انجام تست اچ‌ آی وی به منظور پیشگیری از ایدز برای همه ضروری است/راه اصلی کنترل و مبارزه با ایدز اطلاع رسانی، پیشگیری، تشخیص زودهنگام و حمایت از بیماران استعضو هیات علمی گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اچ‌ آی وی قابل کنترل است ولی اغلب آن را به عنوان ایدز می‌شناسند.
 
به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  ، امین بجدی عضو هیات علمی گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه انجام تست اچ‌ای وی به منظور کنترل و پیشگیری از ایدز برای همه ضروری است گفت: اچ‌ آی وی قابل کنترل است ولی اغلب آن را به عنوان ایدز می‌شناسند؛ در حالی که ایدز آخرین مراحل عفونت اچ‌ آی وی است و در صورتی که فرد تحت مراقبت و درمان قرار گیرد هرگز ایدز اتفاق نمی‌افتد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه تست اچ‌ آی وی می‌تواند وضعیت احتمالی ابتلا را مشخص کند و در صورت مثبت بودن با دارو‌های موجود به زندگی فرد اچ‌ آی وی کیفیت بهتری ببخشد.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تعداد کل موارد شناسایی شده مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۷۴۷ نفر می‌باشد، گفت: از این تعداد از سال ۶۵ تاکنون ۲۰ درصد زن و ۸۰ درصد مرد بوده اند که در شش ماهه اول سال ۹۷ شمار زنان مبتلا افزایش یافته و به ۳۴ درصد رسیده، در حالی که ابتلا مردان با کاهش ۱۴درصدی از۸۰ به ۶۶ درصد رسیده است.

بجدی افزود: تخمین زده می‌شود ۶۷ هزار نفر اچ‌ای وی مثبت در کشور وجود داشته باشد که تنها نیمی از آن شناسایی شده اند و در شهر مشهد نیز باتوجه به تردد مسافران از کشور‌های همجوار و دیگر استان ها، رقم اچ‌ای وی از تعداد ۷۴۷ بیمار شناسایی شده بیشتر است.

وی با بیان اینکه به دلیل عدم آگاهی جامعه و انگ اجتماعی و ترس، اغلب ویروس در بدن بیمار نهفته و برای پیگیری به مراکز بهداشتی مراجعه نمی‌کنند تصریح کرد: در حالی که با انجام تست نه تنها کسانی که اچ‌ای وی مثبت هستند تحت درمان و خدمات مشاوره رایگان قرار می‌گیرند بلکه از انتقال ویروس به خانواده و جامعه نیز جلوگیری خواهد شد. بنابراین راه اصلی کنترل و مبارزه با ایدز اطلاع رسانی، پیشگیری، تشخیص زودهنگام، درمان و حمایت از بیماران است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه گروه پرخطر مهم ما زنان باردار هستند که بهتر است آزمایش دهند گفت: ۲۵ تا ۳۰ درصد فرزندان مادرانی که HIV مثبت هستند نیز به این بیماری مبتلا می‌شوند که بیشترین خطر انتقال در طی زایمان وجود دارد.

بجدی افزود: آمار نشان می‌دهد ۹۳ تا ۹۷ درصد نوزادان مادران بارداری که بیمار بودند و در طول بارداری درمان دریافت کردند، مبتلا به بیماری نشدند.

وی با اشاره به کاهش سن ابتلا به اچ‌ آی وی تصریح کرد: وظیفه رسانه‌ها در این خصوص بسیار سنگین است و اطلاع رسانی به جامعه از طریق مطبوعات و رسانه ملی می‌تواند از اشاعه و ابتلا افراد بخصوص جوانان جلوگیری کند؛ زیرا امروز سن روابط جنسی در جامعه پایین آمده و اطلاعات و آگاهی جوانان در این زمینه برای پیشگیری از ابتلا کافی نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه دانستن توانستن است و زمانی که وضعیت اچ‌ آی وی خود را بدانیم می‌توانیم گزینه‌های بهتری برای یک زندگی سالم داشته باشیم، گفت: همه ما باید آزمایش اچ‌ای وی بدهیم و مطمئن باشیم نام و نشان و اطلاعات ما محرمانه خواهد بود.
 
انتهای پیام//ج.ر
 

همه ما باید آزمایش اچ‌ای وی بدهیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.