پیش بینی می‌شود باغداران تنکابنی امسال ۲۸۳ هزار تن پرتقال و نارنگی از باغات مرکبات برداشت کنند.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  ابراهیم کاویانی سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی تنکابن با بیان اینکه سطح زیرکشت باغات این شهرستان ۱۴ هزار و ۹۹۱ هکتار است، گفت: ۳ هزار تن نارنگی و ۲۸۰ هزار تن پرتقال در این شهرستان تولید می‌شود.

وی افزود: برگزاری کلاس‌های آموزشی در زمینه روش‌های نوین پرورش مرکبات، بیمه، مبارزه با آفات و بیماری‌های مرکبات و تغذیه در مرکبات از اقدامات این مدیریت در راستای افزایش تولید مرکبات در واحد سطح است.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان تنکابن از بهره برداران خواست برای افزایش تولید در واحد سطح و تداوم اشتغالزایی مولد و تولید پایدار در اینگونه کلاس‌ها حضور فعال و موثر داشته باشند.

کاویانی با بیان اینکه بهترین زمان برداشت مرکبات آذرماه است، گفت: در این زمان میوه از نظر کمی و کیفی به رسیدگی کامل می‌رسد.

وی مهمترین مسأله در انبارداری مرکبات را نحوه چیدن میوه عنوان کرد و افزود: کوچکترین ضربه و خراش میوه هنگام برداشت، باعث نفوذ قارچ‌ها و باکتری‌ها شده که در دوره انبارداری باعث پوسیدگی میوه می‌شود.

کاویانی به باغداران توصیه کرد برای برداشت از قیچی مخصوص برداشت استفاده کنند.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان تنکابن افزود: برای ضدعفونی کردن میوه‌ها دو روش وجود دارد که در یک روش، میوه مرکبات قبل از برداشت بوسیله قارچکش سمپاشی می‌شود و بعد از ۲ تا ۳ روز که میوه کاملا" خشک شد، برداشت می‌شود و در روش دوم میوه‌ها بعد از برداشت در درون وان‌هایی از محلول قارچکش قرار گرفته و ضدعفونی می‌شود.

وی ادامه داد: میوه‌های ضدعفونی شده باید در آفتاب غیرمستقیم خشک شده و بعد در انبار قرار گیرد.

وی گفت: تغذیه درخت در طول دوره رشد روی کیفیت و کمیت میوه بسیار تاثیر دارد و هرچه تغذیه ازت، فسفر، پتاس، منیزیم، کلسیم و سایر عناصر ریزمغذی در درخت کاملتر باشد، میوه مزه و ماندگاری بهتری دارد.

کاویانی افزود: رعایت تغذیه درست و متناسب با بارآوری درخت، می‌تواند سال آوری درخت را کنترل کند.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان تنکابن گفت: اولین گام برای تغذیه درخت برای سال آینده، بعد از برداشت محصول است و ترکیبات روی، و اوره باید در اختیار گیاه قرار گیرد و گیاه تا ۱۰ روز آمادگی جذب این عناصر را دارد و این ترکیبات به صورت مه پاش می‌تواند در اختیار گیاه قرار گیرد.

وی افزود: هرچه نور انبار کمتر باشد قارچ‌ها کمتر رشد کرده، تنفس میوه نیز کمتر شده و میوه شاداب‌تر می‌ماند.

کاویانی به صدور پروانه بهره برداری گل و گیاه در این شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: امسال ۲۰ فقره پروانه بهره برداری گل و گیاه در فضای باز در این شهرستان صادر و تمدید شد.

وی افزود: این مجوز‌ها شامل صدور ۵ فقره پروانه بهره برداری گل و گیاه فضای باز با ظرفیت ۸۰ هزار گلدان به مساحت ۱۰ هزار و ۹۹ مترمربع و تمدید ۱۵ فقره پروانه بهره برداری گل و گیاه فضای باز با ظرفیت دو میلیون و ۹۸۱ هزار و ۷۶۰ گلدان به مساحت ۱۶۰ هزار و ۶۲ مترمربع است.

کاویانی گفت: این شهرستان توانایی تولید ۱۳ میلیون اصله گل و گیاهان زینتی در ۱۵۰ هکتار فضای باز و تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار اصله گل و گیاه زینتی در ۱۹.۵ هکتار فضای بسته را دارد.
انتهای پیام/آ

آذرماه بهترین زمان برداشت مرکبات است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار