ایل بیگی گفت: مرمت اضطراری آثار تاریخی این استان از جمله کاروانسرا‌ها با فوریت در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، شاهین ایل بیگی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم گفت: وظیفه مهم میراث فرهنگی، حراست از آثار کهن است که در این راستا مرمت اضطراری کاروانسرا‌های در معرض تخریب در اولویت قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تمام ۱۷ کاروانسرای موجود در این استان نیازمند مرمت می‌باشد، افزود: برخی بنا‌های تاریخی و کاروانسرا‌های استان از جمله آثار فاخر تاریخی در کشور است، ولی در سال‌های گذشته به دلیل مهجور ماندن و تخصیص نیافتن اعتبار، برخی از این کاروانسرا‌ها در معرض تخریب کامل قرار گرفته است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم ادامه داد: میزان آسیب دیدگی کاروانسرا‌هایی که از نظر جغرافیایی کمتر در معرض دید می‌باشد بسیار بالاست و این موجب شد تا مرمت این آثار با فوریت در دستور کار قرار گیرد.

ایل بیگی با اشاره به موافقت رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور برای تخصیص اعتبار ویژه مرمت کاروانسرا‌های تاریخی قم، گفت: مرمت اضطراری کاروانسرا‌های قم از محل اعتبارات استانی و همچنین اعتبارات ابلاغی سازمان مرکزی برنامه ریزی شده است.

وی با اشاره به آغاز مرمت کاروانسرای طرلاب این استان گفت: این عملیات شامل آواربرداری، پایه چینی سنگی و آجری، اجرای طاق لاپوش و ضربی، بندکشی و همچنین عملیات اجرایی بام است.

وی اعتبار تخصیصی برای مرمت این کاروانسرا را یک میلیاد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی برشمرد و افزود: به دلیل بی توجهی به این بنای تاریخی، بیم تخریب این اثر تاریخی وجود داشت که با پیگیری‌های زیاد و تخصیص اعتبار، مرمت این کاروانسرا با سرعت در حال انجام است.

بنای اصلی کاروانسرای طرلاب متعلق به دوران سلجوقیان و بخش الحاقی آن مربوط به دوره قاجاریه است که این اثر در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۸۶۳۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و در استان قم حدود ۳۶۰ اثر تاریخی به ثبت آثار ملی رسیده است.

انتهای پیام/الف

۱۷ کاروانسرای تاریخی قم مرمت می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار