معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: صادرات دام‌های زنده به غیر از دام‌های مولد ممنوع است.

علی‌صفر ماکنعلی معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در قزوین در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ با بیان اینکه صادرات دام‌های زنده به غیر از دام‌های مولد ممنوع است گقت: با توجه به قوانین ملی تا زمانی که سازمان صنعت، معدن و تجارت اجازه ندهد، هیچ گونه گواهی بهداشتی برای خروج دام‌های زنده از کشور صادر نمی‌شود.

ماکنعلی افزود: صادرات دام‌های مولد به نفع کشور است و هیچ گونه ممنوعیتی در این زمینه وجود ندارد.

وی اضافه کرد: در حال حاضرگاو‌های مولد به کشور‌های عمان، ترکمنستان، آذربایجان و عراق صادر می‌شود.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت:این دام‌ها برای کشتار صادر نمی‌شوند و تاثیری در بحث گوشت قرمز ندارد.

ماکنعلی افزود: برای کاهش قاچاق دام در کشور‌های منطقه ۲۵ پروتکل با کشور ترکیه امضا شده است که در آن به ترکیه اجازه داده شده تا دام‌های خود را از ایران به کشور‌های جنوب خلیج فارس و عراق صادر کند.

وی اضافه کرد: این برنامه طی یک تا دو هفته آینده عملیاتی می‌شوند.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در ادامه با اشاره به برنامه‌های این سازمان برای پیشگری ازبیماری‌های مشترک انسان و دام گفت: برنامه‌هایی در ۵ محور اجرای سیستم تشخیص در سطح ملی و استانی و ارتباطش با آزمایشگاه بین المللی، تدوین معیار‌های کنترلی متناسب با استاندارد‌های بین امللی، آموزش و ترویج و ارزیابی و مراقبت طراحی و دی ماه پارسال عملیاتی شده است.

ماکنعلی اضافه کرد: یکی از مهمترین برنامه‌های سال گذشته این سازمان پیشگیری و کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بود که با همکاری ۱۹ دستگاه اجرایی به ویژه وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست اجرا شد.

وی گفت: این برنامه در ۴ نسخه اکوسیستم شمال، اکوسیستم زاینده رود، اکوسیستم میغان و اکوسیستم چای و ستارخان اجرا شد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشورگفت: با اجرای این برنامه‌ها بیش از ۱۱ میلیون قطعه طیور نسبت به موج سال قبل کمتر معدوم شد.

ماکنعلی افزود: هم اکنون بحرانی با عنوان آنفلوانزای فوق حاد پرندگان وجود ندارد و بیماری به طور کامل مهار شده است.

وی اضافه کرد:اگر این برنامه‌ها ادامه یابد و مرغداران همکاری داشته باشند این بیماری را به صورت جدی در داخل کشور نخواهیم داشت.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشورگفت: هم اکنون تولید طیور بیشتر از حد نیاز کشور است به طوری که به خارج از مرز‌های کشور صادر می‌شود.

ماکنعلی افزود: در رابطه با بیماری آ. نفلوانزای فوق حاد پرندگان، اصلاح ساختار طیور با استفاده از تشکل‌های بخش خصوصی در قزوین، البرز، قم و تهران به نحو مطلوب انجام شده است، اما به لحاظ کمیت به آن حد که مد نظر است نرسیده است.

وی گفت: تب برفکی نیز دومین بیماری است که این سازمان بر‌ای پیشگیری و کنترل آن برنامه ریزی کرده است.

به گفته معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور، با اجرای برنامه‌هایی در این زمینه، هزینه‌های کنترل بیماری ۴۲ درصد کاهش یافته است.

ماکنعلی افزود: همچنین با اجرای این برنامه‌ها رکورد کاهش کانون تب برفی در ۱۱ سال کشور زده شده است.

وی اضافه کرد: در این زمینه با کشور برزیل مبادله بهداشتی انجام شده است که در قالب آن مدیریت مخاطرات احتمالی مرز‌های شرقی برای این بیماری را به طور کامل عملیاتی خواهیم کرد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشورگفت: در این مبادله بهداشتی با واردات بیش از ۶۰۰ هزار راس دام از برزیل در شکل کامل برنامه دیگر بحثی درباره مخاطرات احتمالی مرز‌های شرقی نخواهیم داشت.

به گفته وی، اسفند ماه سال جاری برای عملیاتی کردن برنامه‌های کنترل تب برفکی، ۱۴ کشور در شیراز گرد هم می‌آیند.

انتهای پیام/

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در قزوین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.