رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان از برگزاری دوره آموزشی- ترویجی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در روستای سلطانی این شهرستان خبر داد.

راه انجام رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان نهبندان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ از برگزاری دوره آموزشی- ترویجی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در روستای سلطانی این شهرستان خبر داد.

وی افزود:بیش از 50 هزار رأس دام از ابتدای سال جاری علیه بیماری PPR در شهرستان نهبندان واکسینه شده اند.

راه انجام گفت: به منظور آشنایی دامداران با این بیماری دوره‌های آموزشی در روستاهایی که کانون این بیماری هستند برگزار می‌شود که شرح کامل بیماری و روش‌های پیشگیری و درمان توسط کارشناسان دامپزشکی برای دامداران منطقه ارائه می شود.

رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان افزود: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک بیماری ویروسی است که در جمعیت گوسفند و بز دیده می شود و به دلیل انتشار سریع، کاهش تولید و تلفات سنگین، کنترل و پیشگیری از این بیماری اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی گفت: مهمترین علائم این بیماری آغاز ناگهانی تب، افسردگی،سختی تنفس، ریزش ترشحات از چشم و بینی، تورم و زخم دهان، سرفه، آنتریت، پنومونی و اسهال بدبو است که با ایجاد تلفات بالا در دام های جوان، تحمیل هزینه های درمان و افت تولید در گله، خسارات اقتصادی قابل ملاحظه ای به وجود می آورد .

راه انجام افزود:به دامداران توصیه می شود با رعایت شرایط بهداشتی از جمله کنترل تردد افراد متفرقه، کنترل تردد خودروها و همچنین رعایت اصول قرنطینه ای در مورد دام های تازه وارد به گله، جلوگیری از ارتباط دام سالم با دام آلوده، حذف دام های مبتلا و معدوم سازی بهداشتی دام های تلف شده ،ضد عفونی اطراف دامداری و داخل دامداری با مواد ضد عفونی کننده مؤثر، بیماریابی و اطلاع رسانی به موقع به شبکه دامپزشکی در جهت کنترل بیماری به یاری شبکه دامپزشکی آمده و از بروز خسارات اقتصادی جلوگیری کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان از تمامی دامداران و عشایر شهرستان درخواست نمود در صورت مشاهده هرگونه علائم مشکوک به این بیماری سریعاً ضمن عدم جابه‌جایی دام‌ها با شبکه دامپزشکی شهرستان به شماره 32622357 تماس حاصل نموده و مراتب را اطلاع‌رسانی نمایند.

انتهای پیام/غ


واکسیناسیون بیش از ۵۰ هزار دام علیه بیماری ppr 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.