به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، کاهش درآمد روزنامهها، اخراج تعداد بیشتری از خبرنگاران، پایین آمدن تیراژ رسانههای کاغذی، کاهش تعداد فرصتهای شغلی در عرصه رسانه و... از جمله خبرهایی بود که طی سال درحال اتمام در حوزه رسانه به گوش رسید و هماکنون که سال ۲۰۱۸ میلادی رو به پایان است، کارشناسان بررسی گستردهای در این زمینه انجام دادند تا وضعیت رسانههای سنتی از قبیل روزنامه و تلویزیون در مقابل رسانههای دیجیتال نظیر شبکههای اجتماعی و اینترنتی مشخص شود.
وال استریت ژورنال،تامسون رویترز، یونیویژن، گانِت، آسوشیتد پرس، سیاتل تایمز و... که از بزرگترین روزنامهها و خبرگزاریهای جهان محسوب میشوند در گزارشهای مجزا اعلام کردند که ضمن کاهش درآمدها، تعداد کارمندان خود را هم در یک سال گذشته کمتر کردهاند در عین حال انجمن جهانی روزنامهنگاری طی بررسیهای جدید خبرهای خوشایندی را در این زمینه منتشر کرد و توضیح داد هنوز هم تعداد زیادی از مردم جهان حاضر هستند پول پرداخت کنند تا با خرید روزنامه در جریان آخرین اتفاقات پیرامون خود قرار بگیرند.
بیشتربخوانید : چرا باید در دنیای رسانه باسواد شویم؟
جدیدترین بررسی صورت گرفته نشان داد بیش از نیمی از بزرگسالان جهان معادل 2.5 میلیارد نفر در سالی که گذشت روزنامه کاغذی خواندهاند و البته 600 میلیون نفر هم سعی کردهاند آن را با فرمت دیجیتالی روی اینترنت در اختیار بگیرند. شاید این اعداد و ارقام در عصر رسانههای دیجیتالی عجیب به نظر برسد ولی مردم جهان در سال 2018 میلادی نشان دادند که روزنامهها همچنان زنده هستند و میتوان آنها را بهعنوان رسانه قابل اعتماد مورد استفاده قرار داد.
«لاری کیلمن» مدیر انجمن جهانی روزنامهنگاری در این خصوص گفت: «باید پذیرفت که روزبه روز توانایی رسانههای دیجیتال بیشتر میشود ولی روزنامهها برای ادامه حیات خود راهی جدید پیدا کردهاند و با ایجاد تغییرات قابل قبول میکوشند مخاطبان خود را حفظ کنند.» در «گزارش انجمن جهانی روزنامهنگاری از رویدادهای مطبوعاتی سال گذشته» اعلام شد در آسیا و خاورمیانه تیراژ روزنامههای کاغذی نسبت به یک سال قبل سیر صعودی را دنبال کرده است و بهصورت همزمان در اروپا، امریکای شمالی و امریکای لاتین شاهد کاهش تیراژ روزنامهها بودهایم. بین سالهای۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ میلادی تیراژ روزنامههای جهان در مجموع 1.1درصد افزایش یافته که این خبر بسیار خوشحالکننده است.
بررسیهای جدید همچنین نشان داد مجموع درآمد رسانههای کاغذی از بخش انتشار آگهی در یک سال گذشته کاهش یافته است و البته باید توجه داشته باشید که این اتفاق با افزایش درآمد رسانههای دیجیتال از انتشار آگهیهای تبلیغاتی همراه نبوده است. کارشناسان به این نتیجه رسیدهاند که مخاطبان رسانههای دیجیتال علاقه کمتری برای خواندن اخبار دارند و به نسبت زمان کمتری را بهحضور در صفحات خبری شبکههای اجتماعی اختصاص میدهند. این مسأله باعث شده است تمایل مراکز تبلیغاتی برای درج آگهی در رسانههای دیجیتال افزایش نیابد.
گزارش انجمن جهانی روزنامهنگاری همچنین این مسأله را نمایان کرد که تیراژ روزنامههای پولی در گستره جهانی طی یک سال گذشته رشد 1.1 درصدی را پشتسر گذاشت.
مرکز تحقیقاتی نیلسن بر اساس یک مطالعه مجزا اعلام کرد در سال ۲۰۱۸ میلادی به طور میانگین ۱۶۹ میلیون نفر از مردم امریکا هر ماه روزنامه خود را در فرمت کاغذی، اینترنتی یا اپلیکیشن مطالعه کردهاند که این مسأله نشان میدهد مردم هنوز هم به خواندن روزنامه علاقهمند هستند. این عدد به معنی آن است که در سال گذشته 69درصد مردم امریکا به طور میانگین در هر ماه به یکی از انواع روزنامهها رجوع کردهاند تا در جریان آخرین اخبار و اطلاعات قرار گیرند.
در این میان روزنامههای کاغذی بیشترین محبوبیت را داشتند و ۸۱درصد روزنامهخوانهای امریکایی سراغ این فرمت رفتهاند. نیمی از افرادی که در بررسی مرکز تحقیقاتی نیلسن حضور داشتند اعلام کردند که تحت هر شرایطی فقط حاضرند روزنامه کاغذی بخوانند و تمایلی به در اختیار گرفتن نسخه دیجیتالی و الکترونیکی ندارند. نیم دیگر این افراد توضیح دادند که به جز خواندن روزنامه کاغذی، در برخی موارد به فرمتهای دیگر رسانه مورد علاقه خود هم رجوع میکنند.
البته این مطالعه جدید برخی نکات را هم نمایان کرد که توجه به آنها ضروری به نظر میرسد. بهعنوان مثال مشخص شد جوانان که حدود یکچهارم جمعیت امریکا را تشکیل میدهند تنها 24 درصد از سهم روزنامهخوانها را به خود اختصاص دادهاند و به عبارت دیگر میتوان گفت رسانههای کاغذی نتوانستهاند توجه جوانان را به خود جلب کنند. در این میان گفته میشود 32 درصد افرادی که اخبار را بهصورت دیجیتالی دریافت میکردند نوجوان و جوانان هستند. با این توضیحات کارشناسان اعلام کردند مهمترین نکتهای که روزنامهها باید در سال 2019 میلادی به آن توجه کنند جذب هرچه بیشتر گروه سنی جوانان است.
باید پذیرفت طی 20 سال گذشته که اینترنت به بخشی از زندگی ما تبدیل شد و در خانههای همه مردم نفوذ کرد، روزنامههای مجازی کمکم قوت گرفتند تا با در اختیار گذاشتن انواع دیگر اخبار از جمله گالری تصویری، صدا، گزارشهای ویدئویی و... مخاطبان بیشتری جذب کنند. ولی آنچه که در پایان سال 2018 میلادی به دست آمد ادامه حیات روزنامههای کاغذی را نشان میدهد و این بدین معنا است که هنوز روزنامههای کاغذی بین مردم محبوب هستند.
منبع: روزنامه ایران
انتهای پیام/