مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی در دزفول از تولید سالانه ۴ میلیارد شاخه گل و گلدان زینتی در مناطق مختلف کشور خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، غلامرضا تقوی، مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی در دزفول با بیان اینکه بیش از ۷ هزار هکتار از زمین‌های زیر کشت بخش کشاورزی کشور به تولید گل و گیاهان زینتی و ایجاد کسب و کار از این روش اختصاص یافته است، گفت: سالانه ۴ میلیارد شاخه گل و گلدان زینتی در مناطق مختلف کشور تولید می‌شود.

وی ارزآوری صادرات گل و گیاهان زینتی در سال گذشته را ۲۴ میلیون دلار عنوان کرد.

تقوی به وجود بین ۱۵ تا ۱۸ هزار بهره بردار در زمینه گل و گیاهان زینتی در کشور اشاره کرد و بیان داشت: بخش زیادی از تامین ارز و صادرات بخش کشاورزی در حوزه گل و گیاه است.

مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی در دزفول تصریح کرد: با توجه به ارز آوری ۲۴ میلیون دلار در زمینه گل و گیاهان زینتی در مقابل ۱۰ تا ۱۲ میلیون دلار واردات، تراز تجاری در حوزه گل و گیاهان زینتی مثبت بوده است.

این مقام مسئول به بیان مشکلات حوزه گل و گیاهان زینتی در کشور پرداخت و افزود: برخی از پروتکل‌هایی که نیازمند تسریع در صادرات هستند باید به سرعت تدوین شوند و مذاکراتی با کشور‌های هدف در حال انجام است.

وی اذعان داشت: امیدواریم با حفظ وضع موجود بازار هدف در سال‌های آینده و تکمیل زیرساخت‌های لازم به ویژه احداث پایانه‌های صادراتی گل و گیاه، در زمینه بازار گل و گیاهان زینتی توفیقاتی حاصل شود.

مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت: بازار هدف گل و گیاهان زینتی اوکراین، گرجستان، ترکمنستان، پاکستان و همسایگان جنوب ایران هستند و بیش‌ترین میزان صادرات به کشور عراق انجام می‌شود که هم اکنون مشتریان خوبی هستند و می‌توانند پلی ارتباطی با کشور‌های اروپایی باشند.

غلامرضا تقوی درخصوص تاثیر تحریم‌ها در صادرات گل و گیاه اظهار کرد: تحولات ارزی مانند بقیه حوزه‌ها در حوزه گل و گیاهان زینتی نیز تاثیر داشته است البته تولیدکنندگان با ارایه راهکار‌هایی توانستند موضوع را کنترل کنند.

وی بیان داشت: با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، گل و گیاه به صادرات متکی است که اگر این جایگاه صادرات تقویت شود بخش گل و گیاه رشد قابل توجهی خواهد داشت.

انتهای پیام/گ

صادارت گل و گیاهان زینتی به آنسوی مرزها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.