مددجوی تحت حمایت کمیته امداد استان اردبیل با دریافت ۲۰ میلیون تومان تسهیلات اشتغال‌زایی و دایر کردن ۵۰ کندوی عسل، پس از گذشت پنج سال توانست عسل مرغوب خود را به سایر استان‌های همجوار صادر کند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، سرپرست خانوار که به دلیل بیماری و ناتوانی در تأمین هزینه‌های درمانی تحت حمایت کمیته امداد استان اردبیل قرار گرفته بود، با کمک‌های خیران و حمایت‌های این نهاد و با یاری فرزند برزگ‌ترش، مهارت‌های لازم شغلی را فراگرفت و با اجرای موفق طرح زنبورداری هم‌اکنون علاوه بر خود، برای سایر افراد جویای کار نیز شغل مناسب ایجاد کرده است.

استان اردبیل دارای موقعیت جغرافیایی بسیار مناسبی برای اجرای طرح زنبورداری است که امدادگران کمیته امداد با ارائه‌ مهارت‌های لازم شغلی به اقشار آسیب‌پذیر می‌کوشند گام‌های مؤثرتری در این زمینه بردارند. یکی از مددجویان اردبیلی که توانست با اجرای موفق طرح زنبورداری به خودکفایی رسیده و برای سایر افراد جامعه نیز شغل مناسب ایجاد کند، اینک در نمایشگاه‌های کشوری و بین‌المللی حضور یافته و معرف عسل مرغوب سبلان است.

آنچه در ادامه می‌آید شرح زندگی این خانوار خودکفا شده اردبیلی است:

۶۶ ساله و ساکن بخش هیر از توابع شهرستان اردبیل است. خانوار چهار نفره آنها که با خوبی و خوشی در کنار هم زندگی می‌کردند، پس از بیماری سرپرست خانوار مشکلات بسیاری بر سر راه‌شان پدیدار شد و اعضای خانوار فشار روحی و روانی مضاعفی را تحمل می‌کردند.
پدر که با بنایی و کارگری ساختمان در شهرها و استان‌های همجوار استان اردبیل چرخه‌های زندگی را می‌چرخاند، بر اثر کهولت سن و بیماری قلبی دیگر قادر به انجام کار نبود. توان گذشته را نداشت و نمی‌توانست تمام وقت در سر کار حضور یابد و بیشتر اوقات در خانه به استراحت مشغول می‌شد تا قوت بگیرد و بتواند حداقل دستمزدی به دست آورد.

هزینه‌های درمانی از یک سو و تأمین نیازهای زندگی و هزینه‌های تحصیلی فرزندان از سوی دیگر، گریبانگیر خانوار شده بود و پدر درمانده از هر سویی نمی‌دانست چه باید بکند. وضعیت معیشتی هر روز بدتر شده و لبخند و شادکامی از چهره فرزندان هرلحظه دور و دورتر می‌شد.

سرپرست خانوار شرمسار از روی همسر و فرزندانش دست به دعا برمی‌داشت و از خدا طلب یاری می‌کرد. بیماری به پوست، گوشت و استخوانش رخنه کرده و حتی توان تأمین هزینه‌های درمانی و دارویی را هم از او گرفته بود.

کودکان که از حال پدر سخت نگران بودند، با افت تحصیلی روبه‌رو شدند و حتی فرزند بزرگ‌تر برای یاری‌رسانی به مادر در مخارج زندگی، با ترک تحصیل گام در راه کار و تلاش گذاشت تا با جثه‌ کوچک خود بخشی از نیازهای اساسی را تأمین کند.

روزها به سختی می‌گذشتند و پدر برای حفظ سلامتی نیاز به عمل جراحی داشت تا قلبش با تپش‌های خود به اعضای خانوار امید دهد. ناله‌های شبانه پدر، چشم‌های فرزندان را گریان می‌کرد و آهی در بساط نبود تا هزینه‌های عمل جراحی را بپردازند.

سال ۱۳۹۲ روزنه‌های امید بر دل این خانوار نمایان شد. کمیته امداد استان اردبیل با حمایت از این خانوار نیازمند لبخند و شادکامی را بار دیگر به آنها هدیه کرد. پدر در بیمارستان بستری شد و تحت عمل جراحی قلب قرار گرفت و با سلامتی به آغوش خانوار بازگشت.

کودکان با شوق بسیار به مدرسه رفتند و زندگی آنها به سمت خوشحالی و خوشبختی پیش می‌رفت. امدادگران کمیته امداد استان اردبیل مشاور و همدم خانوار در رفع مشکلات زندگی شده بودند تا با روحیه بالاتری بتوانند به توانمندی دست یابند.

فرزند بزرگ خانوار که در روزهای سخت زندگی از هیچ تلاشی برای سلامتی پدر و شادابی مادر و خواهر و برادر خود دریغ نکرد، علاقه و استعداد بسیاری برای اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی داشت.

مددکاران کمیته امداد استان اردبیل با شناسایی ظرفیت‌های خانوار، توانایی آنها را برای اجرای طرح زنبورداری بسیار مناسب ارزیابی کردند و پس از ارائه مشاوره‌های لازم، فرزند بزرگ خانوار در کارگاه‌های آموزشی این نهاد حضور پیدا کرد و با اخذ گواهی مهارت از سازمان فنی‌وحرفه‌ای وارد عرصه اشتغال شد.

20میلیون تومان تسهیلات اشتغال‌زایی در سال ۹۴ به این خانوار اعطا شد تا با دایر کردن ۵۰ کندو، بتوانند عسل تولید کرده و در بازار به فروش رسانند. کاری دشوار و نفس‌گیر که خیلی سخت جلوه می‌کرد اما امدادگران کمیته امداد با ارائه مشاوره‌های شغلی، راه و رسم زنبورداری را به اعضای خانوار می‌آموختند تا در مسیر خودکفایی با مشکلات کمتری روبه‌رو شوند.
شاید در ابتدای راه به خوبی نمی‌توانستند از پس مشکلات برآیند، اما توکل بر خدا، صبوری و پشتکار آنها را بیش از پیش یاری می‌کرد تا به اهداف مهم خود سوق پیدا کنند. ناظران خودکفایی کمیته امداد استان اردبیل نیز ضمن بازدید از اجرای موفق طرح، پیشنهاد و مشاوره‌های سازنده‌ای به خانوار ارائه می‌کردند تا در برداشت محصول و فروش آن موفق‌تر عمل کند.

لبخند جای غم و اندوه را در چهره اعضای خانوار گرفت وقتی سود حاصل از دسترنج خانوار بخشی از مشکلات را برطرف کرد. اینک که سه سال از آن روزها می‌گذرد، با ۱۵۰ کندو، ماهیانه حدود سه میلیون تومان سود خالص چرخه‌های زندگی را می‌چرخانند.

علاوه بر خود برای دو نفر از اقشار آسیب‌پذیر به صورت مستقیم و برای ۲۰ نفر نیز به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده‌اند و نقش مهمی در تأمین عسل استان اردبیل ایفا می‌کنند.

همچنین عسل تولیدی آنها به خاطر کیفیت بالا به استان‌های همجوار اردبیل صادر می‌شود و حضور این خانوار در نمایشگاه‌های کشوری برای عرضه «عسل سبلان» از دیگر افتخارات آنها است.
با وجود اینکه این خانوار به توانمندی و خودکفایی رسیده و می‌تواند با تکیه بر توانایی‌های خود از پس مشکلات زندگی برآید، اما کمیته امداد استان اردبیل همچنان با ارائه راهکارهای نوین و روش‌های عرضه مناسب عسل تولیدی در بازار به آنها کمک می‌کند تا بیش از پیش به سمت استقلال اقتصادی گام بردارند.

انتهای پیام/ح

تولید عسل توسط مددجوی اردبیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.