مدیر کل ثبت احوال استان اصفهان گفت : استان اصفهان باآمار ۷/۱ درصدی مربوط به سالمندان ششمین استان سالمند کشور به شمار می رود.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، حسین غفرانی کجانی در نشست خبری صبح امروز که به مناسبت یکصدمین سال پایه گذاری ثبت احوال برگزار شد با اشاره به سوم دی ماه روز ملی ثبت احوال و همزمان شدن آن با یکصدمین سال پایه گذاری ثبت احوال افزود : سازمان ثبت احوال حدود یک قرن پیش با تشکیل دولت مدرن در ایران در زمان مشروطیت شکل گرفت.
وی ادامه داد: ثبت احوال در ابتدای فعالیت خود در دوران مشروطه فقط روابط افراد مراجعه کننده با دولت را بررسی می کرد و  به مرور زمان در طی سال های متوالی پیشرفت کرد و وقایع و اتفاقات و تمام امار و ارقام به مرور زمان در این سازمان به ثبت رسید.

غفرانی کجانی افزود: در  این صد سال نام و قوانین ثبت احوال تا کنون به علت ارایه خدمات بهتر پنج مرتبه تغییرکرده است .

وی با بیان اینکه تحول اساسی در ثبت احوال پس از انقلاب اسلامی رخ داد و این سازمان از اوایل انقلاب ماهیت واقعی خود را به دست اورد افزود: از سال ۱۲۶۸ تمام کسانی که متولد شده اند با شماره ملی ده رقمی در ثبت احوال تمام اطلاعات و مشخصات انان بدون هیچ خطای به ثبت رسیده است .

غفرانی کجانی با اشاره به کیفیت نامناسب کارت های ملی قدیم گفت:با توجه به اینکه اسناد مدارک و کارت ملی و شناسنامه های قدیم قابل تغییر و حساس نسبت به خطرات بودند سازمان ثبت احوال تلاش کرد تا تمام این نواقص به بهترین شکل تغییر کند.

وی ادامه داد: کارت ملی هوشمند در ابتدای دهه نود در دستور کار سازمان ثبت احوال قرار گرفت تا بستری مناسب برای ارایه یک پدیده نوین و ورود هموطنان به چرخه امور اداری ایرانیان عزیز شود و امروزه خدمات فراوانی را در زمینه های مختلف در اختیار مردم قرار داده است .

به گفته وی از جمله مزیت های کارت ملی هوشمندمیتوان به جلوگیری از بی هویتی ، شناسایی همه افراد جامعه به عنوان شهروند قانونی ، و قابلیت گسترش به عنوان ارایه خدمات در حوزه های مالی و پول الکتریکی، بهداشت و درمان ، حمل و نقل و ... اشاره کرد.

مدیر کل ثبت احوال استان اصفهان گفت : در حال حاضر لحظه تولد و فوت نودو نه درصداز مردم کشور در لحظه به ثبت می رسد.

وی گفت :حدود یک میلیون و صدهزار نفر از جمعیت استان را افراد زیر ۱۵ سال و حدود یک میلیون و دویست هزار نفر را جمعیت ۱۵ تا ۲۹ سال و حدود دومیلیون و چهارصد هزار نفر را افراد ۳۰ تا ۶۴ سال و ۳۶۱ هزار نفر را افراد مسن تر تشکیل می دهند.

به گفته ی غفرانی اگر جمعیت بالای ۶۵ سال به درصد بالای ده درصد برسد جای نگرانی برای میاگین سنی جامعه خواهد بودکه پیش بینی می شود این رقم تا سال ۱۴۰۵ به این درصد برسد .

به گفته ی وی درواقع هر پدر و مادر باید به طور میانگین دو فرزند از خود به یادگار گذارند تا میانگین سنی جامعه روبه جوانی رود؛ درواقع اگر موانع ازدواج و موانع رشد جمعیت و حتی مسائل مربوط به طلاق با برنامه ریزی و حمایت دولت برطرف شود میانگین سنی جمعیت کشور کنترل خواهد شد.

غفرانی با اشاره به خدمات سازمان ثبت احوال استان در توسعه فرهنگ باروی درجامعه افزود : در سال گذشته با برگزاری همایش جمعیت در دانشگاه اصفهان که با حضور بهترین پزشکان در زمینه نازایی و پژوهشگران ، خیران ، اساتید جامع شناسی برای دعوت از مردم و زوج های جوان به اقدام برای باروری انجام و از دوخانواده نمونه تجلیل شد .

همچنین صداو سیما و اصحاب رسانه نیز همکاری بسیار زیادی با سازمان ثبت احوال برای فرهنگسازی و دعوت زوجین به بارداری بیش از دومورد انجام داده است .

به گفته وی تا کنون 3 میلیون 62 هزار و 920  نفر از شهروندان اصفهانی با موفقیت ثبت نام برای دریافت کارت ملی هوشمند را تکمیل نموده اند و جمعیت هدف حدود سه میلیون و نهصد هزار نفر در استان اصفهان است

درواقع ۷۶/۹ درصد از مردم استان اصفهان کارت ملی هوشمند خود را دریافت کرده اند و‌حدود 64 هزار نفر تاکنون موفق به دریافت کارت ملی خود نشده اند و با کارت ملی کاغذی در حال فعالیت در جامعه هستند این درحالی است که کارت های ملی کاغذی به زودی باطل خواهد شد.

غفرانی اذعان داشت:اداره کل ثبت احوال استان اصفهان با ۲۵ اداره در شهرستان و پنج اداره در بخش ها وبا کمک دفاتر سیار و مراکز پیشخوان در استان در حال فعالیت است و ما تلاش میکنیم با تمام وجود برای ارائه خدمات هرچه بهتر به مردم عزیز استان اصفهان تلاش کنیم .

‌‌ مدیر کل ثبت احوال استان اصفهان با اشاره به اینکه 189 هزار و 638 شناسنامه در هشت ماهه امسال صادر شده است  که ۱۳۸ هزار 777مورد شناسنامه تعویضی بزرگسال و 5 هزار و 661  مورد مربوط به تولد نوزادان بوده است.

وی بیان کرد:  تغییر ۶۵۲ نام به نام دیگر که ۲۶۲ نفر با مراجعه به دادگاه این مهم را انجام داده اند؛ ۵۵۳۸ نفر برای رفع اختلاف در شناسنامه اقدام نموده اند.

وی با اشاره به اینکه در شش ماه نخست سال نیز ۱۶هزار و 466  مورد ازدواج و ۵  هزار و 174مورد طلاق در استان ثبت شده که میانگین سن ازدواج مردان در شش ماهه ۲۹/۸ و در زنان ۲۵/۳ بوده است .

 وی بیان کرد:  در شش ماهه نخست امسال   26 هزار و 11مورد تولد پسر و  26 هزار و 901مورد نیز دختر بودهاست .

وی گفت :  در صدسال گذشته اسامی محمد ، علی حسین، مهدی، علیرضا زهرا فاطمه مریم معصومه و صدیقه پرطرف دارین اسامی در اصفهان بوده است و در هشت ماهه امسال امیر علی ، حسین ، محمد حسین ، فاطمه ، حلما، آول، زینب مخبوب ترین اسامی به شمار می رود.

 وی افزود: 832 مورد تولد دوقلو در هشت ماهه امسال و ۳۸ مورد سه قلو و ۴ مورد ۴مورد و یک مورد پنج قلو به ثبت رسیده است.

 

انتهای پیام /س

وضعیت  ثبت احوال اصفهان در شش ماهه امسال

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.