رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان با اشاره به اهمیت نخبه پروری در حل مسائل گفت: آموزش و پرورش مهد نخبه پروری است.

آموزش و پرورش مهد نخبه پروری است/ المپیاد معطوف به پایتخت شده بودبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم افتتاحیه اندیشکده دانش پژوهان جوان با حضور سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، فاطمه مهاجرانی رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و جمعی از دانش آموزان نخبه صبح امروز در مرکز دانش پژوهان جوان برگزار شد.

در این مراسم مهاجرانی با اشاره به اینکه تشکل‌های اجتماعی در ابتدا به شکل یک جمعیت دیده می‌شوند و به تدریج سازمان یافته می‌شوند،گفت: اگر قراراست پژوهشکده به عنوان نهادی جریان ساز باشد، باید از نخستین گام این اتفاق صورت بگیرد و این فضا محلی برای افزایش سرمایه‌های اجتماعی دانش آموزان است.

وی ادامه داد: سلطان بودن علم حاصل برهم‌کنش اندیشه‌هاست و اندیشکده محلی برای نشست کسانی است که پرچم کشور را به اهتزار در آوردند.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با اشاره به اینکه پیش از ادغام باشگاه دانش پژوهان جوان، باشگاه محلی برای همین کارکردها و گفتگوی اعضای با هم بود و قضایی برای به اشتراک گذاری انتقال تجربه به شمار می رود.

نخبگان صرفا برای مدال آوری در المپیاد شرکت نمی‌کنند

مهاجرانی با اشاره به اینکه نخبگان صرفا برای مدال آوری در المپیادها شرکت نمی‌کنند، گفت: این افراد برای رفع مشکلات جامعه و حل مسائل اجتماعی می کوشند.

وی با اشاره به اینکه ظرف ۳۱ سال ۷۳۱ مدال جهانی دریافت کردیم اما با کج سلیقگی مسئولان این ظرفیت را نادیده گرفتیم، گفت: نمی توانیم مدال‌آوران و سهم شان را در مدال آوری بپذیریم و به جریان نخبه پروری بپردازیم، اما نقش آموزش و پرورش که مهد این مهم است، نپذیریم.

مهاجرانی تصریح کرد: در سال‌های پیش آسیب المپیاد این بود که صرفا متمرکز بر تهران پیش می‌رفت و امسال در مناطق محروم مدارس معین مشخص کردیم تا از این آسیب جلوگیری شود و از ظرفیت سایر مناطق بهره ببریم.

وی با اشاره به اینکه ریشه مدال آوری در مدارس است و آن را مدیون مدیران و معلمان می دانیم، گفت: گفتگو رمز تعالی است که امیدواریم این اهداف در اندیشکده محقق شود.

میزبانی از ۲ المپیاد جهانی علمی در ایران

در ادامه عنایت سالاریان معاون باشگاه دانش پژوهان جوان با اشاره به اینکه اکنون ۶ رشته فعال المپیاد در حوزه بین المللی، یک المپیاد داخلی آزمایشی بدون تسهیلات کنکور، یک رشته ملی داخلی با مجوز شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم، گفت: سال ۲۰۲۰ میزبان المپیاد سلول‌های بنیادین و سال ۲۰۲۳ میزبان المپیاد فیزیک هستیم.

وی ادامه داد: در این اندیشکده ۱۱ نفر از میان نخبگان اعضای شورای سیاستگذاری در دوره های سه ماهه به عنوان هیئت رئیسه فعالیت می‌کند و در شورای مرکزی آن ۲ نفر از مدال آوران خارج از کشور هم حضور دارند.

سالاریان تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های اندیشکده باشگاه دانش پژوهان جوان این است که راه ارتباطی نخبگان داخل و خارج از کشور خواهد بود، زیرا اکنون در فقر داشتن  نهادی  برای تصمیم گیری المپیادی‌ها هستیم.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار