به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مسیر ریلی تهران - قزوین و قزوین - رشت یکی از پروژههای مهم شبکه ریلی به شمار میرود و در مراحل پایانی قرار دارد، گفت: این شبکه ریلی بخشی از کریدور شمالی کشور است که راهآهن را به آستارا میرساند و هماکنون بخشهای زیرسازی آن به اتمام رسیده و در مراحل روسازی قرار دارد.
وی اظهار کرد: با اتصال راهآهن قزوین - رشت، استان گیلان به شبکه حملونقلی وصل میشود و طول این شبکه ریلی ۱۶۴ کیلومتر است.
خادمی ادامه داد: این پروژه نقش استراتژیکی را در کشور بر عهده دارد و ابتدا شبکه ریلی داخل را تکمیل میکند و در حوزههای خارجی ما میتوانیم به آسیای میانه و سپس به اروپا متصل شویم.
معاون وزیر راه و شهرسازی به ویژگیهای شبکه ریلی اشاره کرد و افزود: کار زیرسازی و مهندسی این پروژه بسیار پیچیده است به طوری که از کوههای صعبالعبور عبور میکند.
وی ادامه داد: در شبکه ریلی ۵۳ دستگاه تونل حفاری شده و ۳۵.۵ کیلومتر تونل دارد همچنین ۶۲ دستگاه پل در این پروژه ایجاد شده که حدود ۹ کیلومتر است.
خادمی افزود: ۲۲ میلیون مترمکعب خاکبرداری و خاکریزی در این پروژه انجام شده و اجماع قابل توجهی در ساخت این پروژه وجود داشته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه این پروژه در مراحل پایانی قرار دارد و تا پایان سال به بهرهبرداری میرسد، افزود: کار با روند بسیار خوبی در حال انجام است و ما تا زمانی که مسیرهای جدید ریلی ایمن نشود و کارهای ساخت ایستگاه آن و همچنین جوشکاریهای ریلی به اتمام نرسد، به بهرهبرداری نمیرسد.
وی با اشاره به اینکه برای اتمام این پروژه ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار موردنیاز است، افزود: با این میزان تأمین مالی مطالبات پیمانکاران پرداخت و همچنین ساخت ایستگاهها و ساختمانهای میانی به اتمام میرسد.
خادمی اظهار کرد: از این ۱۵۰ میلیارد تومان باید ۶۰ میلیارد تومان نقدی پرداخت شود و مابقی در قالب اسناد خزانه به پیمانکاران پرداخت میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی سرعت حرکت این پروژه ریلی را ۱۶۰ کیلومتر در ساعت عنوان کرد و افزود: برای حمل بار سرعت درنظر گرفته شده ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است و قابلیت جابهجایی ۵ میلیون نفر مسافر در سال و ۱۰ میلیون تن بار را دارد.
وی با بیان اینکه به خاطر برخورداری از جذابیت زیاد این پروژه در مرحله اول برنامهریزی شده که به استان گیلان و رشت متصل شود و در مرحله دوم برنامه بر اساس اتصال و ایجاد دسترسی به بندر کاسپین صورت گیرد و در آیندهای نزدیک شاهد احداث خطوط آنتنی باشیم.
خادمی در پایان گفت: برای اولین بار این خطوط ریلی به بندر انزلی متصل میشود و توافق شده که بارگیری بار کشتی با سازمان بنادر و دریانوردی انجام شود و در صورت تأمین منابع ساخت آن تا ۳ سال آینده به اتمام میرسد.
انتهای پیام/