برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع تعیین و تکلیف پروژه‌های نیمه تمام عمرانی برگزار شد.

عزم و اراده‌ای در تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در مدیران وجود نداردبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب (پنج‌شنبه، ۲۹ آذر) با موضوع تعیین و تکلیف پروژه‌های نیمه تمام عمرانی و با حضور محمد رضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس، حسین سلاح ورزی نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و محمود ملکوتی مدیر پروژه مشارکت عمومی_ خصوصی سازمان برنامه و بودجه برگزار شد.

در ابتدای برنامه حسین سلاح ورزی نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد:معتقدم علی الرغم این که دولت عزم و اراده برای اجرایی شدن واگذاری طرح‌های نیمه تمام را دارند، اما به نظر می‌رسد که در بدنه دولت و در مدیران میانی عزم و اراده کافی برای تحقق این امر وجود ندارد.

وی افزود: مدیران پروژه‌های نیمه تمام تعلق خاطر خاصی به این پروژه‌ها دارند و می‌توان گفت که مقاومتی در این زمینه صورت می‌گیرد.

سلاح ورزی تصریح کرد:به نظر می‌رسد که مبحث واگذاری پروژه‌های نیمه تمام حالت فرسایشی دارد، از سال ۱۳۹۳ که برای اولین بار دولت تصمیم به واگذاری پروژه‌های نیمه تمام گرفت تا به امروز بیش از ۴ سال سپری شده و بار‌ها آیین نامه‌های مربوط به ماده ۲۷ به شورای اقتصاد رفته و اصلاح شده است.

وی ادامه داد:همچنین تمهیدات تکمیلی مانند تبصره ۱۹ در بودجه سال ۹۷مشخص شده و حتی همین اواخر شورای عالی سران قوا نیز به این امر ورود پیدا کرده، لذا به نوعی بخش خصوص باور خود را برای اجرایی سازی این امر از دست داده است.

سلاح ورزی گفت: ما هنوز بعد از چهار سال لیست کامل و شفافی که حداقل اطلاعات لازم برای سرمایه گزاران را داشته باشد در اختیار نداریم.

در ادامه برنامه امیر امینی معاون وزیر راه و شهرسازی درباره مشکلات بخش خصوصی در خصوص پروژه‌های نیمه تمام عمرانی اظهار کرد:معتقدم آنچه درباره بخش خصوصی و دولت بیان شد کاملا درست است چرا که هر دو طرف درد مشترکی دارند.

وی افزود: اولین بند برای واگذاری پروژه‌های عمرانی نیمه تمام در سال ۹۰ به تصویب رسید و بعد از سال ۹۳ یا مقاومتی که برای این امر در قوانین بودجه وجود داشت این امر به صورت تبصره ۱۹ درآمد.

امینی افزود: معتقدم بین فضای اجرا و سرمایه گذاری نیازمند یک میان بخش هستیم که اتاق بازگانی وظیفه ایجاد چنین فضایی را بر عهده دارد تا بین پروژه‌های دولت و تملک سرمایه گذاری و پیمانکاران ارتباطی را برقرار کند.

معاون وزیر راه و شهر سازی بیان کرد: بخش خصوصی و دولتی در حوزه تکمیل پروژه های نیمه تمام راه و شهرسازی بیش از پنجاه هزار میلیارد تومان تفاهم نامه دارند و خوشبختانه امروز از سال ۹۳ شکل منسجمی به خود گرفته و مدل‌های قدیمی را توسعه داده ایم.

سلاح ورزی ادامه داد:بخش خصوصی باید در این حوزه بالغ‌تر شده و بتواند پروژه‌ها را برای خود تعریف کند من لیست ۱۲۱ پروژه و مگاپروژه را به بخش خصوص داده ام.

وی افزود:سرمایه گذاری که میخواهد به این پروژه‌ها ورود پیدا کند باید نتیجه پایان کار را در نظر بگیرد و کار را جلوببرد، اما بحث پروژه‌های نیمه تمام ساز و کاری دارد که در ماده ۲۷ تعریف شده است.

سلاح ورزی ادامه داد:سازمان برنامه بودجه تعامل خوبی با بخش خصوص و اتاق بازرگانی در این خصوص داشته است، اما ما هنوز نمی‌دانیم که ارزش این پروژه‌ها چقدر بوده و به چه میزان از آن‌ها نیاز داریم.

در ادامه برنامه محمود مدکوتی خواه مدیر پروژه مشارکت عمومی-خصوصی سازمان برنامه و بودجه در ادامه برنامه گفت: در سال نو و هفت حدود ۱۱ جلسه در خصوص واگذاری پروژه‌های عمرانی نیمه تمام در کمیسیون عمران برگزار شده است.

وی افزود: بخش خصوصی باید کمی جدی‌تر عمل کند و دستگاه‌های اجرایی ما بپذیرند که لازم است رویکرد فعلی مورد اصلاح قرار بگیرد.

سلاح ورزی گفت:سازمان برنامه و بودجه و دولت حداکثر تعامل را برای تدوین دستورالعمل‌های مربوطه داشته است.

وی افزود:برخی دستگاه‌ها تنها رفع تکلیف می‌کنند و اطلاعاتی که بتواند دیدگاه اولیه برای سرمایه گذار ایجاد کند را در اختیار آنان قرار نمی‌دهند.

سلاح ورزی ادامه داد:قرار بود که از طریق اهرمی کردن منابع مالی مختلف اعم از۴۳۰۰ هزار میلیارد تومانی که در بودجه سال ۹۷ دیده شده و منابع صندوق توسعه ملی و منابع مالی خارجی تجهیز منابع صورت بگیرد، اما با توجه به شرایط فعلی امکان استفاده از منابع مالی خارجی میسر نبوده و منبع ۴۳۰۰ میلیارد تومانی تحقق نیافته است و در مجموع سیستم بانکی رغبتی برای ارائه تسهیلات در این زمینه ندارد.

در ادامه برنامه محمدرضا رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ارتباط زنده تلفنی گفت: این بحث اخیرا در جلسه سران سه قوه مطرح شده و در کمیسیون عمران به دلیل اهمیت بسزایی که دارد مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود:سابقه واگذاری پروژه‌های نیمه تمام به سال ۹۶ برمی‌گردد که قانون بودجه دولت را مکلف کرد که سامانه الکترونیکی را تهیه کند تا همه مشخصات پروژه‌ها در دسترس عموم قرار بگیرد که بخش خصوصی به عنوان سرمایه گذار اطلاعات جامع و کافی را در دست داشته باشد.

رضایی کوچی تصریح کرد:عملا اطلاعات پروژه‌هایی که قابلیت واگذاری دارند در این سامانه ثبت نشده و این موضوع باعث شد که ما گزارشی را به صحن علنی مجلس بیاوریم.

رئیس کمیسیون عمران گفتدر چنین شرایطی چگونه باید انتظار داشته باشیم که بخش خصوص در پروژه‌های نیمه تمام عمرانی سرمایه گذاری کند.

رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه بخش‌هایی از دولت مانع واگذاری پرورژه هانیمه تمام هستند، تصریح کرد:مدیران ما هیچ رغبتی برای واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی ندارند، در واقع بخش خصوص را رقیب خود دانسته و آن را بعنوان یک پیمانکار تلقی می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر ما بخش خصوص را بعنوان یک سرمایه گذار و پشتیبان برای دولت نگاه کنیم طبعیتا می‌توان تغیر رویه مناسبی را در این زمینه شاهد بود.

امینی معاون معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی ادامه داد:ما از سال ۶۶ یک قانون مترقی برای مشارکت پروژه‌ها داشتیم که بر حسب آن می‌توان گفت: در تعامل و گفتمان با بخش خصوص پیشقدم بودیم، درچند سال گذشته بیش از ۷ هزار میلیاردتومان منابع مالی به بخش خصوصی تزریق شده است و نزدیک به ۳ هزار کلیومتر از آزاد راه‌ها هم در اختیار بخش خصوصی قرار داده شده است.

امینی تاکید کرد:۵۳ هزار کیلومتر راه و راه آهن در بودجه عمومی در قانون برای اجرایی شدن آن‌ها به وزارت راه و شهرسازی تکلیف شده است، آنچه که از این پروژه‌ها قابل اقتصادی شدن برای بخش خصوص بوده حداکثر ۱۰ هزار کیلومتر است که ۴۳ هزار کیلومتر دیگر وظیفه اجتماعی دولت است.

ملکوتی خواه مدیرپروژه مشارکت عمومی- خصوصی سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به تفکیک اقتصادی و اجتماعی کردن طرح و پروژه‌های نیمه تمام، اظهار کرد: در قانون هم به طرح‌های خودگردان و غیر خودگردان اشاره شده است، زمانی که بخش خصوصی با دولت وارد مشارکت می‌شود، در وهله اول اقتصادی بودن وبازدهی طرح‌ها برای آن مهم بوده است که در این راستا اولویت دولت در این زمینه بود که اگرطرح‌های خود گردان توانایی بازدهی با بخش خصوصی را داشته باشد، از طرفی در منابع عمومی دولت که محدود به حساب می‌آید شاید برای طرح‌های غیرخودگردان هزینه‌ای شود که برای بخش خصوصی ما امروزه مقرون به صرفه نباشد.

سلاح ورزی نائب رئیس اتاق ایران تصریح کرد:برای طرح‌های غیرخودگردان هم سازو کار مشخصی دیده شده است که دولت مکلف شد که با خرید تضمینی خدمات و کالا‌ها سود مناسبی را برای بخش خصوصی به همراه داشته باشد، طبق آمار و ارقام سازمان برنامه و بودجه حدود ۷۰ هزار طرح نیمه تمام استانی و ۶ هزار طرح نیمه تمام در سطح ملی وجود دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:ما در بخش خرید خدمت تضمین از بخش خصوصی پروژه‌ای تحت عنوان کلیور ۱۰ را به طول ۱۴۰۰ کیلومتر با بخش خصوصی وارد همکاری شدیم، ضمن اینکه ۱۴۰۰ کیلومتر بزرگراه با تضمین خرید دولت به بخش خصوصی واگذار شده است.

ملکوتی خواه ادامه داد:در سامانه بازار الکترونیک ۲۸ هزار طرح نیمه تمام بارگذاری شده و تعداد پروژه‌هایی که دولت برای واگذاری اعلام آمادگی کرد با سیر صعودی همراه بود، اما نکته مهمی که وجود دارد این است که اطلاعات پروژه‌ها کامل نیست که این موضوع را ما به دولت ارجاع دادیم.

وی با بیان اینکه تبصره ۱۹ بودجه امسال با شنیدن نظرات بخش خصوصی نوشته شد افزود: اکنون دولت کارفرمایی است که بخش خصوصی، پیمانکار آن است در حالی که بخش خصوصی باید راهکار‌های جدید مالی طرح‌ها را اجرا کند.

ملکوتی خواه گفت: در بدن دولت چسبندگی به برخی طرح‌های نیمه تمام، واگذاری این طرح‌ها را با مشکل روبرو کرده است.

امینی تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی ۳۸۱ طرح نیمه تمام دارد که ۲۹۳ طرح مربوط به حمل و نقل و بقیه مربوط به مسکن و بیمارستان سازی است.

وی افزود: برآورد سرمایه مورد نیاز اتمام این طرح‌ها تا پایان سال ۹۵ دویست و ۵۰ هزار میلیارد تومان مربوط به حمل و نقل و ۵۰ هزار میلیارد تومان مربوط به بخش مسکن بوده است.

امینی تاکید کرد: ۶۲ درصد ریالی این طرح‌ها زیر ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و منابع دولت کشش عقد قرارداد اتمام این طرح‌ها را ندارد.

سلاح ورزی خاطر نشان کرد: مادامی که مبنای ارزیابی مدیران، میزان واگذاری طرح‌های نیمه تمام به بخش خصوصی از طرف آنان نباشد مسئله این طرح‌ها حل نخواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۰۱ دی ۱۳۹۷
بازار الکترونیک طرح‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری ایجاد شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۰۱ دی ۱۳۹۷
رفع نقاط حادثه خیز و تعریض محور قدیم ساوه سلفچگان از ساوه تا سه راهی آوه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۰۱ دی ۱۳۹۷
احداث آزادراه کنارگذر شمالی اراک
این پروژه در حدفاصل مالک آباد تا سه راهی شازند قرار گرفته .

این پروژه در طول 65 کیلومتر احداث خواهد شد و در سال 1400 به بهره برداری خواهد رسید. هزینه احداث این آزادراه 365 میلیارد ریال برآورد شده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۰۱ دی ۱۳۹۷
بر اساس پیش بینی صورت گرفته تکمیل طرح توسعه بیمارستان ولی عصر اراک به ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۳۰ آذر ۱۳۹۷
پروژه نیمه تمام جاده اراک-فراهان از دغدغه و مطالبات مردم فراهان است که از تدبیر دولت یازدهم بی نصیب ماند و این پروژه هنوز اندر خم یک کوچه مانده است.

در کنار این پروژه، پل کمربندی اراک در تقاطع جاده فراهان هم چهار سال است که به حال خود رها شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۵ ۳۰ آذر ۱۳۹۷
تکمیل جاده خمین - محلات 100 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۳۰ آذر ۱۳۹۷
یارانه ۴۵۵۰۰ تومنی ثروتمندان باید قطع شود و این پول صرف تکمیل پروژه های عمرانی ناتمام شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۷ ۳۰ آذر ۱۳۹۷
ساخت تقاطع غیرهم سطح سنجان اراک همچنان بلاتکلیف مانده و میلگردهای پروژه زیر برف و باران در حال زنگ زدن و از بین رفتن است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۳۰ آذر ۱۳۹۷
نه حتی یک صندوق سرمایه گذاری پروژه در بورس ایجاد شده نه حتی یک ریال اوراق خزانه اسلامی مترو یا اوراق منفعت راهسازی یا اوراق سلف موازی برق منتشر شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۳۰ آذر ۱۳۹۷
ساخت تقاطع غیرهم سطح میدان شریعتی اراک توسط قرارگاه خاتم الانبیا سپاه بعد ۴ سال همچنان بلاتکلیف مانده و ایجاد ترافیک و راه بندان در خیابان اصلی شهر اراک باعث نارضایتی شدید مردم اراک میشود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۳۰ آذر ۱۳۹۷
ساخت قطارحومه ای ( ریل باس ) اراک شهرجدید مهاجران متوقف شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۸ ۳۰ آذر ۱۳۹۷
ساخت راه آهن اراک خمین اصفهان در اولویت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۳۰ آذر ۱۳۹۷
۲ خطه کردن راه آهن اراک قم متوقف شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۳۰ آذر ۱۳۹۷
ساخت ریل باس اراک _ شهرجدید امیرکبیر و ۴ بانده کردن جاده شازند _ ازنا همچنان متوقف مانده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۳۰ آذر ۱۳۹۷
با کاهش بودجه عمرانی دولت از ۴۵ هزار میلیارد تومان در سال ۹۱ به ۱۸ هزار تومن در سال ۹۷ ، متاسفانه هزاران پروژه عمرانی تاتمام مانده و میلیون ها نفر مهندس و کارگر بیکار شدند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۳۰ آذر ۱۳۹۷
ساخت راه آهن ازنا الیگودرز اصفهان به کندی پیش می رود .
آخرین اخبار