رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بوکان از تداوم اجرای طرح های آبخیزداری در این شهرستان خبرداد.

تداوم اجرای طرح های آبخیزداری در بوکانسیامک صدقی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بوکان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ، با بیان اینکه طرح آبخیزداری این شهرستان در حوزه آبریز "قروچای" که شامل پنج روستای گرگه، آغوطمان، قره قاچ، قروچای سفلی و قروچای علیا است، از سال ۱۳۹۴ در سه فاز آغاز شده و اجرای دو فاز آن به اتمام رسیده است، گفت: فاز اول این طرح در سال ۹٥-۹٤ با صرف اعتبار ۳ میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال اجرا شد که شامل هفت دستگاه سازه سنگ ملاتی، ۱۲ دستگاه سازه گابیون و ۳۴ دستگاه خشکه چینی بود.

وی با اشاره به اینکه فاز دوم طرح مذکور در سال ۹۷-۹۶ با صرف اعتبار ۳ میلیارد و ۳۷۰ میلیون ریال اعتبار به اتمام رسید و شامل یک دستگاه سازه سنگ ملاتی، یک دستگاه سازه گابیون و ۹ دستگاه سازه خشکه چینی بود، افزود: فاز سوم این طرح هم اکنون در حال اجرا است که ۷ میلیارد و ۷۶۰ میلیون ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی، به آن اختصاص یافته است.

صدقی با یادآوری اینکه فاز نهایی شامل اجرای ۴۰۰ هکتار بذر پاشی، ۵۳ هکتار نهال کاری، ۲۳٨ هکتار کپه کاری، سه دستگاه سازه سنگ ملاتی، ٨۰۰ هکتار قرق کاری و ۷ هکتار تراس بندی است، تصریح کرد: کپه کاری و اجرای تراس بندی به طور کامل اجرا شده است؛ کاشت نهال ۵۰ هکتار آن به صورت مشارکتی و ۳ هکتار توسط پیمانکار در اسفند ماه اجرا می‌شود؛ بذر پاشی در سطح ۱۰۰ هکتار صورت پذیرفته است؛ قرق بندی در شرف قرارداد با پیمانکار محلی می‌باشد و سازه‌های سنگ ملاتی نیز ۱ هزار متر مکعب آن اجرا شده و ۵۰۰ متر مکعب نیز در فصل کاری پیش رو اجرا می‌گردد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بوکان به تاخیر افتادن زمان وقوع و کاهش قدرت تخریب سیلاب، حفاظت خاک و جلوگیری از حمل خاک بهنگام سیلاب در سرشاخه‌ها، کمک به غنای مرتع و پوشش گیاهی سطحی، کمک به معیشت منطقه از طریق بالابردن پوشش گیاهی برای چرای دام و پرورش زنبور عسل را از مزایای اجرای طرح‌های آبخیزداری دانست و گفت:: با توجه به اینکه این طرح آبخیزداری بوکان در یکی از سرشاخه‌های "سیمینه رود" اجرا می‌شود، به ساماندهی این رودخانه فصلی کمک بسیاری می‌کند.

شهرستان بوکان دارای بیش از ۱۳۱ هزار هکتار مراتع ملی است، که ۱۱۰ هکتار آن ذخیره گاه جنگلی در. پلاک روستای سردکوهستان می‌باشد.
 
انتهای پیام/
 

اقدامات منابع طبیعی و آبخیزداری در بوکان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.