اکونومیک تایمز در گزارشی به بررسی علل اهمیت توسعه بندر چابهار ایران برای هند و اقتصاد آن پرداخت.

چرا چابهار به لحاظ ژئوپلیتیک برای هند اهمیت دارد؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، اکونومیک تایمز در گزارشی نوشت: پروژه توسعه بندر چابهار ایران به عنوان یک کوریدور حیاتی برای ارتباط با افغانستان و آسیای میانه از اهمیت حیاتی و ژئوپلیتیک برای هند برخوردار است.

شرکت "پورتس گلوبال" هند روز دوشنبه دفتر خود در شهر چابهار را افتتاح کرد و مسئولیت عملیات در بندر شهید بهشتی ایران را بر عهده گرفت. این اقدامی است که هند را به برقراری ارتباط موثرتر با افغانستان، آسیای میانه و بخش هایی از روسیه نزدیک‌تر می‌کند. ایران برای مرتبط بودن هند با اوراسیا مهم است. در حالیکه هند همچنان با آمریکا تعامل داشت تا در خصوص واردات نفت از ایران از معافیت برخوردار شود و از بندر چابهار استفاده کند، دهلی نو قصد نداشت رابطه راهبردی با ایران را به خطر بیندازد.

ایران از حلقه‌های مهم ارتباطی با کوریدور بین‌المللی شمال–جنوب است که روسیه را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به هند متصل می کند. قزاقستان قصد دارد از طریق ایران به ایالت گجرات هند متصل شود. روسیه هم درصدد است یک کوریدور ارتباطی شامل هند و عمان از طریق ایران بوجود بیاورد.

چابهار عنصری مهم در راهبرد هند به شمار می رود که همچنین شامل ارتباط اوراسیا با منطقه اقیانوس هند است. چابهار همچنین عنصری مهم در عضویت هند در سازمان همکاری شانگهای محسوب می‌شود. کشورهای اروپایی و ژاپن قرار است اقدامات هند را در بندر چابهار تکمیل کنند.  آمریکا که به هند اجازه داده است به واردات نفت از ایران ادامه دهد، در خصوص نقش هند در بندر چابهار و احداث خط راه آهن از این شهر بندری ایران تا مرز افغانستان، معافیت قائل شده است. این وضعیت پس از آن پیش آمد که دولت هند بر مواضع خود تاکید کرد و تصمیم گرفت حتی اگر دولت آمریکا برای این طرح معافیت قائل نشود، به تعامل خود در ارتباط با چابهار ادامه دهد.

منابع آگاه اعلام کردند، این معافیت موجب می‌شود تامین مالی نقش هند در این بندر که گذرگاه این کشور به اوراسیا است و برای توسعه افغانستان اهمیت دارد، دشواری‌های کمتری داشته باشد. دولت هند به مدت شش ماه مذاکراتی دشوار با دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، برگزار کرد. دولت هند به مذاکره با آمریکا برای واردات نفت از ایران پرداخت و همزمان، راهکارهای حفظ منافع خود در بندر چابهار را در صورتی که تحریم ها شامل این بندر می شد، بررسی کرد.

مقامات هندی از یک طرف با مقامات آمریکایی و از طرف دیگر با مقامات ایران و افغانستان برای ادامه و گسترش حضور خود در چابهار به گفتگو پرداختند. چابهار با بندر گوادر پاکستان که تامین مالی آن به عهده چین است، فاصله چندانی ندارد. این بندر از عناصر مهم در کوریدور اقتصادی پاکستان و چین است.

این وضعیت مشخص می کند که چرا چابهار به لحاظ ژئوپلیتیک برای هند اهمیت دارد. هند درصدد است بندر چابهار را به عنوان گذرگاهی به مبدا و مقصد افغانستان و آسیای میانه گسترش دهد. هند از سال گذشته حدود ده هزار تن گندم از طریق این بندر به افغانستان ارسال کرده است. 

هند یک قرارداد اجاره کوتاه مدت با ایران امضاء کرده است. این قرارداد در زمان سفر ماه فوریه حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، امضاء شد. هند پانصد میلیون دلار برای مجتمع بندر چابهار اختصاص داد که این رقم علاوه بر دویست و سی و پنج میلیون دلار برای طرح توسعه این بندر است. هند همچنین پانصد کیلومتر ارتباط ریلی بین چابهار و زاهدان ایجاد خواهد کرد که این خط آهن بعدا به زرنج در افغانستان گسترش می یابد.

دولت هند اعلام کرده است زمانی که بندر چابهار عملیاتی شود، "موتور رشد" برای هند، ایران، افغانستان و چند کشور آسیای میانه خواهد بود. در حالی که پاکستان اجازه هیچ گونه دسترسی زمینی به افغانستان را به هند نمی‌دهد، چابهار عملی‌ترین گذرگاه هند به افغانستان و آسیای مرکزی است. کشورهای مهم ازبکستان و قزاقستان در آسیای میانه نیز بندر چابهار را گذرگاهی به طرف منطقه اقیانوس هند می دانند.

مقامات هندی معتقدند بندر چابهار که حدود هزار کیلومتر از کاندلا و هزار و چهارصد کیلومتر از بمبئی فاصله دارد، موجب بهبود دسترسی دریایی برای کالا و تجارت می شود. 

انتهای پیام/

برچسب ها: هند ، آسیا ، اقتصاد جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۹:۲۳ ۰۶ دی ۱۳۹۷
آمریکا ، زمانی از خواب بیدار میشود ، که کار از کار گذشته !!!
تا همین جای کار هم سیاستهای اشتباه دولتمردان آمریکایی ، ضربات مهلکی را به کمپانیهای آمریکایی وارد کرده است!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۰۶ دی ۱۳۹۷
چابهار و سواحل دروازه ورود ایران به اقیانوس هستند و چابهار تنها بندر مهم اقیانوسی ایران است.و توسعه این بندر سبب گرفتن بازار چند صد ملیونی در دست خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۰۶ دی ۱۳۹۷
چابهار توانایی تبدیل شدن به بهترین و بزرگترین بندر خاورمیانه
را داراست .
سواحل مکران برای توسعه و آبادانی بسیارراهبردی هستند.
Azerbaijan
ناشناس
۱۵:۲۱ ۰۶ دی ۱۳۹۷
ایران باید از فروش خام نفت دست بردارد و رایگان به کشورهای چین و هند و.... در داخل خاک ایران تحویل دهدو از ارزش حاصل افزوده کالای تولیدی به اندازه نصف به نصف با سرمایه گذار صود چند برابری ببرد . چرا یک نفر توی هیأت دولت به این راهکار ساده فکر نمیکند.
Germany
ناشناس
۱۹:۳۶ ۰۶ دی ۱۳۹۷
اگه سود را با «ص» نمی نوشتی پیشنهاد تو قبول می کردیم ، یه جایزه خوب هم بهت میدادیم!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۰۶ دی ۱۳۹۷
آقایون اجازه بدید توسعه کرمان و سمنان واجب تر است
Ukraine
ناشناس
۱۳:۳۲ ۰۶ دی ۱۳۹۷
سلام

علاوه بر راه آهن باید فکری هم به حال جاده های این مناطق کرد که ظرفیت هزاران تریلی وکامیون را ندارد.
توقفگاه و استراحتگاه بین راهی هم ندارد!!!!!!!!

اگر از الان اقدام کنید شاید 10-15 سال بعد افتتاح شود.
چرا در کل منطقه جنوب شرق کشور حتی 1 کیلومتر اتوبان وجود ندارد؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۳:۴۷ ۰۶ دی ۱۳۹۷
زمانی که راه آهن افتتاح شود دیگر نیازی به راه شوسه نمیباشد
آخرین اخبار