در گفت‎وگوی ویژه خبری مطرح شد؛برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع بازار پوشاک، پررونق اما غرق در قاچاق برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بازار پوشاک، پررونق اما غرق در قاچاق موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری چهار شنبه 14 آذر ماه بود که با حضور  امیر خجسته عضو کمیسیون  اصل 90 مجلس شورای اسلامی و بهرام شهریاری نائب‌رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نساجی برگزار شد.

شهریاری نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در ابتدای برنامه اظهار کرد: با توجه به آخرین آماری که ستاد مبارزه با قاچاق ارائه کرد، حجم پوشاک مصرفیِ کل کشور حدود 8 میلیارد دلار است و از این میزان 2.5 میلیارد به صورت قاچاق وارد شده و فقط 60 میلیون دلار به صورت قانونی و طی کردن مراحل گمرکی وارد کشور می شود.

وی تصریح کرد: خیلی واضح است این سهم 2.5 میلیارد از کل مبلغ می تواند جذابیت مناسبی برای این محصولات بوده و منافعی را برای قشر مشخصی به وجود آورد.

امیر خجسته عضو کمیسیون  اصل 90 مجلس با بیان اینکه مسئولان مربوطه باید پاسخگوی مردم باشند، گفت: ما در مجلس در این زمینه به طور جدی ورود کردیم و وزرای مربوطه پیگیری های لازم را در این رابطه دارند، به طور مثال روز گذشته وزیر اقتصاد در کمیسیون اصل 90 حضور پیدا کرد، ضمن اینکه ما به همراه این کمیسیون تقریبا از تمامی مبادی گمرکات موجود در کشور بازدید میدانی داشتیم و در این سفر شاهد یک کشتی بودیم که نزدیک به 3 سال از طریق کشورهای عربی کالاهای قاچاق را ترانزیت می کرد؛ در این میان نزدیک به 360 هزار محصول نساجی به دلیل ورود کالاهای قاچاق از بین می‌روند.

وی ادامه داد: ما دنبال مبارزه با این موضوع هستیم، اما زمانی که تبانی ایجاد می شود، کالای قاچاق هم از طریق مبادی رسمی و هم غیر رسمی وارد کشور می شود.

شهریاری تصریح کرد: حدود 2 سال قبل یک بستری برای فعالیت برندهای خارجی به صورت قانونی ایجاد شد که دارای 2 محور بود. ابتدا دستورالعملی مبنی بر اینکه برندهای خارجی برای فعالیت های خود گواهی تهیه کنند و محور دیگر هم شناسه کالا بود که بر اساس این 2 محور برند خارجی امکان فعالیت در کشورمان را داشت.

نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران بیان کرد: در شهریور ماه 1395 این موضوع توسط وزیر صمت ابلاغ شد که تا اسفند سال جاری هیچ کدام از برندها پیگیر این موضوع نشدند و در نهایت با فشار بخش خصوصی و همکاری وزارت صمت سطح سفارش ها مسدود شد. در تیرماه 96 شناسه کالا اجرایی شد و اکنون نزدیک به 2 سال از این قانون گذشته و برندهایی در سطح کشور هستند که به طور مشخص برند فروشی می کنند و قرار بر این شد که ناجا و مسئولان مربوطه برخورد جدی با این موضوع داشته باشند، اما تا کنون متاسفانه هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

امیر خجسته رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه یکی از جاهایی که قاچاق کالا وارد می شود بحث سامانه جامع گمرک است خاطرنشان کرد: ایکس ری ها از نسل قدیم چینی هستند ، اظهار خلاف واقع یکی از راه های قاچاق است ، قاچاق با جعل اسناد صورت می گیرد.

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس با بیان اینکه باید برای دانه درشت ها تعیین تکلیف کرد این در حالی است که فشار های سیاسی مانع برخورد با قاچاق و متخلفان می‌شود اظهار کرد: افراد قدرتمندی پشت سر کالاهای قاچاق هستند و اجازه برخورد را نمی دهند، هزار و328 کانتینر، قاچاق وارد کشور شده و آقای وزیر می گوید کذب است و بعد موضوع اثبات شد و متخلف الان در زندان است.

وی با اشاره به اینکه عزم جدی و قوی برای برخورد با قاچاق وجود دارد و مجلس در این رابطه تحقیق و تفحص را شروع کرده است افزود: مسئولان نظام عزم خود را جزم کرده اند به طوری که قوه قضائیه ورود خوبی به موضوع داشته است.

بهرام شهریاری نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با اشاره به اینکه ثبت سفارش کالا یک سال است که با کد کالا انجام می شود گفت: تولید کنندگان با 50 درصد ظرفیت کار می کنند، با برند هایی که گواهی و شناسه ندارند باید برخورد کرد لذا، حجم مصرف پوشاک کل کشور حدود 8 میلیارد دلار است که2/5 میلیارد دلار آن به صورت قاچاق است.

نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با اشاره به اینکه در برخی از برند ها محرز است که کالا به صورت قاچاق وارد کشور شده است عنوان کرد: واردات پوشاک ممنوع اعلام شده و یکسری از برندهايي که گواهی گرفتند و به پای کار آمدند الان بسیاری از آنها رفته اند ، 40 برنده دارای گواهی هستند که مخاطب ما آنها نیستند.

داریوش بهنود قاسمی مدیر کل بازرسی و امور قاچاق سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده طی گفت‌وگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده جز دستگاه های کاشف قاچاق است که در حیطه وظایف قانونی خود عمل می کند و تحت برنامه های اعلامی از طرف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است گفت: بین ادارات کل سازمان های صنعت، معدن و تجارت، سازمان تعزیرات حکومتی، اماکن نیروی انتظامی، اتاق اصناف و اتحادیه تولید کنندگان هماهنگی های لازم انجام می شود.

وی با بیان اینکه دستگاه های مختلف کاشف، هر کدام در حیطه وظایف قانونی خود انجام وظیفه می کنند افزود: سازمان حمایت حدود46 هزار مورد بازرسی و کشف کالای قاچاق در خصوص پوشاک داشته که ارزش ریالی آن 126 میلیارد ریال بود.

عبدالمجید اجتهادی مدیر کل نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه در 8 ماهه سال جاری از 43 هزار و 108 فقره پرونده ای که وارد شعب سازمان تعزیرات حکومتی شده 4 هزار و 32 فقره مربوط به پوشاک بوده است ادامه داد: ما به عنوان مرجع رسیدگی کننده به تمام گزارشات رسیدگی می کنیم.

اجتهادی با اشاره به اینکه 74 درصد پرونده های تشکیل شده زیر 10 میلیون تومان ارزش دارند و این نشان می دهد که باید با دانه درشت ها برخورد کرد افزود: معتقدیم مقابله فیزیکی با پدیده قاچاق به تنهایی جوابگو نیست ، لذا در رسیدگی به پروند های قاچاق هیچ گونه چشم پوشی نخواهیم کرد .

نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران گفت : به علت قاچاق گسترده تنها نیمی از ظرفیت تولید پوشاک کشور فعال است.

سید عبدالمجید اجتهادی مدیرکل پیشگیری و نظارت بر مبارزه با قاچاق سازمان تعزیرات در ادامه برنامه تصریح کرد: ما موضوع رسیدگی به پرونده ها و اجرای احکام را داریم که طی آن  آمار و عملکرد سازمان تعزیرات اعلام می شود، ضمن اینکه به اعتقاد ما قاچاق پوشاک در ردیف اول از نظر تعداد کالا قرار دارد که به صورت رسمی اعلام شده است.

وی افزود: تقریبا در آمار پرونده های سازمان تعزیرات، 10 درصد از پرونده های درج شده در هشت ماه اخیر سال جاری مربوط به پوشاک می باشد و در موضوع ثبت سفارش هم متولی آن وزارت صمت است.

اجتهادی اذعان کرد: با توجه به قانون 13 مبارزه با قاچاق الزاما دولت به طورخاص وزارت صمت را در برمی گیرد و کالاهایی که وارد کشور می شوند باید دارای 2 کد شناسه و رهگیری باشند و آن کالاهایی که این 2 کد را نداشته باشند قاچاق محسوب می شوند.

در ادامه ارتباط تلفنی با سردار محمد رضا مقیمی رئیس پلیس آگاهی ناجا برقرار شد که وی اظهار کرد: یکی از معضلات و اولویت هایی که در مبارزه با قاچاق کالا داریم بحث قاچاق پوشاک است و با توجه به توانمندی نیروی انتظامی سعی بر مبارزه با این موضوع بوده است، ضمن اینکه ما یک بحث قاچاق کلان با توجه به فعالیت های اطلاعاتی و تمرکز نیروی انتظامی براساس شبکه های قاچاق و کشف محموله های کلان وارداتی  را داریم و موضوع دیگر بازار می باشد که در این رابطه بیشتر درباره تهیه و تولید فعالیت می کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار