موسسه اقتصاد و صلح گزارش داد؛

تلفات ناشی از تروریسم در حال کاهش و شمار قربانیان نژادپرستی در حال افزایش است

موسسه اقتصاد و صلح در جدیدترین گزارش خود از کاهش آمار تلفات ناشی از حملات تروریستی در سال ۲۰۱۷ و افزایش قربانیان نژادپرستی خبر داد.

تلفات ناشی از تروریسم در سال ۲۰۱۷ کاهش و کشته‌های نژادپرستی در حال افزایش استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی ان ان، نتیجه تحقیقات موسسه اقتصاد و صلح نشان می‌دهد آمار تلفات ناشی از حملات تروریستی در سال 2017 برای سومین سال متوالی کاهش یافته است ولی آمار قربانیان ناشی از افراط‌گرایی راست گراها [نژادپرست ها] در حال افزایش است.

شاخص جهانی تروریسم سال 2018 نشان می دهد تلفات ناشی از تروریسم در سال گذشته 27 درصد کاهش یافته است؛ در 96 کشور از 163 کشور جهان  شاهد تحولی در زمینه کاهش حملات تروریستی بوده‌ایم و در 46 کشور دیگر این حملات در حد زیادی کم شده است. همچنین 67 کشور دست‌کم شاهد یک مورد مرگ ناشی از حمله تروریستی بوده‌اند که نسبت به سال 2016  کاهش داشته است. در سال 2016 در 79 کشور دست کم یک مورد مرگ ناشی از حمله تروریستی گزارش شده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: تلفات ناشی از حملات گروه تروریستی داعش با 52 درصد، کاهش چشمگیری داشته است. آمار کاهش تلفات ناشی از ترور در سوریه و عراق پس از آنکه داعش بخش گسترده ای از قلمروی خود را از دست داد، کاملا ملموس بوده است. تلفات ناشی از حملات تروریستی در عراق در سال 2017 نسبت به سال گذشته آن 5 هزار مورد و در سوریه یک هزار مورد کاهش یافته است.

با این حال، عراق و سوریه همچنان در میان 10 کشوری قرار دارند که بیشترین عواقب ناشی از تروریسم را متحمل شده اند. افغانستان، نیجریه، سومالی، پاکستان، مصر، کنگو ،جمهوری آفریقای مرکزی و هند از کشورهایی هستند که آمار تلفات ناشی از تروریسم در آن ها بالاست.

نتایج تحقیقات این بررسی نشان داد گروه تروریستی داعش  در سال 2017 همچنان «مرگبارترین گروه تروریستی در سراسر جهان» بوده است.

در بخش دیگری از این گزارش به میزان تلفات ناشی از حملات تروریستی در قاره اروپا پرداخته شده است. تلفات ناشی از تروریسم در سال 2017 میلادی در قاره سبز حدود 75 درصد کاهش یافته است که علت آن دلایل مختلفی همچون تضعیف داعش، شکست های پی در پی آن،  از دست دادن قلمروی خود در  خاورمیانه و ناتوانی در ادامه عملیات تروریستی در اروپاست. همچنین افزایش بودجه مبارزه با تروریسم در کشورهای اروپایی و تشدید نظارت امنیتی از دیگر دلایل کاهش حملات تروریستی در اروپا هستند.

برآورد مالی تروریسم در سال 2017، حدود 52 میلیارد دلار گزارش شده که گفته می شود بسیار بالاتر از این رقم است.

تروریسم راست افراطی، یک بحران در حال رشد

موسسه اقتصاد و صلح در بخش دیگری از گزارش خود به تشدید تلفات ناشی از حملات گروه های راست افراطی، سفیدهای ملی گرا و نژادپرست ها به ویژه در آمریکا و کشورهای اروپای غربی در حال افزایش است. طی چهار سال گذشته—2013 تا 2017 --  66  مورد مرگ و 127 حمله نژادپرست ها در اروپای غربی و آمریکای شمالی گزارش شده است.

شاخص جهانی تروریسم سال 2018، آمار تلفات ناشی از حملات گروه های راست افراطی در سال 2017 را  17 نفر و شمار حملات را 31 فقره عنوان کرده است. بیشتر حملات انفرادی و علیه مسلمانان بوده است.

گزارش های مربوط به حملات راست های افراطی حاکی از افزایش جنایات ناشی از نفرت در آمریکا و کانادا است. پلیس فدرال آمریکا در ماه نوامبر اعلام کرد جرائم ناشی از تنفر در آمریکا نسبت به سال 2017 حدود  17 درصد رشد داشته است. این افزایش در کانادا تقریبا 50 درصد بوده است.

موسسه اقتصاد و صلح یک نهاد بی طرف است که در زمینه برقراری صلح و تاثیر اقتصادی آن تحقیق می کند. این موسسه در تحقیقات خود، تروریسم را به عنوان  «تهدید یا کاربرد حقیقی نیروی غیرقانونی و یا خشونت یک بازیگر غیردولتی تعریف می کند که به دنبال رسیدن به یک هدف سیاسی، اقتصادی، مذهبی و یا اجتماعی از طریق اشاعه رعب و وحشت و اجبار است».

همچنین بخشی از اطلاعات این گزارش برگرفته از آمارهای کنسرسیوم ملی در خصوص مطالعه درباره تروریسم است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار