بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی، صبح امروز در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز شد.

آغاز بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در تهرانبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی، صبح امروز در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز شد.

در این جشنواره، ۵۲ قصه‌گوی بخش‌های ملی و بین‌الملل از ۷ کشور با هم رقابت می‌کنند.

از برنامه های آغاز این جشنواره، افتتاح نگارخانه شهید محمد طاها بود. این نگارخانه با حضور مصطفی رحماندوست نویسنده کودک و نوجوان و فاضل نظری مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افتتاح شد.

همچنین، کارناوال شخصیت‌های کارتونی و عروسکی ایرانى و بین المللى همزمان با افتتاح بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی صبح  امروز در محوطه بیرونی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و خیابان حجاب برگزار شد.

بر این اساس، شخصیت‌های کارتونی و عروسکی چون خونه مادربزرگه، مهمانان ناخوانده، کدو قلقله‌زن، کاراگاه گجت، پینوکیو، شنل قرمزی و کلاغ و روباه در این کارناوال به شعرخوانی پرداختند و خیابان حجاب را از مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به سمت انتهای خیابان طی کردند.

در این مراسم و در بخش بزرگداشت مصطفی رحماندوست، غلامرضا امامی از دوستان مصطفی رحماندوست با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ سال است با مصطفی رحماندوست دوستی دارد، گفت: خیلی خوشحالم این مرغک جشنواره بین‌المللی قصه گویی همچنان می‌خواند،.در شب‌های سرد زمستان، در شب‌های تابستانی، در طوفان و برف خوانده و امروز هم می‌بینم که خوش می‌خواند.

وی بیان کرد: از تصویر دلخراش محمد طا‌ها یاد می‌کنم که این نگارخانه به یادش برپا شد. در اهواز این جنایت رخ داد؛ شهری که دوره نوجوانی ام را در آنجا گذراندم و از این حادثه دریافتم داعشیان هرگز شعر نخواندند. با چنین جنایاتی پر از خشم و خشونت، نشان دادند که هرگز جهان را زیبا ندیده اند. جنایت‌ می‌کنند و بچه‌های بی گناه را به خاک و خون می‌کشند.

امامی با اشاره به اینکه شعر دنیای امروز ما را زیباتر می‌کند، اظهار داشت: شعر مهربانی را به جهان می‌پاشد. مصطفی رحماندوست بیش از هر چیز شاعر است. شاعران به جهان می‌افزایند و قصابان از جهان می‌کاهند. عالمان جهان را کشف می‌کنند و شاعران جهان را زیبا می‌کنند. شاعران ما را در افسون و افسانه گل سرخ شناور می‌کنند و شاعران چه می‌کنند و چه کار کرده اند. مصطفی رحماندوست عزیز خواسته از غم‌ها بکاهد و به شادی‌ها و بازی‌ها بیفزاید. اگر بچه‌ها شادی و بازی را از یاد ببرند، تبدیل به جانیان خشم و خشونت می‌شوند. کار بزرگ رحماندوست این است که زندگی را آسان گرفته است. از وقتی او را می‌شناسم بسیار سبک بال بود و به آفاق و انفس سفر کرده است.

در این مراسم همچنین، فریدون عموزاده خلیلی نویسنده کودک و نوجوان در خصوص مصطفی رحماندوست گفت: وقتی از رحماندوست حرف می‌زنیم، از چه حرف می‌زنیم؟ از یک شاعر که برای بچه‌ها شعر سرود، از یک نویسنده که برای بچه‌ها نوشت یا از یک مترجم که برای بچه‌ها ترجمه کرد، یا از یک معلم که شعر گفتن را به بچه‌ها و بزرگتر‌ها آموزش می‌دهد؛ رحماندوست همه‌ این‌ها هست و همه‌ی این‌ها نیست.

وی افزود: فکر می‌کنید تفاوت آدم‌های معمولی با شاعران چیست؟ آدم‌های معمولی از امکان‌هایی که در دنیا وجود دارد، استفاده می‌کنند؛ اما یک شاعر یا قصه نویس به همین دنیایی که ما داریم، امکان‌های جدیدی اضافه می‌کند. دنیای ما پر از زیبایی است یک قصه نویس و شاعر زیبایی‌های جدیدی را به دنیای ما اضافه می‌کند. برای این کار از تخیل و تجربه اش کمک می‌گیرد. برای ما دنیای جدیدی می‌آفریند و خلق می‌کند. اینکه یک شاعر تا چه حد دنیا را برای ما بزرگتر می‌کند، نشان می‌دهد تا چه حد شاعر خوبی است.

این نویسنده کودک و نوجوان با اشاره به اینکه یک شاعر عطر گل را منتشر می‌کند، بیان کرد: همه کسانی که به گل دسترسی ندارند، از طریق کلمه‌های شاعر، گل را بو می‌کنند. قصه نویس رنجی را که از دیدن کودک کار می‌کشد، منتشر می‌کند تا دیگران نسبت به آن واکنش نشان دهند. این کار شاعر ماست کاری را که خالق ما کرده است، شاعر در قابی کوچکتر انجام می‌دهد. اگر رحماندوست در کتاب هایش، جهان‌های جدیدی را به جهان ما اضافه کرده است، نشان می‌دهد رحماندوست به گردن جهان حق بزرگی دارد.

در این مراسم، مصطفی رحماندوست شاعر کودک و نوجوان، با اشاره به اینکه حدود ۴۰ سال پیش به ذهنم رسید قصه گویی را سر و سامان بدهم، گفت: اولین کاری که چهل سال پیش برای قصه گویی کردم این بود که در دانشگاه علامه طباطبایی درس قصه گویی را دایر کنم. کتابی برای آن نوشتم که به چاپ دوم و سوم رسید، اما دیگر اجازه اجازه انتشار آن را ندادم، چون اصلاحات میخواست. 

وی گفت: برخی خبرنگاران می‌پرسند چرا قصه گویی نسبت به گذشته رواج کمتری دارد؛ باید بگویم اینگونه نیست قصه گویی نسبت به روزگار گذشته بسیار رواج پیدا کرده است. قبلاً پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های بیکاری بودند که قصه می‌گفتند الان جشنواره قصه گویی این کار را انجام می‌دهد.

این شاعر کودک و نوجوان ادامه داد: قصه گویی در دنیا رسانه‌ بسیار فراگیری است و توجه به آن اتفاق بزرگی است که افتاده و می‌افتد. امروز قصه گویی به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود. امروزه قصه گویی آنقدر افزایش یافته است که از قصه گویی پدربزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها به ۲۰ نوع قصه گویی رسیده است.

در پایان این مراسم از مصطفی رحماندوست تجلیل شد.

گفتنی است؛ بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از ۲۶ الی ۲۹ آذرماه در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

 

 

برچسب ها: ادبیات ، قصه گویی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار