سرپرست استانداری خراسان رضوی گفت: توسعه کشور در گرو سرمایه گذاری در حوزه آموزش و پرورش است، زیرا کاهش آسیب‌های اجتماعی از این مسیر محقق می‌شود.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  ، قربان میرزایی سرپرست استانداری خراسان رضوی در جلسه شورای آموزش و پرورش استان که در هفته گرامیداشت سواد آموزی و آستانه سالروز تشکیل نهضت سواد آموزی به فرمان امام راحل (ره) در سال ۵۸ برگزار شده بود گفت: با توجه به نیاز استان در تامین زیر ساخت‌ها به ویژه نوسازی سیستم‌های گرمایشی، باید تمامی دستگاه‌های دولتی، بخش خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد در این حوزه ورود و سرمایه گذاری کنند.

وی با تاکید بر این که هزینه در آموزش و پرورش، سرمایه گذاری برای آینده بهتر کشور و استان است؛ تصریح کرد: بزرگترین رسالت شورای آموزش و پرورش، ایجاد مسیر‌هایی برای مشارکت و ایفای نقش موثر همگان در راستای تقویت آموزش و پرورش است.

سرپرست استانداری خراسان رضوی گفت: مدرسه محوری، توسعه عدالت اجتماعی به منظور بهره مندی همه دانش آموزان از امکان تحصیل، تنوع بخشی به محتوا و ارتقا آن از جمله کار‌هایی است که باید زمینه تحقق آن در آموزش و پرورش فراهم شود.

میرزایی به شاخص ۹۷.۳ درصدی نرخ باسوادی در جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال به عنوان گروه هدف سواد آموزی خراسان رضوی اشاره کرد و افزود: پیش از این بر اساس آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۵ میزان باسوادی در استان ۹۶ درصد بود. پیش بینی می‌شود درصد باسوادی تا پایان امسال به ۹۷.۵ درصد برسد.

وی اظهار داشت: برای ریشه کن کردن بی سوادی در استان باید متناسب با پراکنش جغرافیایی و آسیب شناسی‌های صورت گرفته، مداخله کرد و از پیچیدن نسخه واحد برای همه و بخشی نگری جلوگیری کرد و همچنین استفاده از ظرفیت دستگاه‌های فرهنگی استان، رسانه‌ها و به ویژه صدا و سیما را در این حوزه بسیار ضروری است. 
 
قاسمعلی خدابنده مدیرکل آموزش و پرورش نیز در این جلسه با ارائه گزارشی اجمالی از فعالیت‌ها و توفیقات آموزش و پرورش استان در سال تحصیلی جاری گفت: در سال تحصیلی جاری از یک میلیون و ۲۳۰ هزار دانش آموز ثبت نام به عمل آمد که در کنار ۸۴ هزار فرهنگی در ۵۰ هزار کلاس درس در ۴۸ منطقه آموزشی مشغول به تحصیل می‌باشند.

وی تصریح کرد: امسال ۵ هزار و دویست نفر از همکاران فرهنگی شرایط بازنشستگی را داشتند که حدود ۲ هزار نفر از آن‌ها استمرار خدمت دادند و مابقی به درجه بازنشستگی نائل آمدند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در زمینه سامان دهی نیروی انسانی گفت: امسال در زمینه سامان دهی نیروی انسانی با کمبود ۱۳ هزار معلم مواجه بودیم که از طریق استمرار خدمت، بکارگیری نیرو‌های حق التدریس آزاد، استفاده از خرید خدمات آموزشی، کاهش کادر اجرایی مدارس و ادغام مدارس کم جمعیت توانستیم این کمبود را جبران کنیم.

خدابنده ادامه داد: در راستای اجرای سیاست طرح توسعه متوازن، دانش آموزان را به سمت رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش هدایت کردیم و در حال حاضر حدود ۴۲ درصد دانش آموزان در مقطع فنی و حرفه‌ای و کاردانش مشغول به تحصیل هستند که از میانگین کشوری حدود ۳ درصد بالاتر می‌باشیم.


وی در زمینه ساخت فضا‌های آموزشی و ورزشی اظهار داشت: امسال ۱۶۹ پروژه با ۸۴۳ کلاس درس را افتتاح کردیم و ۵۰۰ پروژه در حال ساخت داریم.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه برای تحقق شعار مدرسه زندگی، نشاط و پویایی و عدالت آموزشی به عنوان شعار آموزش و پرورش استان در سال تحصیلی جاری گام برخواهیم داشت از اجرای طرح تغذیه رایگان در مدارس ابتدایی خبر داد و گفت: در این طرح که با کمک سپاه پاسداران و آستان قدس آغاز شده است حدود ۱۱ هزار دانش آموز را تحت پوشش قرار دادیم تا از تغذیه رایگان برخوردار شوند.

خدابنده در زمینه سیستم گرمایشی مدارس استان ادامه داد: حدود ۳۶ درصد مدارس به میزان ۱۶ هزار و ۱۵۰ کلاس درس فاقد سیستم گرمایشی متمرکز استاندارد می‌باشد و اعتبار لازم برای اصلاح سیستم گرمایشی مدارس حدود ۸ میلیارد تومان است که با توجه به نوسانات قیمتی اخیر فقط کفاف ۱۶۰ مدرسه را می‌دهد.
 
وی اظهار داشت: با توجه به بودجه فوق شاید حدود ۱۰ سال زمان لازم باشد تا کلیه مدارس استان به سیستم گرمایشی متمرکز استاندارد مجهز شوند که این مهم با هم افزایی و تلاش تمام دستگاه‌های اجرایی استان امکان پذیر خواهد بود.

انتهای پیام//آ. ح

۳۶ درصد مدارس فاقد سیستم گرمایشی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.