبان را که علاوهبر دانشآموزان، معلمان و والدین هم هستند برآورده کنند.
در ادامه مراسم محمد ناصری مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی و دبیر جشنواره کتاب رشد درباره این جشنواره، اظهار کرد: در سازمان پژوهش برنامهها و جشنوارههای متعددی برای حمایت از محصولات آموزشی برگزار میشود و سعی داریم رونق مطالعه و کتابخوانی را افزایش دهیم همچنین به این موضوع اعتقاد داریم که مطالعه از سر اجبار تأثیر مثبتی نخواهد داشت.
وی ادامه داد: در جشنواره کتاب رشد امسال هزار و 27 ناشر در سامانه عضو هستند و انتشاراتشان را برای ما ارسال کردند تا آنها را از لحاظ استانداردهای موجود در دفتر تکنولوژی بررسی کنیم.
ناصری بیان کرد: مجموعه کتابها در گروههای درجه 1، درجه 2 و درجه 3 تقسیمبندی میشوند که کتابهای درجه 1 و 2 به عنوان کتابهای قابل قبول معرفی خواهند شد.
مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی با اشاره به اینکه امسال 1 هزار و 136 کتاب در جشنواره کتاب رشد با هم به رقابت پرداختند، تصریح کرد: از میان کتابهای موجود، 38 عنوان کتاب به عنوان کتاب برتر معرفی شدند همچنین 16 کتاب از میان برترینها به عنوان کتاب سال 97 اعلام خواهند شد.
وی با تأکید بر اینکه تألیف کتابها بیشتر از ترجمه مورد توجه است، اظهار کرد: اولویت اصلی و توجه بیشتر به مولفان خواهد بود.
ناصری یادآوری کرد: در بین ناشران نیز اولویت اصلی را به مؤلفان ادبیات داستانی و به ویژه افرادی که در دوره دبستان و پیش دبستان فعالیت میکنند دادیم، همچنین سعی کردیم این جشنواره به دور از کلیشهها با توجه به جاذبههای زبان فارسی نیازهای مخاطبان را که علاوهبر دانشآموزان، معلمان و والدین هم هستند، برآورده کنند.
انتهای پیام/