شجری گفت: تراز تجاری بخش کشاورزی و محصولات غذایی، به لحاظ وزنی ۸.۷۰ درصد و از نظر ارزشی ۳۵.۱۳ درصد بهبود یافته است.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شاهرخ شجری مدیر کل صادرات وزارت جهادکشاورزی در نشست امروز اتاق بازرگانی گفت: تراز بازرگانی در هشت ماهه امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته بهبود یافته است.

وی ادامه داد: تراز تجاری در هشت ماهه امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد ۱۵.۷۴ درصدی داشته است، از نظر وزنی و ارزی نیز شاهد افزایش ۱۸.۷۴ درصدی بوده ایم.

مدیر کل صادرات وزارت جهادکشاورزی با اشاره به اینکه با کاهش ارزش پول ملی، انتظار افزایش صادرات وجود داشت، افزود: محدودیت‌هایی مانتد نقل و انتقالات بانکی و همچنین بازگشت ارز حاصل از صادرات، محدودیت‌هایی برای صادرات محصولات کشاورزی ایجاد کرده  است.

شجری گفت: واردات از نظر وزنی با کاهش ۱.۲۶ درصدی و  از نظر ارزشی با کاهش ۶.۹۴ درصدی روبرو بوده است؛ در نتیجه تراز تجاری بخش کشاورزی و محصولات غذایی، به لحاظ وزنی ۸.۷۰ درصد و از نظر ارزشی ۳۵.۱۳ درصد بهبود یافته است.

شجری گفت: واردات محصولات کشاورزی نیز که بیشتر شامل نهاده بوده از ۱۲ میلیون و ۹۷۰ هزار تن در وزن و ۷ میلیارد و ۳۴۴ میلیون دلار در ارزش در ۸ ماهه نخست سال گذشته به ۱۲ میلیون و ۸۰۶ هزار تن در وزن و ۶ میلیارد و ۸۳۰ میلیون تن در ارزش کاهش یافت.

وی با اشاره به مسائل و تنگنا‌های پیش روی صادرات محصولات کشاورزی گفت: در سطح کلان، مسائلی، چون نقل و انتقالات مالی بین بانکی، بازگشت ارز حاصل از صادرات، عمده صادرکنندگان ما را که صادر کننده خرد و کوچک هستند با چالشی به نام افزایش هزینه‌ها مواجه می‌کند و در این میان رقبا فرصت رشد پیدا می‌کنند.

شجری، خلا زیر ساخت‌های حمل و نقل، به خصوص در تعداد کانتیتر‌های یخچالدار مناسب حمل و نقل محصولات فسادپذیر را مانع بزرگی در مسیر توسعه صادرات محصولات کشاورزی دانست و گفت: برای رسیدن به هدف گذاری‌های انجام شده در حوزه صادرات و دستیابی به رشد ۲۷ درصدی، ضروری است زیرساخت‌هایی از این دست فراهم شود.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی افزود: لزوم تغییر در رویکرد‌های سنتی در حوزه صادرات محصولات کشاورزی احساس می‌شود؛ ما نیازمند اتخاذ راهبرد‌های جدید برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی و نیز گسترش سرمایه گذاری و فناوری برای تبدیل روند تقاضا محور به رویه عرضه محور هستیم.

وی افزود: رویکرد وزارت خانه، دستیابی به این هدف و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاست و با بررسی‌های انجام شده این نتیجه حاصل شده که صادرات پیچیدگی‌های خود را دارد و تغییرات در رویه‌های صادراتی به اندازه‌ای بوده که باید رویکرد‌های سنتی را کنار گذاشت.

شجری بر تقویت زنجیره ارزش افزوده تاکید کرد و گفت: فاصله گرفتن از خام فروشی و حرکت به سمت صادرات محصولات با ارزش افزوده هدفی است که بکار گیری همه ابزار‌های موجود را طلب می‌کند.

وی افزود: به طور نمونه سال گذشته ۵ درصد از محصول سیب زمینی به صورت فرآوری شده صادر شد که ارزاورزی آن معادل ۹۵ درصد صادرات سیب زمینی به صورت خام بوده است.

نشست توسعه صادرات صنایع غذایی در شرایط تحریم با نگاهی به وب و شبکه‌های اجتماعی با حضور نایب رییس اتاق ایران، نمایندگانی از وزارت جهاد کشاورزی، روسا و اعضای کمیسیون‌های کشاورزی و فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی ایران برگزار و در آن روش‌های نوین بازاریابی در حوزه صادرات محصولات مواد غذایی و چالش‌های موجود تشریح شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.