روزنامه ایندیپندنت خبر داد؛

ادامه تجارت انگلیس و عربستان در زمینه سلاح

با وجود اینکه شواهد بیشتری درباره دست داشتن حکومت سعودی در قتل جمال خاشقجی به دست آمده، انگلیس ظاهراً هیچ تغییری در روابط خود با این کشور ایجاد نکرده است.

ادامه تجارت انگلیس و عربستان در زمینه سلاحبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه ایندیپندنت، با وجود شواهدی درباره دست داشتن محمد بن سلمان در قتل جمال خاشقجی و همچنین جنایات جنگی عربستان در یمن، انگلیس به مذاکرات خود برای فروش سلاح به این کشور ادامه داده است.

این روزنامه انگلیسی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: دولت انگلیس چند هفته پس از مرگ جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی و حتی با وجود محکوم کردن علنی این قتل، به دنبال توافق تسلیحاتی با عربستان سعودی بود. خاشقجی در دوم اکتبر در کنسولگری عربستان به دست مقامات سعودی کشته شد. قتل وی محکومیت جهانی و درخواست کشورها را برای تجدیدنظر در روابط با ریاض در پی داشت.

در حالیکه دولت انگلیس خواستار پاسخ عربستان به مرگ این منتقد سعودی بود، مقامات تجاری انگلیس که مسئول فروش سلاح هستند، به برگزاری جلساتی با همتایان سعودی خود ادامه دادند. در چهاردهم و بیست و دوم اکتبر هیئتی از سازمان امنیت و دفاعی - دفتری در وزارت تجارت بین المللی انگلیس که مسئول صادرات تسلیحات برای شرکت های انگلیسی است - به ریاض سفر کرد. دومین جلسه آن ها همزمان شد با سخنرانی جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس در پارلمان که طی آن وی به شدیدترین لحن ممکن قتل خاشقجی را محکوم کرد.

هانت لغو سفر برنامه‌ریزی شده لیام فاکس، وزیر تجارت انگلیس، به ریاض را اعلام کرد. با این حال حرفی درباره ادامه برگزاری جلسات درباره فروش سلاح نزد. حتی پیش از قتل خاشقجی نیز دولت انگلیس برای توقف فروش سلاح به عربستان سعودی به علت مشارکت این کشور در ارتکاب جنایات جنگی و افزایش تلفات غیرنظامیان در یمن، تحت فشار بود. در این جنگ دستکم ده هزار غیرنظامی کشته شده‌اند که اکثر آنها قربانیان حملات هوایی ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی بوده‌اند و تقریبا شانزده میلیون نفر در آستانه قحطی قرار دارند.

از آغاز جنگ یمن تاکنون، انگلیس مجوز فروش 4/7 میلیارد پوند سلاح به نیروهای سعودی را صادر کرده است و در نتیجه این کشور به بزرگترین خریدار سلاح از انگلیس تبدیل شده است. قتل خاشقجی فشار تازه ای بر دولت انگلیس برای تجدیدنظر در روابط خود با عربستان وارد کرده و آلمان و نروژ فروش سلاح به ریاض را متوقف کرده‌اند.

با وجود اینکه شواهد بیشتری درباره دست داشتن حکومت سعودی در قتل خاشقجی به دست آمده، انگلیس ظاهرا هیچ تغییری در روابط خود با این کشور ایجاد نکرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار