به گزارش
حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آیین اختتامیه مراسمهای هفته پژوهش و فناوری دانشکده فنی و حرفهای شهید شمسی پور تهران ظهر امروز با حضور معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفهای، مدیران حوزه معاونت پژوهشی، استادان و دانشجویان، آیین اختتامیه هفته پژوهش و فناوری دانشکده شهید شمسی پور تهران برگزار شد.
بنابراین گزارش رضا زنگنه مطلق در این مراسم با ذکر شعار هفته پژوهش دانشگاه فنی و حرفهای با عنوان "پژوهش کاربردی، فناوریهای اشتغال زا، پنجههای کارآمد برای تولید ملی" دانشجویان دانشکده شهید شمسی پور تهران را نخبههای فنی و حرفهای و مهارتی در کشور تلقی کرد و گفت: دانشگاههای نسل سوم، عموما کارآفرین و مبتنی بر کارآفرینی در جهت حل مسائل جامعه با رویکرد علمی و نظام یافته در تعامل با محیط پیرامونی هستند.
مأموریت کانونی نظام دانشگاهی کشورهای توسعه یافته، کارآفرینی است
وی با عنوان اینکه در کشورهای توسعه یافته، محور و مأموریت کانونی نظام دانشگاهی، کارآفرینی است افزود: با نگاهی به تعریف کارآفرینی از نگاه اقتصاد دانان در مییابیم کارآفرین کسی است که مخاطره هـای یک فعالیت اقتصادی را سازماندهی میکند و نیــروی محرکــه اصلی در توسعه اقتصادی جامعه بوده که از فرصتهای بازار بالاترین استفاده را دارد.
مقولههای خلاقیت و نوآوری از ویژگیهای مهم روان شناختی
زنگه مطلق عنوان کرد: مقولههای خلاقیت و نوآوری که از ویژگیهای مهم روان شناختی محسوب میشوند جزء ذات و جوهره کارآفرینی بوده و در ارتباط تنگاتنگ با هم هستند و از آنجا که در حال حاضر کارآفرینی در توسعه کسب و کار کشورها نقش اساسی دارد بنابراین آشنایی با مفهوم خلاقیت و نوآوری در کارآفرینی و ویژگیهای افراد خلاق میتواند در کارآفرینی کمک کند.
تعریف کارآفرین
وی افزود: کارآفرین، فرد خلاقی است که برای ایجاد یک کسب و کار و در نتیجه، کسب سود وثروت، به دنبال به کار بردن ایدههای جدید و استفاده از فرصتهای طلایی و نابی است که معمولاً به چشم سایر افراد نمیآیند؛ در واقع کارآفرینی نتیجه فرایند سیستماتیک و منظمی است که خلاقیت و نوآوری را به نیازمندیها و فرصتهای بازار پیوند میزند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفهای گفت: یک کارآفرین میتواند از ثبت و خلق یک ایده به منظور افزایش توانمندی استفاده کند به صورتی که بایستی به دنبال خلق خدمات و محصولات جدید یا بازارهای جدید برای خدمات آن محصول باشد.
وی در جمع دانشجویان شمسی پور با اشاره به حلقه گمشده ارتباط میان صنعت و دانشگاه، گفت: ارتباط دانشگاه و صنعت باید دو سویه باشد؛ دانشگاهها باید پذیرش دانشجوی خود را براساس نیاز صنعت انجام دهند از سوی دیگر صنایع نیز نیروی کار موردنیاز خود را به دانشگاهها سفارش دهد.
زنگنه با بیان اینکه ارتباط صنعت و دانشگاه در هر کشوری میتواند تأثیری تعیین کننده در رشد اقتصادی داشته باشد تصریح کرد: بنده معتقدم حلقه مفقوده در دانشگاهها فاصله زیاد دانش آموختگان، با صنعت و بازار کار است.
وی عدم تجاری سازی پژوهشها و فناوریهای کسب شده را از مشکلات کشور دانست و خطاب به دانشجویان گفت: بایستی با مطالعه بازار ایدههای طراحی شده را تبدیل به ثروت کنیم ما نباید منتظر آگهی استخدام باشیم بلکه باید به دنبال کارآفرینی حرکت کنیم.
عضو هیئت علمی دانشکده شهید شمسی پور یک کارآفرین را خلاق، نوآور، پیشرو، آینده نگار و آینده نگر و ریسک پذیر معرفی کرد و خاطر نشان کرد: کارآفرینی خلق یک ارزش جدید در راستای ثروت آفرینی است.
زنگنه مطرح کرد: اکوسیستم زیست بوم کارآفرینی پدیدهای جدید برای مقابله با بیکاری نسل جوان است که میتواند با آموزش و توانمند سازی در کسب و کار نوآورانه، ترویج فرهنگ کارآفرینی، مشاوره و تأمین سرمایه چالشهای بیکاری را برای نسل دانش آموخته دانشگاهی رفع کند.
عضو هیئت رئیسه دانشگاه فنی و حرفهای در پایان ضمن تقدیر از فعالیتهای گسترده انجام شده در هفته پژوهش و فناوری در دانشکده شهید شمسی پور خبر داد: با برنامه ریزیهای صورت گرفته به زودی مرکز نوآوری کسب و کار در این دانشکده ایجاد میشود.
زنگنه مطلق به برگزاری نمایشگاه توانمندی و دستاوردهای پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفهای در دانشگاه صلاح الدین اربیل عراق اشاره کرد و گفت: جذب دانشجویان از اقلیم کردستان در دانشکدهها و آموزشکدههای غرب کشور به دلیل همزبانی و همچنین تبادل استاد و دانشجو از جمله برنامههای این دانشگاه است که در این زمینه تفاهمنامههایی با دانشگاههای اربیل امضاء خواهد شد.
ماحصل تفکر دانشگاهها دلیل پیشرفت جوامع
لازم به ذکر است در ابتدای مراسم احمد رضا حقیقی رئیس دانشکده ضمن خیر مقدم به مدعوین با عنوان این مطلب که سرمایه گذاریِ مبتنی بر پژوهش و دانشِ ارزشِ آفرین، هنر دانشگاههای نسل سوم و کشورهای پیشرفته است گفت: دلیل پیشرفت جوامع، منابع مادی نیست بلکه ماحصل تفکر دانشگاهها است.
وی افزود: اگر تلاش کنیم، به دانشی که ثروت آفرین و در خدمت جامعه است دست پیدا کنیم در آن صورت از سوال تاریخی مبهم و اشتباه "علم بهتر است یا ثروت" به جواب سرمایه گذاری مبتنی بر پژوهش و فناوریهای نو خواهیم رسید.
گفتنی است در پایان این مراسم از استادان و دانشجویان پژوهشگر و دانشجویان فعال در انجمنهای علمی با تقدیم لوح سپاس و تندیس هفته پژوهش تقدیر به عمل آمد.
لازم به ذکر است معراج رجایی مدیرکل امور پژوهش و فناوری و آذرچهر صحت رئیس مرکز اسناد، انتشارات و کتابخانه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفهای در این مراسم حضور داشتند.
انتهای پیام/