ایزدی، گفت: بازآفرینی شهری قرص یا آمپول نیست که با خوردن و یا تزریق کردن اجرا شود بلکه یک جریان سازی ۱۰ ساله است.

بازآفرینی شهری یک جریان سازی است/ خطر فرونشست تهران را تهدید می‌کندبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی در نخستین دوره آموزشی بازآفرینی شهری با بیان اینکه مصوبه شورای عالی شهرسازی درباره سیاست بازآفرینی شهری استراتژی‌های ۱۸گانه را درباره عملکرد این طرح تشریح می‌کند، گفت: شهرهای ما به لحاظ ایمنی و امنیت، بحران هویت و ابعاد مختلف دچار مخاطره هستند و حتی زیست پذیری شهرهای ما در چند سال اخیر دچار مشکل شده است.

وی ادامه داد: در سال‌های آینده تنفس در تهران و اصفهان به دلیل آلودگی‌های ناشی از مهاجرت‌های بی‌رویه دچار مشکل می‌شود و ما باید این معضل را با اجرای صحیح و درست طرح بازآفرینی شهری اصلاح کنیم.

ایزدی با بیان اینکه علت بحران آب بی‌توجهی ما در دوره‌های گذشته در مصرف آب بوده است، افزود: راه حل‌هایی که درباره بحران آب می‌دهند عجیب و غریب و بزن و بکوب است و این موضوع نمی‌تواند مسئله آب را حل کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ۳۰درصد از مساحت شهرها دچار آسیب هستند، ولی مسائل شهرهای ما تنها محدود به این بافت‌ها نیست و نگاه‌ها در برنامه ریزی شهری باید از برنامه ریزی کّمی به برنامه ریزی کیفی تغییر کند.

وی یادآوری کرد: پالایشگاه‌ها، مخازن نفت و بیمارستان‌ها در تهران بر روی گسل‌ها ساخته شده و از سوی دیگر مسکن مهر در برخی از استان‌های زلزله خیز روی گسل‌ها ساخته شده به طوری که با کوچکترین زمین لرزه دچار تخریب‌ و خسارت‌های جانی و مالی می‌شود.

ایزدی با بیان اینکه برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی شهرهای ما را با خطر فرونشست مواجه کرده است، گفت: در دشت همدان به دلیل فرونشست حفره‌های زیادی ایجاد شده و اگر یک فرونشست در مسیر متروی تهران ایجاد شود لوله‌های اصلی گاز دچار آسیب می‌شود و یک حادثه و فاجعه بسیار بزرگی در تهران رخ می‌دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد:‌ هم اکنون جنوب تهران با خطر فرونشست مواجه است و مسئولان شهری باید با هرچه سریع‌تر به فکر چاره در این بخش باشند.

وی با اشاره به اینکه در مسیر رودخانه ساخت و سازهای بسیار زیادی ایجاد شده است، گفت: سیل‌های اخیری که در شهرها بعد از هر بار بارش به وجود می‌آید نتیجه ساخت و سازهای بسیار زیادی است که در مسیر رودخانه‌ها ایجاد شده است.

ایزدی تصریح کرد: متأسفانه در دو دهه گذشته راه حل‌هایی که دنبال می‌کردیم برای حل مشکل شهری عمدتا کالبدی بوده به طوری که ما  جوی آب و جدول ساخته‌ایم و تصور می‌کردیم که محلات را بهسازی کرده‌ایم؛ این در حالی است که این شیوه ساخت و ساز فاصله بسیار زیادی با اهداف اصلی ما دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: هیچ اثر قابل دفاع معماری در سی سال گذشته نداشتیم و ما برای نسل‌های آینده اثر معماری فاخری بر جای نگذاشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه برای ۲ هزار و ۷۰۰ محله در دو دوره پنج ساله برنامه ریزی کرده‌ایم تا طرح بازآفرینی شهری اجرایی شود، افزود: آیا فروش اوراق مشارکت شهرداری به معنای مشارکت مردمان است به عقیده بنده این تنها یک معامله اقتصادی است و مشارکت مردم در این جا هیچ معنایی ندارد.

ایزدی توضیح داد: بازآفرینی شهری قرص و آمپول نیست که با خوردن و تزریق کردن اجرایی شود، بلکه بازآفرینی شهری یک جریان ۱۰ ساله است که باید با کمک و همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی انجام شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بازآفرینی ۲ هزار و ۷۰۰ محله باید همواره مستمر باشد و با انجام دوره‌های مقطعی و یا فصلی امکان پذیر نخواهد شد.

وی تأکید کرد: برای کیفیت زندگی هر شخص، باید نسبت متوسط را در نظر بگیریم و کیفیت نابسامان شهرها را به سمت حد متوسط ارتقا دهیم تا کیفیت زندگی در همان شهر بیشتر شود.

ایزدی ادامه داد:‌ روز گذشته به ما ابلاغ کردند که باید رویکرد بهسازی را در طرح‌های جامع شهری لحاظ کنیم و برای شهرهای زیر ۵ هزار نفر سیاست‌هایی را تدوین کنیم و در آینده نزدیک این سیاست‌ها را به مرحله اجرایی شدن هدایت کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: قانون مداری را باید ملاک اصلی کارهای خود قرار دهیم، ولی متأسفانه در چند دهه اخیر تنها به فکر تخریب باغ شهرها هستیم و این در حالی است که باید برای رواج و افزایش باغ شهرها هم فکری کنیم.

وی گفت: رویکرد نوین شهرسازی یک رویکرد یکپارچه و در برگیرنده است و اقداماتی که منجر به حل مسائل و چالش‌های شهری می‌شود را ارتقا و متحول می‌کند.

ایزدی افزود: انتظار می‌رود که برنامه‌ها و اقداماتی برای پرهیز از گسترش و بازتولید محدوده‌های ناکارآمد شهری در قالب یک راهبرد اصلی سند ملی تشکیل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی راهکارهای اجرایی طرح بازآفرینی شهری را در چند بخش تقسیم کرد و گفت: ارتقای رضایت مندی سکونتی ساکنان محله‌ها و محدوده‌های هدف، حفاظت و احیای محدوده‌های فرهنگی و تاریخی شهرها، ایجاد شبکه‌های همکاری و فراهم آوردن ساز و کار برنامه ریزی مشارکتی از جمله راهکارهای اجرایی است که نتیجه بسیار موثری در پیشرفت طرح بازآفرینی شهری دارد.

وی ادامه داد: اتخاذ رویکرد محرک شهری در تنظیم برنامه‌ها، رعایت حقوق شهروندی و توسعه عرصه عمومی، ایجاد تعادل و استفاده بهینه از زمین از دیگر راهکارهایی است که طرح بازآفرینی شهری را تقویت می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار