در طرح ریلی اصفهان، شهرکرد به اهواز:
در طرح ریلی اصفهان، شهرکرد به اهواز:
به گزارش
گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از
شهرکرد، اردشیر نوریان نماینده مردم شهرستانهای شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی، در نشست
شورای برنامه ریزی و توسعه چهارمحال و بختیاری با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اجرای پروژه
راه آهن اصفهان، شهرکرد به اهواز، بدون ایجاد ایستگاه در شهرکرد نفعی برای این استان ندارد و خارج از توجیه اقتصادی است.
وی تأکید کرد: پروژه راه آهن برای شهرکرد بسیار حیاتی است و استانهای دیگر نباید برای روند و چگونگی اجرای طرحها در چهارمحال و بختیاری تصمیم گیری کنند.
نوریان همچنین خواستار ارائه نتیجه مذاکره با شرکت کرهای برای سرمایه گذاری در اجرای این پروژه، از سوی وزارت راه و شهرسازی شد.
وی در ادامه به اهمیت توسعه راهها و زیرساختهای چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و گفت: با ۱۰ درصد هزینه احداث بزرگراه در سایر استانهای کشور میتوان تمامی مشکلات راههای روستایی شهرستانهای شهرکرد، سامان و بن را رفع کرد.
نوریان اظهار داشت: مردم روستاهای چهارمحال و بختیاری برای اجرای پروژههای حوزه راه، آمادگی مشارکت ۵۰ درصدی دارند.
نماینده مردم شهرستانهای اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار در مجلس شورای اسلامی هم گفت: در اجرای راه آهن اصفهان، شهرکرد به اهواز توجه ویژه به مرکز چهارمحال و بختیاری ضرورت دارد، ضمن آنکه پیش بینی مسیر آنتنی برای شهرکرد در این طرح مناسب نیست.
علی کاظمی تأکید کرد: باید یکی از ایستگاههای اصلی مرتبط با این طرح راه آهن، در شهرکرد مستقر شود.
وی همچنین گفت: وزارت راه و شهرسازی بایستی احیا و اتصال قطعه مغفول در طرح اتصال کریدور شمال به جنوب کشور در قالب جاده بندر به بندر از مسیر چهارمحال و بختیاری را که در دولتهای هفتم و هشتم آغاز شد، پیگیری کند.
کاظمی افزود: برخی جادههای چهار خطه در چهارمحال و بختیاری مانند جاده فارسان به باباحیدر هم نیازمند استاندارد سازی است.
وی با بیان ضرورت افق بلند مدت ۱۰۰ ساله وزارت راه و شهرسازی در اجرای طرحهای توسعه راههای ارتباطی کشور اضافه کرد: توسعه محور ارتباطی شهرکرد، شلمزار به خوزستان و همچنین تسریع در حفر و بهره برداری از تونل چری، هونی و زره چهارمحال و بختیاری هم در اولویت قرار گیرد.
نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به قرار گرفتن چهارمحال و بختیاری در مسیر ترانزیتی شمال به جنوب کشور و همچنین طرحهای مادر مانند فولاد، پتروشیمی، سیمان و سایر صنایع بزرگ در این استان گفت: بر این اساس، تسریع در اجرا و بهره برداری از طرح راه آهن اصفهان، شهرکرد به اهواز با اولویت توجه به مرکز استان ضروری است.
خدیجه ربیعی افزود: اجرای طرح کمربندی شمال بروجن به طول ۹ کیلومتر میتواند در کاهش ترافیک و ساماندهی تردد در مسیر پر رفت و آمد شهرکرد، لردگان به اهواز نقش آفرین باشد.
وی اضافه کرد: تکمیل جاده چهار خطه شهرکرد، بروجن به لردگان به ویژه ۱۱ کیلومتر واقع در قطعه شهرکرد به بروجن باید با اولویت و سرعت بیشتری اجرا شود.
ربیعی، توسعه سه راهی بروجن، گندمان، بلداجی به شلمزار واقع در مسیر ارتباطی شهرستانهای بروجن و کیار در جاده چهارمحال و بختیاری تا خوزستان را هم از خواستههای مهم مردم منطقه بیان کرد.
نماینده مردم شهرستان لردگان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: عملیات اجرایی محور اتباطی شهرکرد، بروجن به لردگان در زمان فعالیت مجلس ششم به طول ۱۷۰ کیلومتر آغاز شد که حفر تونل و احداث پل کره بس، از مهمترین اولویتهای این مسیر، و تسریع در روند توسعهای چهارمحال و بختیاری محسوب میشود.
محمد خالدی افزود: ادامه این مسیر و احداث آزادراه لردگان به اهواز با مشارکت بخش خصوصی، چهار خطه شدن جاده گوشکی به فلارد به طول ۳۰ کیلومتر، دو بانده شدن محور ارتباطی فلارد به لردگان و حفر تونل ۴۰۰ متری و حذف گردنه چهار طاق از مهمترین نیازهای زیرساختی در حوزه راههای شهرستان لردگان است.
وی با تأکید بر اهمیت و ضرورت توسعه راههای روستایی، اضافه کرد: جادههای روستایی دهستانهای میلاس، ارمند، اوره، بارز و پشت کوه فلارد شهرستان لردگان با افزون بر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، تا کنون آسفالت نشده است.
خالدی در پایان خواستار تحقق هر چه سریعتر دغدغههای نمایندگان مردم چهارمحال و بختیاری در مجلس شورای اسلامی در قالب طرحهای علمی شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز گفت: تا پایان دولت دوازدهم تمامی مراکز استانهای کشور به شبکه ریلی متصل میشود.
خیرالله خادمی تأکید کرد: جانمایی ایستگاه راه آهن حسن آباد اصفهان به چهارمحال و بختیاری برای نزدیکترین نقطه به کانون جمعیتی شهرکرد بررسی و اصلاح شده، اما هنوز برای ایستگاههای مرتبط تصمیمی گرفته نشده است.
خادمی افزود: بر اساس برآوردهای کارشناسی صورت گرفته، شهرکرد یقیناً تا دو سال آینده به شبکه ریلی کشور متصل خواهد شد.
انتهای پیام/ش
نشست شورای برنامه ریزی و توسعه چهارمحال و بختیاری