کارشناس مسائل سیاسی گفت: قطع کمک‌های مالی آمریکا به نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان، برقراری آتش بس در یمن را عملی‌تر می‌کند.

دست برتر انصارالله در مذاکرات سوئدبه گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، چندی پیش استکلهلم سوئد میزبان رایزنی هیات صنعا(دولت نجات ملی) با هیات دولت مستعفی یمن در راستای ایجاد صلح در یمن بود.ناگفته نماند "مارتین گریفیتس" نماینده ویژه سازمان ملل نیز در این مذاکرات حضور داشت .

در راستای جزئیات این نشست و نتایج آن گفت‌وگویی با جعفر قناد باشی کارشناس مسائل خاورمیانه انجام شده که در ادامه آمده است.

جعفر قنادباشی درگفت‌و گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان درباره تاریخچه مذاکرات یمن و همچنین آتش‌بس هایی که تاکنون صورت گرفته اظهار کرد:اولین‌بار در سال 94 یک دور مذاکره با موضوعیت بحران یمن در سوئیس برگزار شد که دستاوردی به دنبال نداشت ،پس از آن‌هم در سال 95 مذاکراتی در کویت به مدت 3 ماه با همین موضوعیت انجام شد که این گفت و گو ها هم به دلیل کارشکنی های طرف مقابل برآیندی نداشت. در شهریور ماه امسال هم قرار بر انجام مذاکراتی با مضمون یمن برگزار شود که آن‌هم به سبب ممانعت سعودی‌ها از پذیرش هیات یمنی انجام نشد. از همین رو مذاکرات اخیر درواقع چهارمین دور و شاید یکی از جدی ترین نشست‌‌ها با محوریت یمن بوده که در استکهلم برگذار شده است.

وی همچینین با اشاره به اینکه این مذاکرات به صورت یمنی_یمنی بوده است،تشریح کرد: در این مذاکرات دو گروه  یعنی دولت قانونی یمن (جنبش انصارالله) در حال مذاکره با گروه های حامی رئیس جمهور مستعفی و متواری این کشور (منصور هادی) بوده که وی درحال حاضر در جنوب یمن (عدن ) به سر می‌برد. به بیانی دیگر باید گفت این‌بار یمن در حال مذاکره با عربستان و امارات نیست بلکه دوطرف درگیری با یکدیگر مذاکره کرده اند.

کارشناس سیاسی همچنین درباره محورهای  مذاکرات اخیر  در سوئد همچنین توافقات انجام شده در این گفت وگو ها خاطرنشان کرد: به دلیل قدمت این جنگ 4ساله به طور طبیعی موضوعات متنوعی در رایزنی ها مورد بررسی قرار می گیرند.اما درحال حاضر به دلیل وجود هزاران مجروح و اسیر در یمن تبادل اسرا یکی از محورهای اصلی این مذاکرات بوده که درباره تبادل بسیاری از آنها توافقاتی انجام شده است.همچنین توافق دیگری درباره بندر الحدیده انجام شد که پیش از این درحدود 5 ماه تحت کنترل حزب الله بود و ریاض تلاش بسیاری برای اشغال آن داشت، براساس توافق فعلی قرار بر توقف جنگ در یکی از استان‌های همجوار بندر الحدیده به نام تعز شد تا شاید زمینه ای برای آغاز کمک رسانی به 3 میلیون مجروح آواره الحدیده فراهم شود،توافقی که برخی آن را  جزو موفقیت های حزب الله می‌دانند.

قناد باشی در ادامه موارد زیادی را  کماکان جزو بحران های حل نشده یمن برشمرد و ادامه داد:البته مسائل فراوانی دیگری کماکان در بحران یمن حل نشده باقی مانده است.مواردی نظیر زمان و چگونگی انتخابات آینده، نوشتار و تصویب قانون اساسی، روند تشکیل دولت قانونی یمن و همچنین بازگشایی فرودگاه صنعا درراستای  انتقال کمک های بشر دوستانه ناگفته نماند که ممکن است این مذاکرات در نهایت به ایجاد  ایجاد پیش شرط ها و زمینه هایی برای ادامه چنین مذاکراتی شود.

وی در پاسخ به دلایل  آغاز تهاجم ریاض به یمن آن‌هم پس ازوقوع آتش بس دریمن تصریح کرد: متاسفانه عربستان تابه حال به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرده و همواره آتش بس های انجام شده را نقض کرده و از همین رو وقوع چنین نقض عهدی دور از انتظار نبوده است. اما تجاوزهای انجام شده تاکنون به شدتی نبوده که نقض آتش بس محسوب شود. ناگفته نماند که باتوجه به حضور دبیر کل سازمان ملل در این مذاکرات و همچنین درخواست کشورهای غربی برای توقف جنگ یمن، شکست این آتش‌بس مخصوصا در الحدیده امر ساده‌ای نبوده و درحال حاضر نمی‌توان به صراحت گفت که عربستان این توافق را نقض کرده است.

 

کارشناس سیاسی  حضور جنبش انصارالله را در مذاکرات اخیر بروکسل این‌گونه بیان کرد:در این مذاکرات گروهی از هیات‌های یمنی قرار داشته که بیشتر اعضای آن عضو انصارالله یمن بوده اند اما خود انصارالله به صورت رسمی و تحت عنوان یک طرف مذاکره در این توافقات شرکت نکرده است. البته شورای عالی تشکیل شده برای یمن دراین نشست حضور داشتند که اصلی‌ترین گروه آن هم انصارالله است.

وی نتایج مذاکره بروکسل را برگ برنده ای در دستان جنبش انصارالله دانست و ادامه داد: انصار الله یمن از زمان آغاز جنگ در یمن تاکید داشت که بحران این کشور باید به صورت سیاسی حل شود و راه خروج از این معضل راه حل نظامی نیست. در حال حاضر  یک عزم بین المللی برای ممانعت از جنگ انجام شده که در اصل همان خواسته محور مقاومت است؛همچنین امروز تا اندازه‌ای زمینه برای کمک‌رسانی سریع‌تر به مجروحین و شکسته شدن محاصره فراهم شده که این امر خواست دیگر انصارالله بود.ناگفته نماند که روند این مذاکرات منجر به ایجاد یک توجه بین‌المللی و یادآوری مجدد بحران یمن به جهانی شد که رفته رفته به سمت فراموشی این معضل پیش می رفت.

قنادباشی با اشاره به خواست کنگره و سنای آمریکا مبنی بر حل سریع بحران یمن اضافه کرد:درموازات این مذاکرات جریانی در نهادهای ایالات متحده شکل گرفته و قطعنامه‌هایی را درباره جلوگیری از تهاجم عربستان به یمن و کمک نکردن کاخ سفید به عربستان را خواستار شدند. خواسته هایی که اگرچه به طور کامل به عمل ننشسته اما باید گفت که کاملا همسو با خواسته های یمن بوده و شاید در آینده در فرآیند توقف جنگ را موثر خواهد بود.

وی در رابطه با به چگونگی روند کلی مذاکرات بروکسل گفت:روند کلی مذاکرات بروکسل برای انصارالله چندان ایده آل نبود، زیرا آنها در تلاش برای ادامه کنترل بندر الحدیده بودند. این درحالی است که امروز ناگزیر به اعطای بخشی از کنترل الحدیده به سازمان ملل شدند. اما درهرحال نمی‌توان نادیده گرفت که بیشترین امتیازات را در این مذاکرات انصارالله به دست آورد و می‌توان امیدوار بود که باقی مطالبات آنها هم درمذاکرات آینده پاسخ داده شود.

  قنادباشی درپایان امکان وقوع آتش بس دائم در یمن را این‌گونه تشریح کرد: کشورهایی نظیر آمریکا،انگلیس ،فرانسه و حتی خود سازمان ملل  به هیچ وجه علاقه مند به قدرت گرفتن یمن نبوده و از این رو کارشکنی آنها در مسیر توافق امری طبیعی است.اما باید گفت که باوجود تاکید عربستان و امارات بر ادامه جنگ توانایی ایستادن در مقابل فشارهای افکار عمومی رانداشته و اهرم های فشار آمریکا هم در جهت تداوم جنگ به جهت فشارهای داخلی درون واشنگتن درحال از هم گسیختگی بوده و دلارهای نفتی عربستان دیگر کارایی سابق را ندارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: سیاسی ، سیاست خارجی ، یمن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار