به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد حسام مسلمی هنوز چند روزی از تراژدی آتش سوزی در دبستان "اسوه" زاهدان نمیگذرد؛ حادثه تلخی که در آخرین روزهای پاییزی، جامعه را از وقوع چنین حادثهای اندوهگین کرد و البته تلنگری هم به مسئولان بود که توجه بیشتری به استاندارد کردن وسایل گرمایشی در مدارس داشته باشند.
از همین رو، بخشی از جلسه روز گذشته شورای آموزش و پرورش استان نیز به همین موضوع اختصاص داشت و آن طور که مدیرکل آموزش و پرورش استان در این جلسه هشدار داد، ممکن است در مدارس استان نیز شاهد تکرار این تراژدی باشیم؛ چرا که به گفته قاسمعلی خدابنده، ۳۶ درصد مدارس استان یعنی ۱۶ هزار و ۱۵۰ کلاس درس در ۹ هزار واحد آموزشی فاقد سیستم گرمایشی استاندارد هستند و اگر برای اصلاح سیستم گرمایشی مدارس استان چارهای اندیشیده نشود، احتمال تکرار حادثه مشابه آتش سوزی که در زاهدان اتفاق افتاد، در خراسان رضوی نیز وجود دارد.با روند موجود به ۱۰ سال زمان نیاز است تا سیستم گرمایشی مدارس استان اصلاح شود.
بیشتر بخوانید : تنبیه دانش آموزان جزای سنگینی دارد
روز گذشته مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در جلسه شورای آموزش و پرورش استان که با حضور سرپرست استانداری برگزار شد، به استاندارد نبودن سیستم گرمایشی در ۳۶ درصد از کلاسهای درسی استان اشاره کرد و گفت: احتمال خطر شبیه آتش سوزی که در زاهدان رخ داد، وجود دارد و ممکن است این اتفاق در استان ما نیز بیفتد.
خدابنده یادآور شد: در سال ۹۷ دولت برای اصلاح سیستم گرمایشی مدارس استان بیش از هشت میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده است.
وی با بیان این که با افزایش قیمتها در بازار نمیتوانیم با اعتبار اختصاص یافته بخش اعظمی از مدارس فاقد سیستم گرمایشی استاندارد را اصلاح کنیم، تصریح کرد: اگر اصلاح سیستم گرمایشی مدارس استان به همین روند ادامه یابد به ۱۰ سال زمان نیاز است و باید اقدامات فوری در این زمینه را انجام داد.
اعتبار اختصاص یافته ناکافی است؛ همه دستگاهها به کمک آموزش و پرورش بیایند ارائه آمار و هشدارهای مدیرکل آموزش و پرورش درباره وضعیت سیستم گرمایشی مدارس استان و نبود اعتبار و بودجه کافی برای رسیدگی به این وضع، واکنش سرپرست استانداری خراسان رضوی را هم به دنبال داشت.
قربان میرزایی با تسلیت درگذشت دانش آموزان در حادثه آتش سوزی دبستانی در زاهدان گفت: اعتبار اختصاص یافته برای اصلاح سیستم گرمایشی مدارس استان ناکافی است و در این زمینه باید دستگاههای دولتی و سازمانهای مردم نهاد و سمنها برای سرمایه گذاری به آموزش و پرورش کمک کنند و برای حل این مشکلات نباید تنها از آموزش و پرورش انتظار داشته باشیم.
وی با تاکید بر این موضوع که هزینه در آموزش و پرورش سرمایه گذاری برای آینده کشور و استان است، تاکید کرد: هر اقدامی که در آموزش و پرورش انجام میشود، باید با مشارکت همگان و به صورت مستمر باشد و اگر این مسیر ادامه یابد، بسیاری از مشکلات و آسیبهای اجتماعی جامعه نیز برطرف خواهد شد.
توسعه متوازن در هدایت تحصیلی دانش آموزان در بخش دیگری از این جلسه، مدیر کل آموزش و پرورش استان به ارائه گزارشی از وضعیت تحصیلی دانش آموزان استان پرداخت و گفت: در تلاش هستیم در راستای طرح توسعه متوازن، دانش آموزان را به سمت رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش هدایت کنیم. هم اکنون حدود ۴۲ درصد دانش آموزان در مقطع فنی و حرفهای و کاردانش مشغول به تحصیل هستند که ۳ درصد بیشتر از میانگین کشور است. خ
دابنده همچنین به تعداد بازنشستگان آموزش و پرورش طی امسال اشاره کرد و گفت: امسال پنج هزار و ۲۰۰ نفر از فرهنگیان استان شرایط بازنشستگی را داشتند که به حدود دو هزار نفر از آنها استمرار خدمت داده شده است.
استان جایگاه مناسبی در کشور در بحث پوشش تحصیلی ندارد صابری معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این نشست به موضوع دانش آموزان بازمانده از تحصیل در استان اشاره کرد و گفت: با این که آموزش و پرورش خراسان رضوی در خیلی از رشتهها رتبههای برتر کشور را دارد، اما در بحث پوشش تحصیلی استان جایگاه مناسبی در کشور ندارد.
وی در ادامه مسئله ازدواج دختران، مشکلات اقتصادی و منع اولیا از ادامه تحصیل فرزندان را از جمله مهمترین عوامل ترک تحصیل دانش آموزان استان برشمرد و افزود: میزان ترک تحصیل در شهرستانهای شمالی استان همچون درگز و قوچان بیشتر است. در مشهد نیز بیشترین ترک تحصیل در حاشیه شهر و منطقه تبادکان اتفاق میافتد.
ترک تحصیل ۳۴ هزار دانش آموز در استان در سال تحصیلی جدید وی با بیان این که در سال تحصیلی امسال بیش از ۳۴ هزار دانش آموز در استان ترک تحصیل کرده بودند افزود: با اقداماتی که انجام شد تاکنون از این تعداد دانش آموز، ۱۵ هزار نفر جذب شده اند و فرایند جذب دانش آموزان ترک تحصیل کرده تا آخر اسفند ماه ادامه مییابد.
وی افزود: در مقطع ابتدایی ۹۸.۷، در مقطع متوسطه اول ۹۱.۷۵ درصد و در مقطع متوسطه دوم ۷۵.۹۴ درصد دانش آموزان جذب شده اند. مایه تاثر است که میزان بازماندگان تحصیلی در استان بالاست سرپرست استانداری خراسان رضوی نیز در این زمینه گفت: برای ریشه کن کردن بی سوادی در استان باید متناسب با پراکنش جغرافیایی و آسیب شناسیهای انجام شده مداخله کرد و از پیچیدن نسخه واحد برای همه و بخشی نگری جلوگیری کرد، اگر بخواهیم این مشکل برطرف شود هیچ کس حق ندارد نگاه بخشی داشته باشد.
میرزایی استفاده از ظرفیت دستگاههای فرهنگی استان به ویژه رسانهها را در این حوزه بسیار ضروری برشمرد و افزود: امیدواریم بتوانیم شرایطی فراهم کنیم که تمام فرزندان، زنان و دختران استان از نعمت سواد برخوردار باشند.
وی به شاخص ۹۷.۳ درصدی نرخ باسوادی در جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال به عنوان گروه هدف سواد آموزی خراسان رضوی اشاره و تصریح کرد: پیش از این بر اساس آخرین سرشماری در سال ۹۵ میزان باسوادی در استان ۹۶ درصد بود، پیش بینی میشود درصد باسوادی تا پایان امسال به ۹۷.۵ درصد برسد.
وی در ادامه با طرح این پرسش که چرا بخشی از دانش آموزان از تحصیل باز مانده اند، تاکید کرد: موضوع بازماندگان از تحصیل باید به صورت منطقهای بررسی شود، مایه تاثر است که میزان بازماندگان تحصیلی در استان بالاست، مدرسه محوری و توسعه عدالت آموزشی به منظور بهره مندی همه دانش آموزان از امکان تحصیل، از جمله کارهایی است که باید پیگیری شود. همچنین در شورای آموزش و پرورش استان، اختصاص ۲۰ درصد از سرانه آموزش و پرورش استان برای مدارس مناطق محروم مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد که این موضوع در کمیته شورای آموزش و پرورش بررسی و سپس تصویب شود.
امضای تفاهم نامه برای پوشش تحصیلی در مقطع پیش دبستانی در این جلسه همچنین تفاهم نامهای بین آموزش و پرورش و بهزیستی استان برای پوشش تحصیلی در مقطع پیش دبستانی برای اولین بار در کشور امضا شد. تقدیر از چهار فرماندار مشهد، بردسکن، کلات و تربت حیدریه، هفت دستگاه اجرایی و ادارات برتر از جمله دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری مشهد که در حوزه فعالیت سواد آموزی فعالیت داشتند، از دیگر بخشهای این جلسه بود.
منبع: روزنامه خراسان
انتهای پیام/