خطیبان جمعه دیر، آبدان و بردخون از توابع شهرستان دیر از مسوولان خواستند که برای کمک به کشاورزان ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی را بردارند.

ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی برداشته شودبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، استان بوشهر با تولید ۶۰۰ هزار تن گوجه فرنگی رتبه نخست تولید خارج از فصل این محصول را در کشور دارد و در این میان شهرستان دیر قطب تولید این محصول در استان است.

زمان برداشت گوجه فرنگی به تازگی در این شهرستان آغاز شده است.

مسوولان جهاد کشاورزی کشور برای پیشگیری از کمبود این محصول و افزایش قیمت آن، صادراتش را ممنوع کرده‌اند.

هفته گذشته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، گفت: سال‌های پیش ۲۰ درصد گوجه فرنگی برداشت شده به خارج از کشور صادر می‌شد، بیش از نیمی از محصول به صورت تازه‌خوری به مصرف می‌رسید و بقیه نیز برای فرآوری به کارخانه‌های تولید رب گوجه فرنگی تحویل می‌شد.

خسرو عمرانی افزود: امسال با توجه به ممنوعیت صادرات همه محصول کشاورزان در داخل کشور عرضه می‌شود.

دیروز امام جمعه موقت دیر و امامان جمعه آبدان و بردخون در خطبه‌های نماز جمعه از مسوولان خواستند صادرات گوجه فرنگی را مدیریت کنند تا کشاورزان زیان نبینند.

امام جمعه موقت دیر در خطبه‌های نماز جمعه گفت: الان در بازار از یک سو با گرانی قیمت ماهی رو به رو هستیم و از سوی دیگر ارزانی قیمت گوجه فرنگی که باعث نگرانی و ضرر کشاورزان شده است.

حجت الاسلام ابراهیم بحرانی از مسوولان خواست با مدیریت بهتر صادرات این محصول، مشکل کشاورزان را حل کنند.

حجت الاسلام سید حسین رکنی حسینی امام جمعه بردخون گفت: اگر ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی برطرف نشود شاهد خانه نشینی کشاورزان خواهیم بود، زیرا قیمت‌ها افت می‌کند و خریداری برای این محصول نخواهیم داشت.

حجت الاسلام محمد حمیدی نژاد امام جمعه آبدان هم گفت: در استان بوشهر به خصوص بخش آبدان فصل برداشت گوجه فرنگی فرا رسیده است، اما کشاورزان نگران افت شدید قیمت گوجه هستند.

وی افزود: اگر مسوولان استان امروز به فکر کشاورزان نباشند و راه صادرات باز نشود، با افت شدید محصول روبه رو خواهیم شد که جبران ناپذیر خواهد بود.

امام جمعه آبدان بیان کرد: کشاورزی که وام‌های هنگفتی از بانک‌ها گرفته است، با وجود افت قیمت چطور می‌تواند قسط وامش را پرداخت کند و شرمنده زن و بچه می‌شود.

حجت الاسلام حمیدی نژاد بیان کرد: دوماه پیش درباره قیمت گوجه فرنگی به مسوولان هشدار داده بودم، اما پیگیری نکردند و هم اکنون کشاورزان نگران افت قیمت هستند.

یادآور می‌شود، حدود دو هفته پیش محمدرضا اورانی عضو هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور در سفری که به بوشهر داشت گفت: این سازمان آماده است که گوجه فرنگی کشاورزان استان بوشهر را به قیمت توافقی خریداری کند.

انتهای پیام/ک

مسوولان به فکر گوجه‌کاران بوشهری باشند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.