۴٨ اثر ارزشمند آذربایجان غربی در آستانه ثبت ملی

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: پرونده ۱۹ اثر اموال منقول و ۲۹ اثر غیر منقول، در حال طی مراحل ثبت در آثار ملی هستند.

۴٨ اثر ارزشمند آذربایجان غربی در آستانه ثبت ملیحسن سپهرفر معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،  اظهار داشت: پرونده ۱۹ اثر اموال منقول که هفت اثر از آن ها در انتظار دریافت لوح ثبت هستند و نیز ۲۹ اثر غیر منقول، از آثار ارزشمند این استان در حال طی مراحل ثبت در آثار ملی کشور هستند.

وی افزود: ساختمان قدیمی استانداری ، ساختمان تمدن، مسجد حاج ابوطالب در ارومیه ؛ خانه آیت الهی خوی ؛ ثبت و اسناد و پل داش کرپی در ماکو ؛ آتشکده چهار تای ، کلیسای تخت سلیمان و مسجد قره بلاغ در تکاب ، گند کندال شوط ؛ مقبره شمس برهان ، شیخ بابا سعید و قبرستان شیخ صوفی در بوکان و اشیاء موزه ای مربوط به تپه حسنلو ، از جمله این آثار هستند.

سپهر فر با اشاره به اینکه از ابتدای شروع ثبت آثار نامملوس در کشور، ۲٨ عنوان پرونده ثبتی از این آقاز در استان به ثبت رسیده است، افزود: دو پرونده با عنوان های "ساز آشقی" و "نقل ارومیه" را سال گذشته، جهت ثبت ارسال نموده ایم که در انتظار تشکیل جلسه دفاعیه آن هستیم، همچنین سه پرونده "دوچرخه سواری" ، "بیت و حیران کُردی" و بازی سنتی یک گُل دو گُل (به تُرکی "بش داش" و به کُردی "بازلین")، آماده و تدوین شده است که به زودی برای ارزیابی و دفاع، به سازمان ارسال خواهد شد.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی یادآور شد: ۱۲ اثر مسجد جامع ، حمام دورباش و قلعه رشیدالدوله در تکاب ؛ امام زاده اسحاق سلماس ، مقبره سردار بوکان ، کاروانسرای دره خون، تپه لاوین پیرانشهر، تپه دوزداخ خوی ، تپه لبد سردشت و غار تمتمان نیز در مرحله تعیین حرایم قانونی هستند.

میراث فرهنگی به کلیه آثار باقی‌ مانده از گذشتگان گفته می‌شود که دارای ارزش فرهنگی باشد. این آثار می‌ تواند دربرگیرنده آثار ملموس ( مانند بنا های باستانی) یا آثار ناملموس (مانند آداب و رسوم یک منطقه) باشد.میراث فرهنگی منحصر به‌ فرد، غیر قابل جایگزینی و در میان نسل‌ها از ارزش و احترام برخوردار است؛ چیز های کوچک‌ تر از جمله آثار هنری و دیگر شاهکار های فرهنگی درموزه‌ ها و گالری‌ های هنری گردآوری می‌شوند در حالی که  برخی دیگر هم‌ چون بناهای باستانی در مجموع یک میراث فرهنگی شناخته می‌شود.

میراث مادی، به نوبه خود، شامل میراث منقول ( که به آسانی از جایی به جای دیگر قابل انتقال است) و میراث غیر منقول ( که قابل انتقال به جای دیگری نیستند) می‌شود.  در گذشته و به ویژه در قوانین ملی کشور ها میان میراث منقول و غیر منقول، تفاوت زیادی وجود داشت و ارزش تاریخی بیش‌ تر به یادمان‌ ها، اشیای عتیقه و کار های هنری معطوف بود. لیکن در سده‌های اخیر، اهل فن بر کم‌ رنگ کردن مرز میان میراث منقول و غیر منقول و یکپارچه‌ سازی تمام وجوه میراث تمایل بیشتری نشان داده‌ اند.

انتهای پیام/س

۲۹ اثر غیر منقول،   استان در حال طی مراحل ثبت در آثار ملی کشور هستند

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.