استاندار کرمان گفت : یکی از مشکلات ما در بحث بحران عدم اجرای مصوبات ملی در تصمیم گیریها در سطح ملی و ابلاغ مصوبات است.

اجرای مصوبات ملی در تصمیم گیری ها مواقع بحرانی باید با سرعت بیشتری صورت گیردبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، فدایی استاندار کرمان در جلسه شورای مدیریت بحران استان کرمان که شب گذشته  با حضور معاون وزیر کشو و رییس سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد گفت: در 36 سال اخیر در استان کرمان 8 زلزله بالای 5 ریشتر داشتیم که آثار مخربی داشته است.

وی به سالگرد زلزله بم اشاره کرد و گفت: یکی از زلزله های مخربی که در این چند سال رخ داد زلزله شهرستان بم بود که 26 هزار کشته و 30 هزار زخمی داشت.

در مجموع در استان کرمان در 15 سال گذشته 103 هزار واحد مسکونی و تجاری ساخته شده است و 55 هزار واحد در دست ساخت است.

فدایی گفت: در استان کرمان 18 گسل فعال وجود دارد که متاسفانه زلزله این استان را تهدید می کند.

وی به زلزله شهرستان راور اشاره کرد و گفت: مقرر بود 2 هزار و 10 واحد مسکونی ساخته شود که تاکنون 458 واحد مسکونی ساخته شده است و در شهرستان کوهبنان هزار و 288 واحد ساخته شده است.

استاندار کرمان گفت: یکی از مشکلات ما در بحث بحران عدم اجرای مصوبات ملی در تصمیم گیریها در سطح ملی و ابلاغ مصوبات است که متاسفانه در مواردی مانند خسارت 80 درصدی به تولید پسته شمال استان و خشکسالی در جنوب استان کرمان مشهود است.

وی ادامه داد متاسفانه کشاورزان به دلیل خسارتی که دیده اند توانایی پرداخت وامهای دریافتی خود را ندارند و حتی تسهیلات جدید نمی توانند دریافت کنند به همین دلیل نیازمند تصمیم گیری سریعتر از سوی دولت هستیم.

وی با اشاره به زلزله سال گذشته استان و اختلال در سیستم مخابراتی به وضعیت مخابرات و ارتباطات استان اشاره کرد و گفت: پارسال مقرر شد 88 دکل جدید مخابراتی برای تکمیل پوشش مخابراتی در شرایط بحرانی در استان تکمیل شود است که هنوز کامل نشده است.

استاندار کرمان به وامهای مسکونی و کمکهای بلاعوض به مردم شهرستان راور و کوهبنان اشاره کرد و گفت: نیازمند اعتبار لازم جهت تکمیل و واگذاری وامهای باقیمانده هستیم.

فدایی گفت: همچنین مشکلاتی درخصوص آب روستایی داریم که باید اعتبارات لازم در اختیار این حوزه قرار گیرد.

معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در شرایط بحرانی باید بدون قید و شرط هزینه کنیم اما از اعتبار ماده 10 و 12 پروژه ها را تعریف کرده ایم و اعتباری برای آن در نظر میگیریم.

نجار افزود: تاکنون 2 میلیون واحد مسکونی در سراسر کشور نوسازی شده است و تلاش خود را برای ادامه این کار خواهیم کرد.

وی درخصوص عدم همکاری بانکها با کشاورزان خسارت دیده گفت: بانکها روندی دارند اما باید براساس دستور دولت تسهیلات لازم را در اختیار مردم قرار دهند و این موضوع را پیگیری می کنیم تا همکاری لازم صورت گیرد.

نجار گفت: از اردیبهشت سال جاری تاکنون 750 هزار هکتار باغ کشور سوخت که خسارتی معادل 12 هزار میلیارد تومان به همراه داشت که جبران آن در توان دولت نیست.

وی ادامه داد: در بحث خشکسالی و سرمازدگی 5 میلیون تومان وام با کارمزد کم و 2 میلیون تومان کمک بلاعوض خسارت دیدگان دریافت می کنند.

وی افزود: هزار و 20 میلیارد تومان از محل ماده 10 و 12 در اختیار وزارت نیرو به آبرسانی روستایی و آبرسانی سیار و همچنین 40 میلیارد تومان برای بخش عشایری اختصاص داده شده است که از این مبلغ 103 میلیارد تومان برای استان کرمان درنظر گرفته شده است.

وی به مشکلات ریزگردهایی که در استان کرمان وجود دارد اشاره کرد و گفت 50 میلیارد تومان اعتبار در اختیار استان قرار دادیم تا مشکلاتی که در حوزه محیط زیست وجود دارد حل کند.

بیگ پور مشاور وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات نیز در این جلسه گفت: در استانهای کرمان و کرمانشاه به دلیل تعداد زیاد زمین لرزه ها با مشکل پیامکهای انبوه مواجه هستیم که در طرح ساماندهی این پیامها اختیار به استانداران داده شده است و با این کار امنیت اجتماعی خوبی برقرار می شود.

وی افزود: درخصوص بالن های ارتباطی برای هر استان یک بالن ارتباطی به صورت تاکتیکی و سریع در نظر گرفته شده که استان کرمان در اولویت است و امیدواریم سامانه آن تا پایان بهار در استان مستقر شود.

وی اظهار امیدواری کرد با اجرای فاز دوم رادیو ترانک امروز فاز اول آن به بهره برداری رسید 85 درصد استان تحت پوشش قرار گیرد.

وی همچنین خواستار تهیه برش استانی تفاهم نامه وزرای ارتباطات و نیرو شد و گفت: این تفاهم نامه می تواند بخشی از مشکلات ارتباطی را پوشش دهد.

سعیدی معاون پشتیبانی سازمان مدیریت بحران کشور نیز در این نشست گفت: استان کرمان به عنوان پایلوت طرح جامع سیلابهای خود را تدوین کند و از طریق آن بتواند سالانه اعتبار خوبی را جذب کند.

وی ادامه داد کرمان نقاط کور زیادی دارد که با مشاور وزیر قرار گذاشتیم در صورت شناسایی این نقاط همه نقاط کور مخابراتی مرتفع و برطرف شود.

وی با بیان اینکه استان کرمان معین منطقه 14 تهران در زمان بحران احتمالی است گفت: این منطقه نیز در صورت بروز هرگونه بحران در استان کرمان می بایست امکانات خود را برای حل مشکلات استان بسیج کند.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار