کارشناس مسائل منطقه گفت: به نظر می رسد افزایش فشارهای اروپا بر تهران نوعی وقت کشی برای تحقق SPV است.

هیچگونه منعی برای فعالیت‌های موشکی ایران وجود نداردبه گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،قرار است جلسه‌ای در سازمان ملل متحد با حضور کشور‌های ۱+۴ با محوریت فعالیت‌های موشکی ایران تشکیل شود؛ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به این موضوع اظهار کرد دلیلی برای نگرانی وجود ندارد، زیرا در برجام حرفی از فعالیت‌های موشکی زده نشده و تنها موضوع هسته‌ای مطرح بوده است. از طرفی اروپا قرار بود ساز و کار مالی جداگانه از سوئیفت راه اندازی کند، اما هر روز آن را به تعویق انداخته و حالا هم بحث موشکی را پیش کشیده!
حسن هانی زاده کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره جلسه شوراء امنیت سازمان ملل متحد که با حضور گروه ۱+۴ و با محوریت موضوع موشکی ایران شد، گفت: جلسه شورای امنیت سازمان ملل که پشت درب‌های بسته تشکیل  شد بنا به درخواست آمریکا، انگلیس و فرانسه که مدعی هستند آزمایش موشکی ایران مغایر با قطعنامه ٢٢٣١ می‌باشد شکل گرفت و هدف آن فشار بر ایران بود.

وی با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا علیه ایران تا کنون ناتوان بوده است، اظهار کرد: در حال حاضر بازیگران جهانی از جمله آمریکا، انگلیس و فرانسه فاز جدیدی برای جریان سازی علیه ایران را آغاز کرده اند و از ابزار قانونی شورای امنیت برای فشار بر ایران و حتی تحریم‌های بین المللی استفاده می‌کند.

هانی زاده در ادامه افزود: جلسه شورا امنیت در حالی برگزار می‌شود که اساسا هیچگونه منعی برای فعالیت‌های موشکی ایران وجود ندارد و قطعنامه ٢٢٣١ بر ضرورت عدم استفاده ایران از کلاهک‌های هسته‌ای بر روی موشک‌های بالستیک تاکید دارد و این یعنی آزمایش موشکی غیر هسته‌ای حق ایران است و هیچ کشوری و هیچ قانونی نمی‌تواند مانع از آزمایش موشکی ایران شود.

این کارشناس مسائل منطقه در رابطه با دلایل حضور کشور‌های اتحادیه اروپا در جلسه شوراء امنیت که با محوریت فعالیت موشکی ایران آغاز می‌شود گفت: در حال حاضر بنا به تحریک آمریکا و فرانسه و انگلیس شرایط جدیدی برای اعمال تحریم‌های بین المللی علیه ایران به وجود آمده که به نظر می‌رسد این کشور‌ها به همراه آلمان سعی بر شانه خالی کردن از مسئولیت‌های خود در برجام دارند، چرا که آمریکایی‌ها به صریحت از برجام خارج شدند، اما انگلیس و فرانسه و آلمان سعی دارند از طریق رفتار‌های دوگانه و متضاد ایران را وادار کنند که همچنان به برجام پایبند باشد که در حقیقت چنین رویکردهایی با مباحث حقوقی تصریح شده در برجام که متضمن همکاری اقتصادی بین ایران و جامعه جهانی هستند در مغایرت خواهد بود.

وی افزود: به نظر می‌رسد در روز‌های آینده فشار‌های بیشتری علیه ایران از ناحیه سازمان ملل و کشور‌های غربی اعمال خواهد شد.

هانی زاده در پایان با اشاره به رفتار‌های دوگانه آلمان و فرانسه در رابطه‌ی اعلام آمادگی در جهت همکاری‌های مالی (اس پی وی) و مطرح کردن بحث موشکی ایران در این شرایط، تاکید کرد: این بهانه مقدمه‌ای است برای غربی‌ها تا از برجام خارج شوند چرا که همواره در طول سه سال گذشته از سوی این کشور‌ها وقت کشی انجام شده است و این کشور‌ها تعامل مالی با تهران و تبادل بین بانک ها‌ی ایران و اروپا را به تاخیر انداخته انددر نتیجه می توان چنین رویکردهایی را یک سناریو پشت پرده از سوی آمریکا و کشور‌های اروپایی علیه ایران دانست . طبق شواهد درحال حاضر  بهانه‌های بیشتری برای شانه خالی کردن از مسئولیت خود در مقابل برجام و ایران به دست آورده اند و آزمایش موشکی را بهانه قرار داده اند. از این رو بنظر می‌رسد غربی‌ها سیاست دوگانه‌ای دربرابر ایران اتخاذ کرده و مایل نیستند با تهران همکاری داشته باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار