عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران:

به دنبال نیمه گمشده خود در فضای مجازی نباشیم

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت: عشق‌های مجازی به جهت عدم آشنایی درست همچون عشق‌های فضای حقیقی پایدار نیستند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  ، سیما فردوسی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران در نشست تخصصی "نقش زوجین در تکامل و پویایی بنیان خانواده و جلوگیری از عدم عواطف در زندگی زناشویی" گفت: اگر زوجین دچار مشکل، اختلاف و سوءتفاهی می‌شوند باید با زبان مهربانانه و به‌دور از توهین و خشونت آن مسئله را برطرف کنند و در چنین مواقعی در فضای مجازی سیر نکنند و دنبال چیز‌های آرام‌بخش در این فضا نباشند و این آرامش تنها با همکاری و همراهی زوجین به‌وجود می‌آید.

وی افزود: عشق نیازمند تغذیه و آبیاری بوده و اگر این دو مهم انجام نشود از بین می‌رود و در زندگی‌های کنونی در سطح جامعه شاهد زندگی‌های هسته‌ای هستیم در حالی که در گذشته خانواده‌های گسترده را داشتیم و این خانواده‌ها با همکاری هم مانع وقوع طلاق و آسیب‌های بزرگی که به واسطه آن ایجاد می‌شود می‌شدند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران ادامه داد: در خانواده‌های هسته‌ای بیشترین محبت‌ها به فرزند از سوی پدر و مادر صورت می‌گیرد و متاسفانه به‌دلیل اختلافات شخصی ارتباط فرزند با عمو، عمه، دایی و خاله خود را کمرنگ می‌کنند و این مشکل بیشتر در خانواده پدری بوده و در خانواده مادری کمتر مشاهده شده است.

فردوسی با اشاره به اینکه انسان درگیر هیجانات زیادی است،اظهار داشت: این هیجانات شامل ترس، اضطراب، دلهره، نگرانی، انتظار، شوق، ذوق، خوشحالی زیاد  بوده و باید انسان به‌گونه‌ای خود را مدیریت کند که با هیجان‌زدگی سیستم اعصاب خود را به هم نزند و عشق هم یک نوع هیجان بوده که در ۳ مرحله شیدایی، آشنایی و پیوند زناشویی تقسیم می‌شود.

وی تصریح کرد: عشق‌های گداخته و احساسی خیلی دوام آور نیست و همانگونه که سریع ایجاد شده سریع هم از بین می‌رود و کسانی که به مرحله آشنایی و ازدواج می‌رسند با عشق‌های گداخته فرق دارند و زن و شوهر باید با زبان عشق همدیگر آشنا باشند و در کنار هم عشقی ابدی و ماندگار داشته باشند و در این خصوص زن و شوهری موفق هستند که زبان عشقشان مشترک باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران افزود: تشخیص به‌موقع و اقدام فوری کمک بزرگی در حل مشکلات زوجین می‌کند و باید از تجربه کارشناس و متخصص مربوطه استفاده شود و خطاب زوجینی که سهل‌انگاری می‌کنند و می‌گویند نیازی به مشاوره نیست و مشکل خودبه‌خود حل می‌شود می‌گوییم که سخت در اشتباه هستند، زیرا مشکلات به‌خودی‌خود حل نمی‌شوند و رفتار‌های ناهنجار، عادت‌های غلط، برخورد‌های ناپسند به‌خودی‌خود درست نمی‌شود.

فردوسی با بیان اینکه در بسیاری موارد موضوع ژنتیک هیچ معنایی ندارد و باید بجای نگاه بدبینانه نگاهی خوشبینانه به مسائل و موضوعات مختلف داشته باشیم، گفت: همه ما نیازمند یادگیری هستیم و این مهم باید در زمان خودش انجام شود و هرگز نگویند یادگیری این موضوع و نکته در ما محال است و باید با تلاش و همت بالا ناممکن‌ها را ممکن کنیم و به‌طور مثال در گفتن کلمات و جملات عاشقانه می‌توانیم این یادگیری را با تصویرسازی ذهنی انجام دهیم و جمله دوستت دارم را به‌خوبی به همسرمان بیان کنیم.

انتهای پیام//م. ن
 

نقش زوجین در تکامل و پویایی خانواده

برچسب ها: ازدواج ، جوان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.