به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، شاید بتوان در ابتدا به این نکته مهم اشاره کرد که؛ یکی از مواردی که سری سول کالیبر را از فایتهای مشابه و سه بعدی جدا کرده است سیستم «اسلحه-محور» آن است. بازی SoulCalibur VI ششمین و جدیدترین نسخه این مجموعه، پس از گذشت ۶ سال به دست طرفداران این بازی رسید و سازنده آن یعنی کمپانی باندای نامکو و استودیو پروجکت سول نه تنها توانست انتظارات طرفداران قدیمی را برآورده کند بلکه در آن سو با برخی از ویژگیها بازیکنان جدیدی را به این سری دعوت کرد.
یکی از اصلیترین ساختارهای یک بازی مبارزهای در کنار گرافیک، تعداد کاراکتر، صداگذاری و غیره، مکانیزم مبارزهای آن است. این موضوع باعث میشود که ساخت بازیهای مبارزهای به طوری باورنکردنی به یک فرآیند بسیار دشوار تبدیل شود. بله، درست است، طراحی مکانیزم بازیهای مبارزهای نه تنها یکی از دشوارترین فرآیندها در ساخت یک بازی فایت است بلکه بازیسازان از آن به عنوان یکی از چالشبرانگیزترین کارها در بازیهای ویدیویی از حیث توسعه دادن یاد میکنند. از این رو پیش از اینکه به ویژگیهای نسخه جدید سول کالیبر بپردازیم، در ابتدا قصد داریم به مکانیزم این بازی نگاهی بیندازیم که به شکلی استادانه طراحی شده است. مُد Libera of Souls، بخشی است که یک عالمه داستان سرایی در آن گنجانده شده و توجه همه را به خودش جلب کرده است.
Libera of Souls، بازی SoulCalibur VI را تا حدی شبیه به یک عنوان نقش آفرینی کرده است. در این مُد شما کاراکتر مورد نظر خودتان را طراحی میکنید و سفر دور دنیای خود را آغاز میکنید. البته دست شما برای طراحی کاراکتر و شخصی سازی اش آنطور که فکر میکنید باز نیست و انتخابهای شما محدود است، اما میتوان گفت؛ همین هم قابل قبول است و این مشکلی نیست که نتوان از آن چشم پوشی کرد.
کاراکتر شما درگیر یک طلسم اهریمنی است و هدف شما از سفر، محافظت از جان خودتان و به نوعی شکستن این طلسم است. در این میان فردی به نام Azwel هست که میخواهد شمشیرهای سروانتس را پیدا، و با آنها بر جهان حکمرانی کند. شوالیهای به نام GrØh هم در سمت دیگر داستان است که میخواهد جلوی او را بگیرد. کاراکتر شما در واقع فردی است که باید با یکی از این دو طرف متحد شود و طرف دیگر را شکست دهد.
المانهای نقش آفرینی در آنجایی خودشان را نشان میدهند که قدرت کاراکتر شما در طول این مُد افزایش مییابد و مهارتهای بیشتری برای شما باز میشود که میتوانید دشمنان قوی تری را با آن مهارتها شکست دهید. سیستم کلی مبارزات عالی، روان و سریع است و شباهت زیادی به شمارههای پیشین دارد. این موضوع لذت بخش است تا آنجایی که گاهی اوقات به خودتان میآیید و حس میکنید دارید Soul Calibur V را بازی میکنید! این نکته هم میتوانست مثبت باشد و هم منفی، اما تشابه خیلی زیاد سیستم مبارزه، کمی آن را به سمت نکات منفی بازی سوق داده است. عمق بازی SoulCalibur VI آنجایی خودش را نشان میدهد که میتوانید تعداد مشخص ضربات هر کاراکتر را هر طور که میخواهید پیاده سازی کنید.
آیا با مبارزات زمینی راحت ترید و شیوهی بازی شما دفاعی است؟ از زمین و فاصلهی دور بجنگید. آیا دوست دارید سریع حمله کنید و از هوا بر سر حریفتان فرود بیایید؟ Soul Calibur IV برای شما هم برنامه دارد. به نوعی حس میکنید بازی خودش را با شیوهی شما تطبیق میدهد و کاری میکند که با هر شیوهی بازی، بتوانید مهارتهای خود را به بهترین شکل پیاده سازی کنید.
اگر از طرفداران سری Tekken هستید و Soul Calibur را بازی نکرده اید، به زودی خودتان را با سیستم بازی وفق خواهید داد، چون کلیات مبارزات شباهتهایی به Tekken دارد و ضربات شما به سه دستهی عمدهی افقی، عمودی و ضربات پا تقسیم میشود. بازی بر اساس همین سیستم، مکانیزم جدیدی را به بازی اضافه کرده که تا حدی شبیه به یک ضربهی پنالتی در فیفا میماند. این مکانیزم که Reversal Edge نام دارد، پس از دفع کردن ضربات حریف میتواند اتفاق بیفتد.
در این حالت بازی صحنه آهسته میشود و شما میتوانید حملات خود را با توجه با آن سه دستهای که بالاتر ذکر شد پیاده سازی کنید و یا اصلاً جاخالی داده و ضربهی حریف را بلاک کنید. شباهتش به ضربهی پنالتی اینجاست که هیچ راهی برای اطمینان از نتیجه بخش بودن حرکتتان وجود ندارد و ممکن است حریفتان با یک حرکت هوشمندانهتر موفق شود به شما ضربه وارد کرده و یا ضربهی شما را بلاک کند. این حالت نوعی قمار به شما میرود که مبارزات را غیرقابل پیش بینیتر و جذابتر کرده است.
بازپخش حملات و صحبتهای راوی در پایان هر راند کمی اضافه و غیرضروری به نظر میرسند و به نظرم نبودشان هیچ لطمهای به بازی نمیزد. صداگذاری در مبارزات، برخلاف بخش داستانی بسیار خوب کار شده اند و رجزخوانیها که بخشی جدانشدنی از بازیهای مبارزهای هستند، در Soul Calibur IV به خوبی پیاده سازی شده اند. در کل، ساده بودن مبارزات در عین عمیق بودنشان، مبارزات را بسیار جذاب، و مکانیزم Reversal Edge آن را بسیار خلاقانه کرده است.
انتهای پیام/