به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری مانند تعیین تکلیف کنکور ۹۸، اما و اگرهای افزایش قیمت بیمه تکمیلی فرهنگیان و راه اندازی سامانه اعلام خطر در مدارس سپری شد.
سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در حساب شخصی توئیتر خود از تعیین تکلیف کنکور خبر داد و نوشت: امروز چهارشنبه ساعت ۶:۳۰ صبح جلسه تعیین تکلیف کنکور سال آینده برگزار شد.
ورود به ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاهها نیازی به شرکت در کنکور و تحمل اضطرابهای طاقت فرسا ندارد و صرفا سوابق تحصیلی ملاک عمل است.
علی الهیار ترکمن معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش درباره وضعیت بیمه فرهنگیان، اظهار کرد: در بیمه تکمیلی فرهنگیان با توجه به اجرای غیرکارشناسی بیمه طلایی با مشکلاتی مواجه بودیم و همیمن موضوع باعث شد تا خلاء ارتباطی آموزش و پرورش با شرکتهای بیمهای مطرح وجود داشته باشد به همین جهت آموزش و پرورش مجبور به عقد قرارداد صندوقی برای تأمین بیمه تکمیلی فرهنگیان شد، اما الزام وجود داشت تا به سمت بیمهگری حرکت کنیم.
وی ادامه داد: برای انتقال از روش صندوقی به بیمهگری مستلزم افزایش قیمت بودیم و بر اساس مصوبات شورای عالی بیمه، مصوبه هر خدمتی در سلامت مشخص شده بود، با توجه به اینکه خدمات صندوقی ۲۷ هزار تومان هزینه داشت یکباره نمیتوانستیم وارد خدمات بیمهگری شویم درنتیجه کار را با شیب ملایم آغاز کردیم.
الهیار ترکمن تصریح کرد: اعتبار در نظر گرفته شده برای طرح رتبهبندی ۱۱ هزار میلیارد تومان است، اما نباید فراموش کنیم که سال ۹۴ یک مرتبه اعتبار لازم برای این طرح تخصیص یافته است و ۷ هزار میلیارد تومان دریافت کردیم که از سال ۹۴ تاکنون معلمانی که سابقه بالای ۵ سال دارند، تحت پوشش طرح قرار گرفتهاند.
میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از روند مشارکت فرهنگیان در پیگیری برنامههای آموزش و پرورش گفت: در ماجرای حذف مدارس خاص و کنکور چند ماه در مجلس چهها میکشیم، اما هیچ صدایی از فرهنگیان در نیامد، اما برخی به آسانی توانستند نظر مساعد رئیس جمهوری را با تعداد بالای امضاها جلب کنند و مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش برای مدارس تیزهوشان اجرا شود.
میرزاده با اشاره به حادثه آتش سوزی بیان کرد: در مدرسه زاهدان چهار دانشآموز ما سوختند و شاهد بیعرضگی مسئولان مدرسه و ناحیه ۲ زاهدان بودیم؛ به طور کلی این همه مدارس غیر استاندارد در کشور وجود دارد و مدارس استاندارد در اختیار «از ما بهتران» هستند.
سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه باید شبکه ارتباط آموزش و پرورش و خانواده به شبکه همگرا و منسجم مبدل شود، گفت: این مهمترین استراتژی آموزش و پرورش است و اکنون پلتفرمی برای برای رسانه آموزش و پرورش ایجاد کردیم و همه گفتنیها در این شبکه مطرح خواهد شد.
بطحایی تصریح کرد: تا جایی که بتوانیم باید این شبکه را تقویت کنیم و شورا یا مجمع ملی اولیا داشته باشیم تا در فواصل زمانی مشخص درباره مسائل آموزش و پرورش مشخص گفتگو شده و موضوعات هم از سوی انجمن اولیا تعیین شود.
وزیر آموزش و پرورش گفت: برای اینکه این موضوعات تشریفاتی نباشد و اثر عملی داشته باشد باید آستینها را بالا زده و عمل کنیم و در سطح ملی، استان و منطقه در شبکه تعاملی ارتباط فعالی داشته باشیم.
بطحایی بیان کرد: بچهها باید با شوق صبحها به مدرسه بروند و ظهر با عجله از مدرسهها خارج نشوند؛ که اگر به این نقطه برسیم موفق شدیم.
وی تصریح کرد: روانشناسی رنگ در مدرسه در یادگیری و ایجاد محیط با نشاط بچهها موثر است و چرا باید همه از رنگهای سفید و خاکستری در مدرسه و نه فقط روپوش بلکه در سایر بخشهای آموزشی استفاده کنیم.
عبدالرسول عمادی سرپرست آموزش متوسطه درباره ساماندهی ساعات درسی دانشآموزان پایه دوازدهم که باعث اعتراض آنها شده است، اظهار کرد: تغییر در ساعات درسی دانش آموزان پایه دوازدهم به نظر شورای عالی آموزش و پرورش وابسته است، چرا که طبق قانون امسال ۳۵ ساعت آموزشی برای دانشآموزان این پایه در نظر گرفته شده است و تغییر در قوانین باید از طریق شورای عالی آموزش و پرورش انجام شود.
وی ادامه داد: تلاش ما بر این است تا در سالهای آتی برای پایه دوازدهم حجم ساعات هفتگی کم شود و این تصمیم را از طریق شورای عالی آموزش و پرورش پیگیری میکنیم.
سرپرست آموزش متوسط با اشاره به اینکه هنوز نمیتوانیم به طور قطعی برای تغییر در ساعات درسی پایه دوازدهم نظر دهیم، گفت: به طور کلی مطالبه برای ساماندهی ساعات آموزشی را در دستور کار قرار دادیم و معتقدیم این حجم درسی برای پایه دوازدهم سنگین است، اما باید این موضوع در شورای عالی آموزش و پرورش به نتیجه برسد.
فتحاله پور با اشاره به اینکه برای برنامه ریزی بودجه توزیع منابع باید در بخشهای مختلف کشور مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: با برنامهریزیهای انجام شده روند اعتبارات در نظر گرفته شده منابع عمومی بودجه آموزش و پرورش حدود ۱۰ تا ۱۱ درصد بودجه عمومی کشور را شامل میشود.
وی ادامه داد: باید به سمت اصلاح روشها پیش برویم چرا که مشکل آموزش و پرورش صرفا بودجه نیست و حتی اگر همین بودجه را ۲ برابر کنیم مشکلات آموزش و پرورش حل نخواهد شد.
فتحاله پور با بیان اینکه از ۱۰۷ هزار مدرسه کشور ۴۵ هزار جمعیت دانش آموزی کمتر از ۴۰ نفر دارد، تصریح کرد: علاوه بر این مدارس، مدرسههای تک دانش آموز داریم که طبیعتا در چنین فضایی ماهیت فضای با کیفیت آموزشی را شاهد نیستیم.
وی با تاکید بر اینکه سازمان برنامه و بودجه در منابع محدودیتهایی دارد، گفت: تلاش داریم تا اعتبارات جاری و عمرانی افزایش پیدا کند، اما باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که در همه بخشها کم و بیش مشکلاتی وجود دارد و راه تحول در آموزش و پرورش تنها از طریق اصلاح ساختار آن میسر خواهد شد.
سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور اظهار کرد: پدافند غیرعامل واکنشی دفاعی در برابر یک تهدید بدون استفاده از تجهیز و سلاح است.
وی ادامه داد: همواره با خطرات طبیعی همچون بلایای طبیعی و تهدیدات انسانساخت مانند جنگ مواجه هستیم علاوه بر آن حوادثی مانند آتشسوزی هم که چندی پیش در مدرسه غیردولتی زاهدان شاهد آن بودیم، جزو تهدیدات محسوب میشود بنابراین نیازمند پیگیری موضوع و جلوگیری از حوادث بعدی هستیم.
سردار جلالی با بیان اینکه در هر اتفاقی باید احتمال و پیامد خطر مشخص شود، گفت: اگر این احتمال از سطح قابل قبول بیشتر باشد برای رفع آن باید برنامه ریزی کنیم و امروزه در دنیا حوزههایی درباره مدیریت ریسک در حال فعالیت هستند.
انتهای پیام/