در نشست خبری پنجمین «جایزه تهران» مطرح شد؛

اماکن فرهنگی و تاریخی سوژه‌ عکاسان در جایزه تهران شد/ نمایش آثار برگزیده در سطح شهر در صورت عملی شدن وعده شهرداری

اماکن فرهنگی، جاذبه‌های فرهنگی، بافت قدیمی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و عکاسی فتوکلاژ سوژه‌های عکاسان در این دوره از جشنواره «جایزه تهران» است.


به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مهرشاد کاظمی معاون فرهنگی استان تهران در نشست خبری پنجمین «جایزه تهران»گفت: حضور پژوهشگر در جامعه بسیار مهم است و هر کار و فعالیتی با پژوهش، بهتر و دقیق‌تر پیش می‌رود.

وی با بیان اینکه پژوهش را از زمان حضورم در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را مبنای عمل قرار داده ام، گفت:جایزه تهران پژوهان از سال ۹۲ برنامه ریزی شد و در این برنامه به پژوهش‌های برتر تهران جایزه اهدا کردیم، در این ۵ دوره با سازمان‌های خصوصی و دولتی همکاری داشتیم و از دوره دوم نام این جشنواره به «جایزه تهران» تغییر کرد.

کاظمی ادامه داد: معرفی کتاب، پایان‌نامه، فیلم، تئاتر، عکاسی، خبرنگاری، انتشارات برتر، گردشگری، معماری و پیشکسوتان در مطالعات تهران قالب‌های جشنواره «جایزه تهران» هستند.

اماکن فرهنگی و تاریخی سوژه‌ عکاسان در  جایزه تهران شد/ نمایش آثار برگزیده در سطح شهر در صورت عملی شدن وعده شهرداری

وی با بیان اینکه اختتامیه این جشنواره روز سوم دی ماه ساعت ۱۵ در کاخ گلستان با حضور حناچی شهردار تهران و مسجد جامعی برگزار می‌شود، گفت: در این مراسم از ۱۴ پژوهشگر برتر تقدیر می‌شود.

معاون فرهنگی استان تهران تصریح کرد: در این دوره موزه ملی ایران همکاری بسیار خوبی با ما داشته از این رو امیدواریم نمایشگاه با مشارکت آن‌ها در سطح مطلوب برگزار شود.

 نوکنده معاون موزه ملی ایران در ادامه بیان کرد: در نمایشگاه تهران آثاری به نمایش درمی‌آید که قدمت آ‌نها مربوط به هزاره ششم است، ظروف فلزی، سفالی، پیکرک، سکه و... آثاری هستند که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود.

وی افزود: در تمامی موزه‌های دنیا که نشانی از ایران باشد آثاری از تپه‌های «چشمه علی» به چشم می‌خورد. ما در این نمایشگاه علاوه بر سفال معروف چشمه علی که نقش‌های در حال حرکت بر روی آن‌ها حک شده‌اند دو شیء از این مجموعه چشمه علی به نمایش خواهیم گذاشت.

نوکنده ادامه داد:برخلاف تصور رایج در دنیا که فکر می‌کنند اولین آثار باستانی در بین النهرین بوده است، اما ایران در محوطه شوش، کاشان و چشمه علی به موازات بین النهرین کاسه‌های لب واریخته داشته و می‌توان گفت اولین اشیاء نگارشی مربوط به ایران بوده است.

معاون موزه ملی ایران تصریح کرد: ما در تپه چشمه علی یک کوره ذوب فلز  پیدا کردیم که نشان می‌دهد فلز را ذوب می‌کردند و شیء مورد نظر خود را از طریق ریخته گری تولید می‌کردند.

در ادامه تدین نماینده مرکز دارالفنون درباره کارگرو‌ه‌های تخصصی پنجمین «جایزه تهران» اظهار کرد: اماکن فرهنگی، جاذبه‌های فرهنگی، بافت قدیمی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و عکاسی فتوکلاژ سوژه‌های عکاسان در این دوره از جشنواره جایزه تهران بوده است.

وی افزود: ۲ هزار و ۱۶۵ اثر از ۸۷۳ عکاس به دبیرخانه ارسال شد که از بین این آثار ۱۳۶ اثر از ۱۱۲ هنرمند به مرحله داوری راه پیدا کردند؛ داوری آثار نیز به مدت ۲ روز برگزار شد و در بخش نمایشگاهی شاهد حضور آثاری خواهیم بود که قدمتی بیش از نیم قرن دارد.

وی در ادامه علیرضا عابدی، پژمان دادخواه و مریم حسینی را به عنوان داوران جشنواره معرفی کرد و افزود: جواد پورسعید، کامران پورشریفی و کتایون قطب راد اعضای کمیته‌ها، فخرالدین فخرالدینی، محمدرضا پیلارام، رضا عابدینی و علی اکبر کهربایی نیز اعضای کمیته اساتید را تشکیل می‌دهند.

تدین در  پاسخ به اینکه آیا عکس‌ها و آثار ارسالی در بیلبورد‌های شهری به نمایش گذاشته خواهد شد یا خیر، گفت: امیدواریم سازمان زیبا سازی در این دوره به وعده‌های خود عمل کند و آثاری که به معرفی تهران می‌پردازند را در سطح شهر به نمایش بگذارد.

انتهای پیام/

سوم دی ماه؛ زمان اختتامیه پنجمین «جایزه تهران»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار