با تشکیل نهضت سواد آموزی به دستور پیر فرزانه انقلاب غبار تاریک بی سوادی از چشم هزاران بی سواد پاک شد.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، کبری ارشدی متولد روستای فاریاب از توابع شهرستان دشتستان است که خواندن و نوشتن را از کلاس‌های درس نهضت سوادآموزی شروع کرده و زندگی خود را مدیون الفبایی می‌داند که از نهضت سوادآموزی فرا گرفته است.

وی  در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، از خاطره‌ای تلخ که باعث شده یکی از مهمترین تصمیمات زندگی اش یعنی یادگیری خواندن و نوشتن را بگیرد می‌گوید: پسرم بیمار بود و پس از مراجعه به بیمارستان نشانی مطب پزشک متخصصی را به ما دادند، من و همسرم ساعت‌ها در خیابان به دنبال پیدا کردن مطب دکتر بودیم درست زیر تابلو مطب ایستاده بودیم که از یکی از رهگذران نشانی مطب را جویا شدیم. وقتی پاسخ آن فرد را شنیدم و متوجه شدم که چقدر بی سوادی انسان‌ها را در تنگنا قرار می‌دهد با خود عهد بستم در اولین فرصت و با جدیت به دنبال یادگیری خواندن و نوشتن بروم.

خانم ارشدی ادامه می‌دهد: سال ۶۳ اولین کلاس درس نهضت سواد آموزی در روستایمان تشکیل شد, من و همسرم اولین کسانی بودیم که برای فراگیری سواد نام نویسی کردیم.اما دست تقدیر در اولین دوره سوادآموزی یعنی دوره مقدماتی همسرم را ازمن گرفت؛ و از آنجا که همسرم بیمه‌ای نداشت تا پس از مرگش درآمدی برای من و ۳ فرزندم باشد، تنها راه نجات خود و زندگی ام را ادامه تحصیل دانستم.

غبار تاریک بی سوادی از چشم بیسوادان پاک شد

این سواد آموز موفق می‌گوید: کلاس‌های نهضت را یکی پس از دیگری پشت سر می گذاشتم و اولین نفری بودم که در روستایمان فارغ التحصیل کلاس درس نهضت شدم , به همین علت مراسمی در روستایمان برگزار کردند و با قدردانی از من, بسیاری از افراد تشویق شدند و در کلاس‌های نهضت سوادآموزی نام نویسی کردند.

او اشاره می‌کند: با اراده درس هایم را می‌خواندم و مراحل مختلف تحصیل را پشت سر می‌گذاشتم. سال ۷۰ دیپلم ماشین نویسی گرفتم و به استخدام آموزش و پرورش درآمدم.

خانم ارشدی می‌گوید: اگرچه وقفه‌هایی در مراحل تحصیلی ام به علت مشکلات زندگی به وجود می‌آمد، اما پایانی برایش در نظر نداشتم و سال ۸۳ کارشناسی ارشد خود را در رشته برنامه ریزی آموزشی گرفتم. در آزمون دکتری نیز قبول شدم، اما به دلیل هزینه‌های بالای آن و اینکه یکی از فرزندانم نیز همزمان با خودم در مقطع دکتری پذیرفته شد، پسرم را در اولویت دیدم، اما در آینده اگر شرایط مساعد باشد تصمیم به ادامه تحصیل دارم.

این بانوی با اراده تاکید می‌کند: با درس خواندن آینده خود و فرزندانم را تضمین کردم نمیدانم اگر نهضت سوادآموزی نبود چه آینده‌ای پیش روی خود و فرزندانم قرار می‌گرفت.

سوادآموزی در جهان

بر اساس آخرین آمار سازمان یونسکو، در جهان ۷۹ میلیون نفر بزرگسال، مهارت‌های اولیه سوادآموزی را ندارند و از هر سه نفر بی‌سواد، ۲ نفر از آن‌ها زن هستند. همچنین بیش از ۶۷ میلیون کودک در رده سنی ابتدایی هنوز وارد مدرسه نشده‌اند و ۷۲ میلیون نوجوان در سنین پایین‌تر از مدارس متوسطه نیز از حق هرگونه آموزش بی‌بهره‌اند.

سوادآموزی در ایران

علم آموزی از گذشته‌های دور مورد توجه ایرانیان بوده است. نظام آموزشی در سالیان متمادی از شیوه سنتی مکتب‌خانه تا نظام‌های نوین کنونی، تغییرات زیادی داشته است.

دوره جدید آموزش کلاسیک در ایران به تأسیس دارالفنون به همت امیرکبیر در زمان ناصرالدین‌شاه قاجار در تهران شروع شد و دروس و علوم مختلف در آن آموزش داده شد.

با اینکه مقوله سواد و ارزش دانش بر هیچ انسانی در عصر حاضر پوشیده نبوده است، اما همواره کسانی بوده‌اند که کسب دانش مردم مانع اعمال قدرت آنان بوده است و حکومت شاهنشاهی ایران نیز با اینکه ژست ترقی و جهانی‌شدن را گرفته بود، همواره جامعه‌ای را اداره می‌کرد که حدود نیمی از آن اصلاً سواد خواندن و نوشتن نداشتند.

آمار‌ها در خصوص زنان وضعیت وخیم تری را نشان می‌داد به طوری که حدود یک‌سوم از زنان ایران توانایی خواندن و نوشتن داشتند.

با انقلاب اسلامی این روند تغییر پیدا کرد و آمار‌ها نشان می‌دهد، با تشکیل نهضت سوادآموزی, بنا بر آمار‌ها وضعیت ایران از حالت نیمه بی‌سواد قبل از انقلاب به حالت باسواد فعلی رسیده است.

                                                          غبار تاریک بی سوادی از چشم بیسوادان پاک شد

تشکیل نهضت سوادآموزی

هفتم دی ۱۳۵۸ سازمان نهضت سوادآموزی با فرمان پیر فرزانه‌ انقلاب تشکیل شد. در آن زمان بیش از ۱۴ میلیون نفر بی سواد در کشور وجود داشت؛ اما شور و شوق مردم برای مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی در بالاترین حد خود بود.

بعد از انقلاب اسلامی با توجه به مسئله‌ پوشش بانوان تصور بسیاری از غرب‌گرایان ایران و جهان بر این بود که حکومت درصدد محبوس سازی زنان و مانع رشد آن‌ها خواهد شد، اما دیری نپایید که اظهارات امام خمینی (ره) و تحرکات اجتماعی زنان در انقلاب و دفاع مقدس این تصور را با چالش مواجه ساخت.

بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در همان اوایل انقلاب کسب علم را لازمه جامعه مسلمان ایران برشمرد و با پیگیری سیاست باسوادی و نهضت سوادآموزی در سرتاسر کشور، بانوان ایرانی نیز از این مسئله استقبال کردند و فرهنگ «ز گهواره تا گور دانش بجوی» را در زندگی اجتماعی خود نمودار ساختند.

                                                             غبار تاریک بی سوادی از چشم بیسوادان پاک شد

وضعیت کنونی سواد در ایران و بوشهر

رئیس اداره سواد آموزی معاونت سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، گفت: طبق فرمان امام (ره) که فرمود بدون فوت وقت ایران را به شکل مدرسه‌ای در آورید، ایران و استان ما به صورت مدرسه‌ای درآمد.

بهرام بهنام‌نیا افزود: پیش از فرمان امام راحل، تنها ۳۶ درصد از جمعیت استان بوشهر توانایی خواندن و نوشتن داشتند، اما پس از تشکیل نهضت سواد آموزی هزاران تشنه علم و سوادآموزی روانه مراکز نهضت شدند.

غبار تاریک بی سوادی از چشم بیسوادان پاک شد

وی تصریح کرد: بر اساس آخرین آمار‌ها میزان با سوادی در استان بوشهر ۹۷ درصد و میانگین با سوادی در کشور ۹۴/۷۹ درصد است؛ به این ترتیب میزان باسوادی در استان بوشهر ۲/۲۱ درصد بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد.

بهنام فر ادامه داد: باسوادی مردان و زنان در استان بوشهر ۹۵/۹ و ۹۵/۳ درصد و میانگین کشوری ۹۶/۲ و ۹۳/۴ درصد است همچنین با سوادی در شهر‌های استان ۹۶/۱۶ و در روستاها ۹۴/۲۴ است در حلی که میانگین باسوادی شهری و روستایی در کشور ۹۶/۵ و ۸۹/۴ است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور نیز چندی پیش با اشاره به آمار‌های سرشماری سال ۹۵گفت: استان‌های تهران، البرز و سمنان باسوادترین استان‌های ایران هستند و استان‌های سیستان و بلوچستان، کردستان و آذربایجان غربی پایین‌ترین نرخ سواد را به خود اختصاص داده‌اند.

علی باقرزاده عنوان کرد: طبق نتایج اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران نرخ سواد در گروه سنی ۴۹-۱۰ ساله که در سرشماری سال‌های ۸۵ و ۹۰ به ترتیب ۹۱/۷ و ۹۲/۴ اعلام شده بود، در سرشماری سال ۹۵ به ۹۴.۷ ارتقا یافته است.

وی بیان کرد: نسبت نرخ رشد شاخص سواد در فاصله سال ۹۰ تا ۹۵، حدود ۱۴ برابر مدت مشابه در سال‌های ۸۵ تا ۹۰ است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی یادآور شد: طبق نتایج اعلام‌شده از سوی مرکز آمار ایران نرخ سواد در گروه سنی ۴۹-۱۰ ساله که در سرشماری سال‌های ۸۵ و ۹۰ به ترتیب ۹۱/۷ و ۹۲/۴ اعلام‌شده بود، در سرشماری سال ۹۵ به ۹۴.۷ ارتقا یافته است.

                                                             غبار تاریک بی سوادی از چشم بیسوادان پاک شد

باقرزاده تاکید کرد: با عنایت به تفکیک استانی نتایج سرشماری، بیشترین افزایش میزان باسوادی در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۹۰ مربوط به استان‌های بوشهر، قزوین، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و هرمزگان است.

وی اذعان کرد: در سرشماری سال ۹۵ بالاترین درصد با سوادی در گروه سنی ۶ سال و بالاتر به استان‌های تهران با ۹۲/۹ درصد، البرز ۹۲/۲ درصد، سمنان با ۹۱/۵ درصد و یزد با ۹۰/۹ درصد اختصاص دارد و استان‌های سیستان و بلوچستان با ۷۶ درصد، کردستان ۸۱/۵ و آذربایجان غربی با ۸۲ درصد دارای پایین‌ترین درصد باسوادی در این گروه سنی هستند.                                  

مژده پاینده

انتهای پیام/م

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.