هر روز از کنارمان می‌گذرند همان‌هایی که دلی دریایی دارند، اما دل خوشی از معابر ندارند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، در حال حاضر شهر ارومیه به لحاظ ساختاری، نمی‌تواند نیاز گروه‌هایی، چون سالمندان و معلولان را تامین کند و این افراد در مسأله رفت و آمد در معابر شهری با مشکلات متعددی روبرو هستند.

انگار مناسب سازی فضای شهری در شهر ارومیه یک طرح فراموش شده است.

مناسب سازی معابر حق فراموش شده معلولان

رسول بابایان مدیر بهزیستی شهرستان ارومیه در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، آمار ۲۵ هزار نفری معلولان در شهرستان ارومیه را خاطر نشان ساخت و گفت: توان یابان در کنار تعداد قابل‌توجهی از جانبازان دوران دفاع مقدس و افراد سال خورده و بیماران و زنان و کودکان و... در این شهر ضرورت مناسب سازی معابر شهری را دو چندان می‌کنند.

حالا با وجود اینکه در قسمتی از معابر شهر ارومیه مناسب سازی انجام شده است، اما قسمتی هم از این مناسب سازی‌ها استاندارد‌های لازم را ندارند.

خلاصه علی رغم تلاش‌های گسترده برای مناسب سازی محل‌های تردد، معابر شهر‌ها که محل تردد معلولین نیز هست بکر و دست نخورده باقی مانده است.

 زوار معاونت فنی و عمرانی شهرداری ارومیه در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ، بیان کرد: در کل نگاه مدیریت شهری بهسازی و روان سازی برای استفاده بهتر معلولان و جانبازان و همچنین افراد سالمند از معابر سطح شهر است که بر اساس گزارش‌های مسئولان ذیربط ٧٠ درصد از سطح معابر برای استفاده این قشر از افراد جامعه آماده شده است.

مناسب سازی ارتباط پیاده رو‌ها با معابر، ایستگاه‌های اتوبوس و راه‌اندازی آسانسور در پل‌های عابر پیاده، استفاده از ناوگان بدون پله و دارای رمپ مناسب ویژه افراد ویلچری در ناوگان اتوبوسرانی و مینی‌بوسرانی شهری و اجرا و ساماندهی مسیر‌های کارآمد حرکتی ویژه نابینایان در پیاده‌رو‌ها و نظارت بر حسن اجرای آن که متأسفانه برخی از این مسیر‌های ایجاد شده از استاندارد‌های لازم برخوردار نیستند از دیگر ملزومات برای مناسب سازی معابر و خدمات شهری برای افراد کم‌توان و ناتوان جسمی دانست.

مناسب سازی معابر حق فراموش شده معلولان

محمد رضا علیزاده امامزاده رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه،  اظهار کرد: علی‌رغم وظایف و تکالیفی که بر عهده شهرداری برای مناسب سازی فضای شهری گذاشته شده، اما این مقوله یک موضوع مرتبط با دستگاه‌های مختلف است و همکاری و هماهنگی همه آن‌ها برای اجرای هر چه بهتر برنامه‌ها را طلب می‌کند.

او سازمان بهزیستی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، دانشگاه‌ها، مراکز درمانی، بانک‌ها و ادارات را از سازمان‌ها و اداره‌های متولی و مسئول در بهسازی معابر شهری برای توان یابان دانست و با اشاره به برگزاری جلسات کمیته‌ هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی شهرستان ارومیه، لزوم توجه جدی به حل مشکلات را یادآور شد.

مناسب سازی معابر حق فراموش شده معلولان

ناتوانان و کم‌توانان بخش جدایی‌ناپذیری از جامعه هستند که مانند هر شهروند دیگری حق استفاده از امکانات و خدمات شهری را دارند؛ و بد نیست به این فکر کنیم که شاید من و شما هم به هر دلیل نیاز به شهری بدون مانع هستیم.

 

گزارش از ندا موسی زاده

 

انتهای پیام/ی

برچسب ها: بهزیستی ، جوانان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.