بهزاد صدیقی دبیر جشنواره تئاتر اکبر رادی گفت:برآورد هزینه جشنواره به شورای شهر تهران داده شده، اما بعد از ماه‌ها پیگیری تا این لحظه بودجه‌ای در اختیار بنیاد قرار نگرفته است.

بدقولی شورای شهر برای کمک به برگزاری جشنواره تئاتر اکبر رادیبه گزارش خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست رسانه‌ای نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی، صبح امروز (دوشنبه ) با حضور بهزاد صدیقی دبیر جشنواره به همراه روح الله جعفری، یوسف باپیری، امیر اسمی و ابراهیم حسینی دبیران بخش‌های مختلف جشنواره در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

بهزاد صدیقی دبیر جشنواره در این نشست گفت: این جشنواره براساس فعالیت‌های اکبر رادی پایه ریزی شده است. فراخوان این جشنواره در شهریور ۹۷ در ۶ بخش مسابقه نمایش نامه خوانی، مونولوگ، نمایشگاه لبخند باشکوه اکبر رادی و نمایشگاه اسناد تصویری است که به دنبال انتشار فراخوان، مدیران و دبیران انتخاب و همکاری خود را شروع کردند.

صدیقی با بیان اینکه جشنواره کاملا خصوصی است ولی با همکاری نهاد‌های دولتی و غیر دولتی برگزار می‌شود،گفت: این جشنواره به منظور پاسداری از آثار و نام استاد اکبر رادی است که امیدواریم این پاسداری در نخستین جشنواره خود بسیار خوب و در مراحل بعدی بهتر شود.

وی در خصوص شورای سیاست گذاری جشنواره گفت: این نمایشگاه شامل ۱۳ عضو سیاست گذاری از دوستان منتقد است که از جمله این دوستان محمد رحمانیان ، حسین مسافرآستانه، شهرام کرمی ، شهرام گیل آبادی و زاهدی و... هستند.

صدیقی با اشاره به اینکه تمام تلاش ما برگزاری جشنواره ای تاثیرگذار بوده، ادامه داد: تلاش ما این بوده که نسل جدید را با آثار اکبر رادی آشنا و بتوانیم حمایتی از نمایش نامه نویسان معاصر داشته باشیم.

وی بیان کرد: باید برای کسانی که به جشنواره راه پیدا کرده اند شرایط برای دیده شدن را فراهم می کنیم تا بتوانند در عرصه های حرفه ای فعالیت کنند. در این جشنواره صرفا نباید به معرفی نمایش نامه نویسان اکتفا کرد و باید شرایط برای فعالیت در عرصه تئاتر حرفه ای فراهم شود.

صدیقی درخصوص برنامه های جمعی جشنواره گفت: این برنامه ها شامل رونمایی از آثار منتشر شده استاد اکبری است که انتشارات خاموش آن را منتشر کرده و روز ۱۶ دی ماه از آن رونمایی می شود.

وی افزود:وبگاه بنیاد اکبر رادی در هفته اول جشنواره قابل دسترس است و همه افراد می توانند از آن طریق با بنیاد ارتباط برقرار کنند.

دبیر جشنواره تئاتر اکبر رادی با بیان اینکه کارگاه های آموزشی با رویکرد آثار اکبری رادی برگزار خواهد شد، گفت:مسابقه مونولوگ، سمینار  رادی شناسی را نیز خواهیم داشت.

امیر اسمی دبیر بخش دیگر جشنواره ادامه داد: این نمایشگاه شامل طراحی و تصویرسازی،کاریکاتور و حجم و... است که در روز ۱۴ دی در نگارخانه آریا افتتاح خواهد شد و تا روز ۲۱ دی ماه ادامه دارد و بازدید برای عموم رایگان است.

وی گفت: جشنواره اکبر رادی اتفاق بسیار مهمی است و باید بزرگان کشور را با روشی درست به جهان معرفی کنیم. آثار این نمایشگاه به نفع نمایش نامه نویسی و فعالیت های بنیاد رادی به فروش می رسد.

ثبت ۸۲ اثر در جشنواره مونولوگ

یوسف باپیری درخصوص جشنواره مونولوگ گفت: جشنواره اکبر رادی برای نخستین بار شروع به کار کرده که بخش مونولوگ نیز برای نخستین بار برگزار می شود و هدف ما حمایت از بنیاد رادی و بزرگداشت اکبر رادی است.

باپیری ادامه داد: حدود ‌۸۲ اثر در جشنواره مونولوگ ثبت شده که فقط ۷۷ فیلم و نمایش ارسال شده است که نتایج این ۷۷ اثر توسط هیئت انتخاب داوری فردا اعلام خواهد شد.

نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی دوشنبه برگزار می شود

وی ادامه داد: نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی راس ساعت ۱۰:۳۰ روز دوشنبه ۱۹ دی ماه ۱۳۹۷ با حضور بهزاد صدیقی دبیر جشنواره به همراه روج الله جعفری، یوسف باپیری، امیر اسمی و ابراهیم حسینی دبیران بخش‌های مختلف جشنواره در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر تهران برگزار می‌شود که تعداد ۲۰ کارگردان زن و ۲۷ کارگردان مرد در این جشنواره شرکت کرده اند. از تاریخ ۱۵ تا ۲۰ دی ماه بخش مونولوگ در سالن استاد سمندریان، سالن استاد انتظامی و سالن استاد ناظرزاده اجرا خواهد شد.

باپیری در خصوص حمایت های مالی از جشنواره گفت: حتی یک ریال بودجه برای جشنواره وجود ندارد البته ارگان های مختلف حمایت مالی خود را اعلام کرده ولی هنوز خبری نیست.

‌بهزاد صدیقی دبیر جشنواره در خصوص حمایت های مالی و بودجه جشنواره بیان کرد: برآورد هزینه جشنواره به شورای شهر تهران داده شده اما بعد از ماه ها پیگیری و جلسات متعدد تا این لحظه بودجه ای در اختیار بنیاد رادی قرار نگرفته و زمان مشخصی هم برای پرداخت آن اعلام نشده است.

شانه خالی کردن مرکز هنرهای نمایشی از کمک  ۴۰ میلیونی به تئاتر اکبر رادی

وی افزود:در مرکز هنرهای نمایشی جلساتی برگزار شد و آن ها با برخی برآوردها موافقت کردند و قرار شد تا این مرکز هم مبلغ ۴۰ میلیون تومان و شورای شهر هم ۶۰ میلیون تومان کمک کند.

صدیقی با بیان اینکه اسپانسرها در بخش طراحی نشان و مدال اکبر رادی هزینه ۱۵ میلیون تومان را تقبل کردند، ادامه داد: در حال حاضر مسئولان هر بخش از جشنواره از بودجه شخصی خود هزینه می کنند که بعد از جشنواره با آن ها تسویه خواهیم کرد.

وی با اشاره به بخش نمایشنامه خوانی گفت: ۶۱ اثر به جشنواره ارسال شده که فقط ۵۲ فیلم مورد بازبینی قرار گرفته است. تعداد ۲۷ کارگردان زن و ۳۴ کارگردان مرد شرکت کرده اند که ۵ نفر از خانم ها و یک نفر از بخش مهمان و ۴ نفر از مردها راه یافته به بخش نهایی هستند.

صدیقی گفت:در مجموع ۲۸۸ اثر به جشنواره ارسال شده که برای نخستین دوره جشنواره قابل باور نیست و از این تعداد ۲۷۸ اثر در اختیار داوران قرار دارد.

وی ادامه داد: در جشنواره افراد مختلف و از نقاط متفاوت کشور شرکت کرده اند که در نهایت می توان استعدادهای جدید این جشنواره را معرفی کرد.

روح الله جعفری در خصوص بخش مقاله شناسی و سمینار جشنواره گفت: باید به این نکته اشاره کرد که آثار ارسال شده به لحاظ کیفی باید راه گشا باشد بدین منظور که در دوره های بعدی با تولید محتوا از این آثار استفاده کرد و شاهد چشم اندازهای روشنی در این موضوع باشیم.

وی افزود:مقاله ها از لحاط کیفی رشد و آمار آن ها ارتقا یافته که این نشان دهنده دغدغه پژوهشگران این حوزه است و مقاله های منتخب در کتاب رادی شناسی منتشر خواهد شد.

جعفری ادامه داد: از ۲۱ مقاله ارسالی، ۱۳ مقاله انتخاب خواهند شد. امیدوارم این جشنواره روزنه ای برای سرمایه های فرهنگی باشد تا آثار و تفکرات بزرگان مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

برگزاری نمایشگاه اسناد و تصاویر

وی در خصوص نمایشگاه اسناد و تصاویر گفت: این نمایشگاه برای دومین بار برگزار می شود. نمایشگاه های این چنینی صرفا مختص تصاویر تئاتری بوده است ولی این نمایشگاه از اسناد و تصاویر و دست نوشته های اکبر رادی و عکاسی تئاتر است . امیدوارم روزی بنیاد رادی به موزه تصویری تبدیل شود زیرا خانواده رادی بسیار خوب از آثار استاد نگه داری می کنند و در حال حاضر ما با گنجینه ای ارزشمند از آثار استاد مواجه هستیم که بسیاری از آن ها برای نخستین بار دیده خواهد شد.

حسینی گفت: این نمایشگاه در روز ۱۵ دی در گالری نقش جهان فرهنگستان هنر افتتاح خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: تئاتر ، کارگردان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار