میرزاده با اشاره به وضعیت اداره و بودجه ریزی آموزش و پرورش گفت: در موارد بسیاری فرهنگیان همصدا با هم مطالبه خود را اعلام نکردند.

میرزادهبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در میزگرد نشست بودجه ۹۸ آموزش و پرورش که توسط کانون تربیت اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: درهر وزارتخانه متولی و  نماینده پارلمانی برای ارتباط با نمایندگان دارد که این نمایندگان صد‌ها برابر بیش از آموزش و پرورش با نماینده‌های مجلس در ارتباط هستند.

وی ادامه داد: در هفته معلم اعلام می‌کنیم که معلمی شغل انبیاست اما  فراموش می‌کنیم که معلم نان و غذا هم لازم دارد؛ در هفته معلم این حرفه را  گرامی می‌داریم، ولی در عمل که باید بسیج بشویم وارد عمل نمی‌شویم و می‌خواهیم با کلی گویی و شعر و شاعری، به نتیجه برسیم.

آموزش و پرورش تا خودش نخواهد، مشکلات حل نمی‌شود

میرزاده با تاکید بر اینکه تا زمانی که آموزش و پرورش خودش نخواهد مشکل را حل کند، مشکلش حل نمی‌شود، تصریح کرد: با این مشکلات نباید منتظر معجزه در بودجه آموزش و پرورش باشیم؛ اکنون مدیر مدرسه فقط به به بخشنامه‌های تکراری و هزینه بر  پاسخ می‌دهد و روز به روز تشکیلات بزرگتر می‌شود و بروکراسی اداری افزایش می‌یابد چراکه بخشنامه های ضد و نقیض زیاد است.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: از طرفی دیگر دولت باید تکلیف خود را نسبت به  آموزش و پرورش روشن کند که نهاد برایش مهم است یا خیر؛ اگر ۱۰ درصد از یارانه‌ها کم شود، مشکلات آموزش و پرورش حل می‌شود ولی اکنون آموزش و پرورش  از سال ۸۸ به فرهنگیان بدهی دارد و هر سال بودجه به گونه ای تنظیم می‌شود که کسری سال قبل به سال بعد منتقل می‌شود.

آموزش و پرورش وظایفی بیش از تکالیف قانونی عهده دار است

میرزاده با اشاره به اینکه  اکنون آموزش و پرورش وظایفی را عهده‌دار شده  است که حتی بیشتر از تکالیف قانون اساسی است، گفت:  با این بودجه نمی‌تواند پاسخگوی تمام وظایف باشند و اغلب مدیران باید به بخشنامه‌های تکرای و هزینه‌بر ادارات پاسخ دهند.

وی بر چابک سازی و تفویض اختیار اشاره کرد و گفت:  تمرکز زدایی باید در آموزش و پرورش انجام شود همچنین دولت باید تعیین کند که آیا آموزش و پرورش در اولویت است یا خیر چراکه  تا به امروز این وزارتخانه در اولویت نبوده است.

افزایش ۲۵ درصد دیگر به  بودجه ۹۸مشکل آموزش و پرورش را حل نمی‌کند

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: با وجود شرایط آموزش و پرورش اگر علاوه بر بودجه سال آینده،  معادل یک چهارم دیگر بودجه  را  هم به آموزش و پرورش بدهند فقط می‌تواند بدهی‌هایش را صفر کند.

میرزاده با اشاره به نقش نظارتی و قانونگذاری مجلس  افزود: از سوی دیگر باید قوانین را اصلاح کنیم، برخی از قوانین که به نفع فرهنگیان نیست لغو و قوانین جدیدی نوشته شود همچنین ببینیم  کدام قوانین در آموزش و پرورش به نفع فرهنگیان است که  اگر بتوانند این موارد را به صورت دقیق به مجلس بگویند، می توانیم برای فرهنگیان اقدام کنیم.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از روند مشارکت فرهنگیان در پیگیری برنامه های آموزش و پرورش گفت:  در ماجرای حذف مدارس خاص و کنکور چند ماه در مجلس چه‌ها می‌کشیم اما هیچ صدایی از فرهنگیان در نیامد  اما برخی به آسانی توانستند نظر مساعد رئیس جمهوری  را با تعداد بالای امضاها جلب کنند و مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش برای مدارس تیزهوشان اجرا شود.

ناکارآمدی آموزش و پرورش در حادثه زاهدان محرز است

میرزاده با اشاره به حادثه آتش سوزی بیان کرد: در مدرسه زاهدان چهار دانش‌آموز ما سوختند و شاهد بی‌عرضگی مسئولان مدرسه و ناحیه ۲ زاهدان بودیم؛ به طور کلی  این همه مدارس غیر استاندارد در کشور وجود دارد و مدارس استاندارد در اختیار «از ما بهتران» هستند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره اجرای سند تحول بنیادین گفت: بگذارید صادقانه صحبت کنم، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آرمانی است و آرزو‌هایی را مطرح می‌کند که برای آموزش و پرورش داریم، اما با وجود همین سند هم  باید کارشناسان و فرهنگیان به ما بگویند  برای اجرای ۵ یا ۱۰ درصد آن چه پیشنیازهایی لازم دارند و  چه اقداماتی احتیاج است.

میرزاده درباره بودجه آموزش و پرورش و تقسیم کل بودجه بین معلمان بیان کرد: با این احتساب به هر کارمند رسمی ۲ میلیون تومان می‌رسد  و در این فرض حق التدریس‌ها و آموزشیاران و مواردی دیگر از این دست را در نظر نگرفتیم.

برخی نهادها برای دریافت بودجه فقط شعار نمی‌دهند

وی با اشاره به اینکه  برخی وزارتخانه‌ها مانند وزارت نیرو و نفت برای گرفتن بودجه واقعاً زحمت می‌کشند و فقط هم شعار نمی‌دهند و شعر و شاعری نمی‌کنند و حتی رو ز ملی شدن صنعت نفت را هم گرامی نمی‌دارند، گفت: نمایندگان این وزارتخانه با تک به تک نمایندگان ارتباط برقرار کرده و آنها را برای بودجه راضی می‌کنند و در نهایت حق شان را دریافت می‌کنند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: بر خلاف دیگر دستگاه ها  در آموزش و پرورش نه تنها معلمان نمی‌توانند نمایندگان مجلس را توجیه کنند بلکه نماینده‌ای که خودش هم معلم است با بودجه  یا مطالبه مورد نیاز مخالفت می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.