کاظمی قمی گفت: سفر مخفیامه ترامپ نشانگر شرایط نامطلوب آمریکا برای ادامه حضور در خاورمیانه است.

//به گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه چهارشنبه(۵ دی) در سفری سه ساعته بدون اطلاع قبلی و تشریفات دیپلماتیک به عراق سفر کرد، او با حضور در پایگاه نظامی الاسد در استان الانبار، کریسمس را از نزدیک به سربازان آمریکایی تبریک گفت. او در بدو ورود به عراق  گفت: «ما از سه یا چهار هفته پیش برای انجام این سفر در حال برنامه‌ریزی بودیم، اما این سفر چندین بار به دلایل امنیتی لغو شد، چون اطلاعات آن به بیرون درز کرده بود.» همچنین عنوان کرد: خیلی غم‌انگیز است که شما ۷ تریلیون دلار در خاورمیانه خرج کنید اما  ناچار باشید این‌طور مخفیانه و با اسکورت نظامی به منطقه سفر کنید و عملیات پوششی گسترده‌ای را با هواپیما‌ها و با بهترین تجهیزات موجود در جهان به اجرا بگذارید تا بتوانید سالم به مقصد برسید!

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه با بیان جزئیات بیشتر مدعی شد؛ کاش می‌دیدید که ما برای انجام این سفر مجبور شدیم چه کار‌هایی انجام دهیم. هواپیما در تاریکی عمیق فرو رفته بود. همه پنجره‌ها بسته شده بودند. هیچ چراغی روشن نبود. همه جا تاریکی مطلق بود. تاکنون چنین چیزی ندیده بودم. من سوارِ هواپیما‌های زیادی شده‌ام؛ از همه نوع و همه شکل و همه اندازه. اما هرگز چیزی شبیه به این [تا این اندازه تاریک]ندیده بودم! ترامپ سپس در پاسخ به یک خبرنگار  که از او پرسید آیا پیش از آنکه بخواهد به عراق سفر کند، ترس و نگرانی هم داشته است یا نه، جواب داد: «قطعا همین طور است. من نه تنها برای خودم بلکه برای همسرم ملانیا هم نگرانی داشتم. این سفر پرهیجان دونالد ترامپ علاوه بر نگرانی فزاینده حاشیه هایی را  به همراه داشت. این موضوع موجب شد گفت‌وگویی را با حسن کاظمی قمی سفیر پیشین ایران در بغداد  داشته باشیم که در ادامه می خوانید؛

حسن کاظمی قمی سفیر پیشین ایران در بغداد در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با  اشاره به سفر بی مقدمه و خارج از عرف رئیس جمهور آمریکا به عراق، اظهار کرد: سفرهایی از این دست در رفتار روسای جمهور آمریکا بی سابقه نبوده است، چنانچه  از سال 2003 تا امروز شاهد چنین رفتار هایی از سوی آنها بوده ایم.  به طوری که  زمانی  بوش هم بدون اطلاع و به شکل مخفیانه  وارد خاک بغداد شد و موقع خروج از عراق  اخبار سفرش  را منتشر کرد.

سفیر پیشین ایران در بغداد با بیان اینکه سفر دونالد ترامپ  طبق روال اسلاف گذشته خود انجام شده است،بیان کرد: سفرهای مخفیانه روسای جمهور آمریکا  با هواپیمای چراغ خاموش  به منطقه، نشان از ضعف و عدم توانمندی آنها برای تامین حداقل امنیت  دارد.

وی ادامه داد: آمریکایی ها زمانی به عراق لشکر کشی کردند تا امنیت و دموکراسی را برای آنها به ارمغان بیاورد اما حالا توانایی برقراری امنیت  برای سفر رئیس جمهور خود را  هم ندارند.

کاظمی قمی گفت: رئیس جمهور آمریکا در حالی نمی تواند پس از هفده سال سفری عادی به منطقه داشته باشد که به گفته خود 7 تریلیون دلار هزینه کرده است،این موضوع نشان می دهد که واشنگتن به اهداف ترسیم شده خود در منطقه دست نیافته است.

وی تصریح کرد:  البته این نوع سفرها از جانب روسای جمهور آمریکا  از چند جهت قابل تامل است؛ آنها بدون اطلاع می آیند  و در پادگان های نظامی حضور پیدا می کنند که این اقدام به نوعی نقض حاکمیت ملی عراق است، علاوه براین نوعی وهن و توهین علیه مقامات رسمی و دولت مستقل بغداد هم محسوب می شود. 

سفیر پیشین ایران در عراق اضافه کرد:عدم اجابت دعوت ترامپ برای دیدار با مقامات عراقی در پادگان نظامی حاکی از آن است که آمریکا باید در رفتار خود تجدید نظر کند و خود را با عرف و هنجارهای حاکم تطبیق بدهد. 

وی با اشاره به ناراحتی مقامات عراقی از رفتار رئیس جمهور آمریکا در سفر یه این کشور، ادامه داد: سفر سرزده ترامپ نشانگر شرایط نامطلوب آمریکا برای ادامه حضور در خاورمیانه بوده، چنانچه  از قدرت نرم  این کشور تا حدودی زیادی در فضای سیاسی منطقه کاسته شده است. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار