حنطوش‌زاده گفت: بیماران تالاسمی و تیم درمانگر باید همکاری بیشتری با وزارت بهداشت داشته باشند تا مصرف داروی خوراکی گسترش یابد.

بیماران تالاسمی باید به مصرف داروهای خوراکی روی بیاورند/ مشکلی برای تامین نیاز دارویی بیماران نداریمحنطوش‌زاده کارشناس بیماری تالاسمی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: بیماران تالاسمی با برنامه‌ریزی‌های خوب وزارت بهداشت در وضعیت مناسبی قرار دارند و هیچ مشکلی در زمینه تزریق خون و ارائه خدمات بهداشتی درمانی به آن‌ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: در گذشته وضعیت بیماران تالاسمی از نظر تزریق خون و تامین دارو مناسب نبود و به همین دلیل کیفیت زندگی آن‌ها در سطح استاندارد قرار نداشت.

افزایش کیفیت زندگی در بیماران تالاسمی

کارشناس بیماری تالاسمی وزارت بهداشت بیان کرد: بیماران تالاسمی از طول عمر بالا و کیفیت زندگی مناسبی برخوردار نبودند به همین دلیل متاسفانه برخی از این بیماران دچار مشکلات عدیده‌ای در طول دوران زندگی می‌شدند اما در حال حاضر این بیماران از خون سالم برخوردارند و مبتلایان به تالاسمی با سنین بالا به سادگی خون دریافت می‌کنند و آهن اضافی خون آنها گرفته می‌شود و به همین دلیل از کیفیت زندگی خوبی برخوردارند.

حنطوش‌زاده اظهار کرد: در گذشته  در مراکز درمانی فقط تزریق خون به بیماران تالاسمی  انجام می‌شد، اما در حال حاضر در همین مراکز توجه ویژه‌ای به کیفیت زندگی بیماران شده است؛ در مراکز درمانی مراقبت‌های پیشگیرانه برای بیماران تالاسمی انجام می‌شود، برنامه خوبی در اختیار این افراد قرار می‌گیرد تا بیماران تالاسمی دچار مشکل نشوند.

وی افزود: ارائه خدمات پیشگیرانه و حتی درمانی به بیماران تالاسمی به صورت دوره‌ای انجام می‌شود و خوشبختانه کشور هیچ مشکلی از نظر تامین داروی این بیماران ندارد.

کارشناس بیماری تالاسمی وزارت بهداشت بیان کرد: قبلا بیماران تالاسمی از دارو‌های تزریقی استفاده می‌کردند، ولی امروزه با ورود دارو‌های خوراکی و ارائه آموزش‌های لازم در مراکز درمانی، بیماران به سمت مصرف نوع خوراکی  دارو رفته‌اند؛ بیماران تالاسمی و تیم درمانگر باید همکاری بیشتری با ما انجام دهند تا مصرف دارو خوراکی در کشور گسترش پیدا کند.

حنطوش‌زاده گفت:  مصرف دارو‌های خوراکی کیفیت زندگی بیماران تالاسمی را راتقا می‌دهد و دارو‌های خوراکی هیچ مشکلی  در روند درمان بیماران ایجاد نمی‌کنند.

وی یادآوری کرد: در تمام دنیا  بیماران تالاسمی به مصرف دارو‌های خوراکی روی آورده‌اند، اما در کشور ما اکثر بیماران از دارو‌های تزریقی استفاده می‌کنند، این در حالی است که ما  هیچگونه مشکلی در زمینه تامین دارو‌های خوراکی و تزریقی به  ۱۹ هزار بیمار تالاسمی نداریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.