در این بسته خبری به مرور مهمترین اخبار حوزه سلامت در هفته گذشته می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

کاهش مرگ مادران باردار/ آمادگی ایران برای کمک به مادران و نوزادان کشور‌های مختلف

سید حسن هاشمی در پنل همکاری‌های بین بخشی برای تامین سلامت مادر، نوزاد و کودک در اجلاس بین‌المللی سلامت مادر، کودک و تغذیه در هند، اظهار داشت: از مهمترین تجربیات ایران در این زمینه می‌توان به تقویت و رشد مناسب کودکان، کاهش مرگ مادران از 25 در هر صد هزار تولد زنده در سال 2008 به 19 در هر صد هزار تولد زنده در سال 2017، کاهش مرگ نوزادان، دسترسی مناطق محروم به خدمات بهداشتی و درمانی به ویژه خدمات مورد نیاز مادران، نوزادان، کودکان و ایمن سازی آنها در مقابل بیماری‌ها، ایجاد پایگاه‌های سلامت در مناطق شهری و حاشیه شهرها، پوشش بیمه برای 92 درصد از مردم ایران، تامین نیروهای انسانی مورد نیاز برای ارائه خدمات به مادران و نوزادان و پیگیری خدمات تا سطوح بعدی خدمات در بیمارستان‌ها اشاره کرد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: در ایران به مهاجرین افغان که به صورت قانونی یا غیرقانونی به ایران مهاجرت کرده‌اند خدمات سلامت مادر و نوزاد ارائه می‌شود و ایران آمادگی لازم برای کمک به مادران و نوزادان کشورهای مختلف به ویژه یمن، سوریه، عراق و افغانستان که با جنگ های داخلی و خارجی روبرو هستند را دارد تا دسترسی این اقشار آسیب پذیر به خدمات بهداشتی و درمانی فراهم شود.وزیر بهداشت یادآور شد: تامین منابع مالی برای کاهش عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر به ویژه بیماری‌های قلبی و عروقی مورد توجه وزارت بهداشت قرار گرفته است، البته در حوزه سلامت نیز به تقویت همکاری‌های بین بخشی نیاز داریم و وزارت بهداشت اقدام به تشکیل معاونت اجتماعی کرد چرا که با ایجاد این معاونت، مشارکت های مردمی و سازمان‌های غیر دولتی در جهت تامین سلامت عمومی ساماندهی و گسترش می یابد. خوشبختانه در حال حاضر 1250 خانه سلامت محله در 450 شهر ایران وجود دارد که در سه سال آینده به 7 هزار خانه سلامت افزایش می یابد.

۳ شرط مهم ایران برای ورود تراریخته‌ها/ چیزی به نام برنج تراریخته در کشور تولید و کشت نمی‌شود/ اذهان عمومی را درگیر مسائلی که وجود خارجی ندارد، نکنیم

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره سیاست سازمان غذا و دارو در قبال تولید و واردات تراریخته‌ها، اظهار کرد: سیاست سازمان غذا و دارو به عنوان یکی از ارگان‌هایی که در حوزه ایمنی زیستی و به خصوص در حوزه سلامت و ایمنی غذا مسئولیت دارد، این است که در درجه اول به تراریخته به عنوان یک مقوله علمی و از جنس ایمنی و سلامت نگاه می‌کند، لذا تمام تلاش‌ها بر این است که این موضوع از حالت علمی و فنی خود خارج نشود و به یک مقوله جنجال برانگیز سیاسی و با پیامدها و جنبه های غیرقابل پیش بینی اجتماعی مواجه نشود.

وی با بیان اینکه تراریخته یکی از مسائل جدید در حوزه غذا است، گفت: این بحث سابقه دیرینه ای ندارد و شاید دو دهه است که در دنیا این محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر سیاست سازمان این است که فقط به محصولات تراریخته ای مجوز مصرف خوراکی و انسانی در کشور بدهد که در درجه اول آن محصول گواهی سلامت از کشور مبدا داشته باشد، همچنین آن محصول در کشور مبدا مصرف شده باشد و نیز همزمان توسط یکی از نهادهای غذایی بین المللی از جمله اداره ایمنی غذایی اروپا EFSA گواهی ایمنی و سلامت داشته باشد.

جهانپور در ادامه تاکید کرد: سازمان غذا و دارو به محصولات تراریخته ای که این سه شرط را دارا باشند مجوز واردات می‌دهد. تا این لحظه تقریبا تنها فرآورده و محصول غذایی و کشاورزی که چنین شرایطی داشته، دانه‌های روغنی تراریخته و روغن استحصال شده از آنها است که سالیان سال است به کشور وارد می‌شود.

فهرست داروهای فوریتی مورد نیاز آذر ماه اعلام شد

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، طی نامه‌ای به تمامی شرکت های وارد کننده دارو، فهرست داروهای فوریتی مورد نیاز این سازمان را اعلام کرد.
متن نامه بدین شرح است؛

به پیوست فهرست داروهای فوریتی مورد نیاز مورخ ۱۳۹۷/۰۹/۱۸ اعلام و با توجه به سیاست های این اداره کل در تامین داروهای فوریتی، موارد زیر به استحضار می‌رسد. بدیهی است کلیه شرکت‌های متقاضی موظف به رعایت کلیه مفاد زیر هستند

کلیه شرکت‌های متقاضی تامین داروهای مورد نیاز فوریتی صرفا پیشنهاد قیمت ارزی خود را به این اداره کل ارسال نمایند و قیمت فروش به پخش بر مبنای ضابطه قیمت گذاری انجام خواهد شد.

اطلاعات درخواست شده صرفاً می باید در قالب فایل الکترونیک و با فرمت اکسل، در پاکت در بسته تا تاریخ ۹۷/۰۹/۲۷ به دبیرخانه محرمانه سازمان تحویل گردد. به درخواست هایی که قبل یا پس از این تاریخ یا با فرمت دیگری ارسال گردند، ترتیب اثر داده نخواهد شد.

کمبود داروی تالاسمی در شمال کشور/ مواد اولیه برخی از دارو‌ها نامرغوب هستند

یونس عرب مدیر عامل انجمن تالاسمی ایران اظهار کرد: متأسفانه امروزه بیمارستان‌ها به دلیل هزینه‌های پایین تخت کافی ویژه انجام تزریق خون و گلبول‌های قرمز در اختیار بیماران تالاسمی نمی‌گذارند و بیشتر تخت‌ها را به بیماران دیگر مانند سرطانی که هزینه‌‌بر هستند، می‌گذارند.

وی ادامه داد: مواد اولیه داروهای داخلی بیماران تالاسمی در دوره اول، برای کسب بازارهای داخلی از نوع خوب و از کشورهای چین و هند تهیه می‌شود و بالطبع داروی تولیدی از کیفیت مطلوبی برخوردار است اما در دوره های بعدی به دلیل استفاده نکردن از مواد اولیه مرغوب، کیفیت داروی ساخته شده تحت تأثیر این موضوع قرار می‌گیرد و از نظر کیفیت بسیار مشکل دارد.

عرب تأکید کرد: کمبود دارو به خصوص در خطه‌های شمالی و جنوبی ویژه بیماران تالاسمی وجود دارد، در این بین اینکه دارو را در کشور بسته‌بندی کنیم مسئله‌ای مهم نیست، بلکه موضوع مهم این است که دارو با کیفیت خوب به دست بیماران برسد.

کاهش طول دوره تخصص کودکان به ۳ سال/ افزایش طول دوره، باعث بالا رفتن دانش افراد نمی‌شود

باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با اشاره به برگزاری نودمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی و مصوبات آن، اظهار کرد: از جمله تحولات مهمی که طی چندسال گذشته در آموزش علوم پزشکی رخ داده، برنامه ریزی برای آموزش اثربخش تر مقاطع تخصصی و فوق تخصصی است. ضمن اهمیتی که وزارت بهداشت برای آموزش های این مقاطع قائل است، ضروری است که برنامه ریزی ما به سمتی برود که نیازهای کشور در مقاطع تخصصی و فوق تخصصی تامین شود.

لاریجانی با اشاره به اینکه در حال حاضر طول دوره های تخصصی در برخی رشته ها طولانی است، گفت: این امر باعث می‌شود افراد در سنین بالا وارد دوره‌های فوق تخصصی و بعضا محیط کار بالینی می‌شوند و همچنین این مدت دوره‌ها توجیه اقتصادی نیز در حوزه آموزش ندارد.

وی بیان کرد: کاهش طول دوره‌ رشته تخصصی کودکان از 4 سال به 3 سال یکی از مصوبات نودمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی است و از چهل و دومین دوره آزمون پذیرش دستیار رشته های تخصصی بالینی و به بعد اجرایی می شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه برنامه آموزشی این رشته تخصصی با طول دوره 3 ساله به زودی تدوین خواهد شد، افزود: میزان تعهدات دستیاران و دانش آموختگان رشته تخصصی کودکان با طول دوره 4ساله، در تمامی سهمیه‌ها متناسب با طول دوره آموزشی 3 ساله، محاسبه و مورد اقدام قرار خواهد گرفت.

سهم ۳ میلیارد دلاری قاچاق کالا‌های سلامت محور/ ایران، رتبه دوم قاچاق محصولات آرایشی و بهداشتی در خاورمیانه

عبدالله هندیانی معاون ستاد پیشگیری و مبارزه با قاچاق در کارگاه پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا‌های سلامت  محور در کارگاه پیشگیری و مقابله با قاچاق و تقلب کالاهای سلامت محور با بیان اینکه قاچاق کالا‌های سلامت محور سالیانه بیش از ۳ میلیارد دلار است، گفت: این رقم ۲۵ درصد از اقتصاد پنهان را به خود اختصاص می‌دهد.

وی به تشریح جزئیات قاچاق کالا‌های سلامت محور اشاره کرد و گفت: ۶۰ درصد فرآورده‌های آرایشی بهداشتی معادل ۱.۶ میلیارد، ۱۸ درصد فرآورده‌های غذایی، ۶ درصد حوزه ملزومات و تجهیزات پزشکی و ۲ درصد دارو قاچاق هستند.

معاون ستاد پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار کرد: قاچاق در آرایشی و بهداشتی رشدی ۵.۵ درصدی داشته و ایران رتبه دوم قاچاق محصولات آرایشی بهداشتی در خاورمیانه را دارد البته قاچاق در سایر کالاهای سلامت محور منفی بوده است.

هندیانی گفت: به طور کلی قاچاق کالا‌های سلامت محور ۷.۷ درصد کاهش داشته است و در پایش صفحات مجازی که محصولات قاچاق را می‌فروشند، به محض اینکه سازمان غذا و دارو موضوع را اعلام کند آنرا پیگیری می‌کنیم و تاکنون بسیاری از صفحات مجازی را بسته ایم.

وی تصریح کرد: در ۷ ماهه نخست سال ۹۷ افزایش قاچاق ورودی داشته ایم که نشان از افزایش کشفیات است.

کاهش رتبه ایران در مرگ و میر‌های ناشی از تصادفات/ کاهش حدود ۴ درصدی مصرف لبنیات و شیر

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی و اطلاعات بدست آمده از 175 کشور دنیا، طی 15 سال گذشته  اقداماتی سازنده برای کاهش تصادفات و مرگ و میرهای ناشی از آن از طریق دولت‌ها انجام شده است.

حریرچی ادامه داد: در این بین ایران از نظر بالاترین میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات از رتبه 8 به جایگاه پنجاه و سوم دنیا رسیده است و این موفقیت در کاهش مرگ و میر‌ این حوزه  آمار فوت‌های ناشی از تصادفات را به 20.5 درصد به ازای هر صد هزار جمعیت رسانده است.

وی ادامه داد: بر اساس گزارشات اولیه بیشترین مرگ و میر به ازای هر صد هزار نفر از 35.8 به 34.1 و 32.2 رسیده است و کشور رتبه 5 و 8 را از نظر میزان مرگ و میر دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص مصرف شیر و لبنیات گفت: مصرف شیر و لبنیات در کشور به دلیل افزایش قیمتی که در 6 ماه گذشته رخ داده است به میزان 3.9 درصد در شهر تهران کاهش پیدا کرده است. این آمار در سطح کشور معنادار نبوده اما با توجه به این که میزان مصرف شیر و لبنیات در ایران کمتر از استاندارد دنیاست، به عنوان یک هشدار خواهد بود.

وی ادامه داد: امروزه شاهد کاهش مصرف شیر در بین مردم هستیم و از خانواده‌ها تقاضا داریم مواد لبنی و شیر را با غذاهای چرب و شور جایگزین کنند.

نامه استعفای رئیس سازمان نظام پزشکی به شورای‌عالی نظام پزشکی رسید

ایرج فاضل رئیس سازمان نظام پزشکی طی نامه‌ای خطاب به محمدرضا ظفرقندی رئیس شورای عالی نظام پزشکی، کناره گیری خود از ریاست کل سازمان را اعلام کرد.

آخرین جزئیات از تخصیص بودجه برای بیماران SMA/ اما و اگر‌های وزارت بهداشت برای حضور خبرگزاری‌ها در نشست‌های خبری/ ماجرای خالی کردن پشت وزیر بهداشت در طرح تحول/ پشت پرده توصیه پزشکان به مصرف داروی خارجی

بیستمین قسمت از برنامه گفت‌وگو محور «۱۰:۱۰ دقیقه»  با حضور ایرج حریرچی قائم مقام وزیر و سخنگوی وزارت بهداشت با بررسی تعامل و نقد در وزارت بهداشت، تبلیغ سلبریتی ها در حوزه سلامت، اظهار نظرهای جنجالی وزیر بهداشت درباره بیماران sma، آخرین جزئیات از اجرای طرح تحول سلامت و خالی کردن پشت وزیر بهداشت در تخصیص اعتبار  منتشر شد.

برنامه «۱۰:۱۰ دقیقه» یک گفت‌وگوی رو در روست که قرار است به شفافیت فضای اجتماعی و سیاسی کشور کمک کند و ابهامات موجود در ذهن مخاطبان در حوزه‌های مختلف را با حضور یک میهمان شاخص مرتبط با آن حوزه، به صورت صریح در یک زمان ۴۵ دقیقه ای بررسی کند.

عجایبی جالب و باورنکردنی از حرکات جنین، لحظاتی پیش از تولد+ فیلم

تولد کودک بخشی از عجایب خلقت و یکی از زیباترین لحظات زندگی است؛ جریان لحظه‌ای زیبا از زندگی که عشق و بزرگی خداوند را به همه یادآوری می‌کند.

برای هر پدر و مادر شیرین‌ترین لحظه زندگی هنگامی رقم می خورد که کودک متولد شده و گریه های او به گوش می‌رسد؛ آری شادترین گریه عالم لحظه‌ای است که کودک پا به دنیای انسان‌ها می‌گذارد.

در هنگام تولد در جراحی سزارین، کودک از درون پرده شیشه ای به نام آمنیوتیک که 9 ماه محافظ و به نوعی خانه او بوده است، خارج می شود، یکی از جالب ترین لحظات تولد در عمل سزارین، زمانی است که جنین هنوز در درون خانه شیشه ای خود قرار گرفته و بی صبرانه تلاش می‌کند تا با دست و پا زدن زودتر به دنیا آمده و زندگی جدید خود را شروع کند.

قاچاق معکوس؛ معضلی در حوزه دندانپزشکی/ یک میلیون کارپول دندانپزشکی هفته آینده از گمرک ترخیص می‌شود

قاسم صادقی رئیس اداره درمان دندانپزشکی وزارت بهداشت

با اشاره به موضوع کمیاب شدن کارپول بی حسی دندانپزشکی پس از تحریم‌ها و نوسانات ارزی گفت: با توجه به اینکه برخی مواد اولیه کارپول بی حسی دندانپزشکی وارداتی هستند درماه‌های اخیر تولید کنندگان  در تامین ماده اولیه و انتقال پول به منظور ورود مواد اولیه کارپول دچار مشکل شده بودند.

وی ادامه داد: با تلاش‌ها‌ی صورت گرفته برای واردات ماده اولیه کارپول مشکلات تامین ماده اولیه تا حدی حل شده است و سازمان غذا و دارو مجوز موردی واردات را صادر کرده است تا بتوانیم بازار را تنظیم کنیم.

رئیس اداره درمان دندانپزشکی وزارت بهداشت با اشاره قاچاق معکوس کارپول بی حسی دندانپزشکی تصریح کرد: به دلیل اختلاف قیمت ارز دولتی و بازار آزاد قاچاق معکوس کارپول بی حسی دندانپزشکی اتفاق افتاده است و مصرف کارپول ارزان ایرانی در کشورهای همسایه مقرون به صرفه است و این قاچاق معکوس موجب کمبود کارپول در بازار داخلی کشور شده است.

صادقی در ادامه به اقدامات صورت گرفته به منظور حل چالش کمبود کارپول بی حسی دندانپزشکی گفت: دو توزیع کننده داخلی که کارپول مورد نیاز بازار را تامین می‌کردند مامور شدند تا یکی از آنها کارپول استان تهران و دیگر کارپول مورد نیاز سایر استان‌های کشور را تامین کنند.

دانشمند ایرانی برنده آکادمی جهانی علوم شد

حسین بهاروند، دانشمند برجسته سلول‌های بنیادی در پژوهشگاه رویان برنده جایزه سال ۲۰۱۹ فرهنگستان علوم جهان (تواس) در رشته زیست شناسی شد.

چهاردهمین کنفرانس عمومی و بیست و هشتمین مجمع عمومی فرهنگستان علوم جهان (Twas) که در تریست ایتالیا برگزار شد و دانشمند ایرانی به نام حسین بهاروند به دلیل نقش موثر در کشف چگونگی ایجاد و پایداری pluripotency و differentiation در سلول های بنیادی به عنوان برنده این جایزه معرفی شد.

بهاروند، سال ۲۰۱۴ هم موفق به کسب جایزه بین المللی یونسکو در حوزه علوم زیستی شده بود.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.