پشت پرده رفت و آمد مشکوک شیوخ قطری به «فراه» چیست؟

رسانه های افغانستان با اشاره به رفت و آمد مشکوک بازرگانان قطری به ولایت فراه معتقدند این افراد در قالب شکار پرندگان نایاب و امور خیریه، اهداف دیگری مانند حمایت از جنگجویان چچنی‌، پنجابی‌ و اعراب دیگر کشورها را به پیش می برند.

پشت پرده رفت و آمد مشکوک شیوخ قطری به «فراه» چیست؟به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، «شیخ على بن عبدالله آل ثانى» یکی از تجار قطری، در راس یک هیات در اولین پرواز مستقیم از قطر به فراه، با هدف افتتاح برخى پروژه ها وارد این ولایت شد. این در حالی است که برخی سیاست مداران افغانستان، نسبت به فعالیت مشکوک شیوخ قطری در فراه ابراز نگرانی می کنند.

«جمشید فراهى»، مسئول میدان هوایى/ فرودگاه ولایت فراه، ضمن تایید حضور مجدد این بازرگانان قطری به فراه گفته است که على بن عبدالله آل ثانى و همراهانش ظهر دیروز وارد این ولایت شده اند. 

این تاجر قطری رئیس موسسه خیریه الغرافه نیز مى باشد که از چندین سال پیش به فراه سفر مى کند و براى مدتى در این ولایت مى ماند. موسسه یادشده برخى پروژه هاى عام المنفعه را نیز در فراه عملى کرده است.

مسئولان در فراه مى گویند که على بن عبدالله آل ثانى، سال گذشته چندین پروژه، از جمله اعمار تعمیر اطفاییه، ترمینال و خط رنوى میدان هوایى، چندین مسجد و ساختمان مکتب را در مرکز و ولسوالى هاى فراه بنا گذاشته بود که بیشترین آنها در روزهاى آینده با حضور وى افتتاح و به بهره بردارى سپرده خواهد شد.

بر اساس برخى گزارش ها، این افراد در فراه دست به شکار پرندگان نایاب همچون «توغدارو» می‎ زنند اما مسئولان در این ولایت مى گویند که در فراه، پرندگان نایاب وجود ندارد که این افراد آنها را شکار کنند. به گفته آنها، این شیوخ قطری یک تعداد پرندگان نایاب را در فراه بعد از آموزش رها نموده اند تا نسل آنها در این ولایت بیشتر شود؛ چون اقلیم فراه برای پرورش این نوع پرندگان مساعد است.

از سوی دیگر، رسانه های افغانستان از رفت و آمد مشکوک بازرگانان قطری مطالبی به نشر رسانده اند که بر اساس آنها، در پس پرده شکار پرندگان نایاب اهداف دیگری مانند حمایت از جنگجویان چچنی‌، پنجابی‌ و اعراب دیگر کشورها نهفته است.

آریانا نیوز گزارش داده است که اداره مستقل اراضی دولت در ولایت فراه، ۵۰۰۰ جریب زمین را به یک موسسه قطری به اجاره داده است.

این اداره اعلام کرده است که این اراضی به موسسه قطری برای ایجاد پارک طبیعی واگذار شده است. اداره مستقل اراضی می‌افزاید که قرار است موسسه قطری ۹ ملیون دالر در ایجاد پارک طبیعی برای حیوانات و پرندگان در این اراضی سرمایه گذاری کند.

اما این اقدام دولت با مخالفت برخی از اعضای مجلس افغانستان نیز مواجه شده است. برخی از اعضای مجلس افغانستان معتقدند که با در نظرداشت حساسیت‌های موجود بین کشورهای منطقه، ممکن است این اراضی توسط این افراد برای اهداف اطلاعاتی مورد استفاده قرار گیرد.

جمعه دین گیانوال، عضو سنای افغانستان نیز از استفاده‌های احتمالی برای اهداف اطلاعاتی توسط اعراب در غرب افغانستان هشدار داده است.

با این حال، اداره مستقل اراضی دولت افغانستان مدعی شده است که این اقدام با هماهنگی کامل با سایر ادارات دولتی صورت گرفته است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.