وی ادامه داد: درباره چیستی پژوهش در آموزش و پرورش بدفهمیهایی داریم و فرایند یادددهی-یادگیری در دانش آموزانی که وارد مدرسه میشود، باید تقویت شود.
تورانی با اشاره به اینکه کتابهای درسی را باید خلاقیت محور و پژوهش محور تالیف کنیم، گفت: این اهداف باید علاوه بر کتاب درسی در سایر محصولات آموزشی هم باشد همچنین در روش تدریس معلم هم شکل گیرد.
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بیان کرد: موضوعی که الان جامعه ما را تحت تاثیر قرار داده است، مثبت اندیش نبودن و قدر داشتهها را ندانستن است و به گونهای چالشهای جهانی را استخدام خود میکنیم که ما را منفی باف میکند همانطور که در کل دنیا تمرکز بر حل مسئله و خلاقیت است.
تورانی با اشاره به اینکه روحیه جستجوگری و دوری از پخته خواری باید در چنین رویدادهایی مانند هفته پژوهش مورد توجه باشد، اظهار کرد: پژوهشگاه آموزش و پرورش به تنهایی نمیتواند این مسیر را طی کند و معلمان ما هم باید مسیر را طی کنند تا وقتی دانشآموز وارد دانشگاه شد، نیرویی کار آفرین باشد.
در ادامه فرهاد کریمی رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه قدمت پژوهش در مدارس بالاست و مدارس در تربیت پژوهشگر نقش دارند، گفت: اولین روز هفته پژوهش از مدرسه آغاز شد که نشان از اهمیت اندیشه دانش آموزی در رشد کشور است و اختراعات و ابتکارات دانش آموزی معرفی میشوند.
وی ادامه داد: در چهلمین سالگرد انقلاب به بالندگی در حوزه پژوهش رسیدهایم و اهمیت پزوهش در آموزش و پرورش هم به حدی بود که از سال ۷۴ پژوهشگاه بنا نهاده شد.
رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در برنامه امروز از ۲۸ اثر برتر در مقاطع تحصیلی مختلف تجلیل می شود، بیان کرد: در برنامه امسال از دانش آموزان اول ابتدایی هم در حوزه ادبیات آثاری داشتیم.
کریمی از تصویب زیر نظام پژوهش سند تحول بنیادین خبر داد و گفت: با تصویب این زیر نظام حرفهای زیادی برای گفتن در حوزه پژوهش داریم دارد که به بالندگی در آموزش و پرورش کمک میکند.
گفتنی است؛ پیش از این قرار بود برنامه آغازین هفته پژوهش با حضور منصور غلامی وزیر علوم و سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش باشد اما هر ۲ در این مراسم حضور پیدا نکردند.
انتهای پیام/