دورتموند بزرگترین تاجر فوتبال اروپا

دورتموند سال‌هاست که تبدیل به باشگاهی استعدادیاب و کاشف بازیکنان آینده دار شده است؛ باشگاهی که ارزان می‌خرد و گران می‌فروشد.

به گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، همین چند روز یپش بود که پولیشیچ، ستاره آمریکایی خوش تکنیک دورتموند با قراردادی ۶۴ میلیون یورویی راهی چلسی شد. میشائیل زورک، مدیر ورزشی دورتموند در مصاحبه‌ای گفت که قرارداد این بازیکن در حال اتمام بود و بهترین گزینه برای ما فروش او بود. بازیکنی که محصول آکادمی فوتبال خود باشگاه بود.
 
دورتموند بزرگترین تاجر فوتبال اروپا
زرد‌ها در دورانی که زورک سمت مدیر ورزشی را داشته، ۴۷۵،۸ میلیون یورو از فروش بازیکن درآمد داشته و تنها ۳۰۵.۹ میلیون یورو برای خرید بازیکن هزینه کرده است و به عبارتی بالانس مالی باشگاه کاملاً مثبت بوده است.

زورک که ۱۷ سال برای دورتموند بازی کرده به خوبی با فلسفه و فضای باشگاه آشناست و وظبفه خود به عنوان مدیر ورزشی را نیز به بهترین شکل انجام داده است. کار او را به نوعی می‌توان مشابه مونچی، مدیر ورزشی اسپانیایی سابق سویا و فعلی رم دانست.

زورک می‌گوید: «ما نمی‌توانیم با تیم‌های بزرگ در امر خرید بازیکن رقابت کنیم. نمی‌توانیم هر بازیکنی که دوست داریم را جذب کنیم. اگر این فرمول یک باشد، آن‌ها مثل فراری هستند و ما مثل موستانگ. باید خلاق باشیم و خودمان را با شرایط وفق دهیم. به همین دلیل استعداد‌ها را زیر نظر می‌گیریم و روی جوانانی که معتقدیم تبدیل به ستاره خواهند شد، سرمایه‌گذاری می‌کنیم.»

شاید به همین دلیل باشد که اسون میسلینتانت، استعدادیاب بزرگ فوتبال اروپا سال ۲۰۱۷ به استخدام باشگاه دورتموند در آمد.

یک برنامه درست و اصولی برای پرورش استعداد‌ها در آکادمی از یک طرف و یک برنامه مجزا برای جذب ستاره‌های آینده دار از سوی دیگر در دستور کار باشگاه دورتموند قرار دارد.

اگر پولیشیچ محصول خود دورتموند بود، عثمان دمبله، در ۱۹سالگی با قیمت ۱۵ میلیون یورو از رن فرانسه جذب شد و یک سال بعد با ۱۱۵ میلیون یورو به‌علاوه ۴۰ میلیون یورو بند‌های متغیر به بارسلونا فروخته شد. یا اوبامیانگ که با ۱۳ میلیون یورو از سنت اتین جذب شد و ۴ سال بعد با ۶۳،۷ میلیون یورو راهی آرسنال شد. همچنین می‌توان به مخیتاریان (۲۰۱۳ از شاختار) و هوملس (۲۰۰۹ از بایرن) نیز اشاره کرد که به ترتیب با ۲۷ و ۴.۵ میلیون یورو جذب شدند و با ۴۲ و ۳۵ میلیونی یورو فروخته شدند.

لواندوفسکی نیز نمونه خوبی است. بازیکنی که در ۲۱ سالگی و به عنوان مهاجمی گمنام با ۴،۸ میلیون یورو از لخ پوزنان جذب شد و سپس تبدیل به ستاره‌ای جهانی شد. هرچند که او به عنوان بازیکن آزاد راهی بایرن شد.

جذب سانچوی ۱۷ ساله از سیتی با تنها ۸ میلیون یورو، جدیدترین خرید موفق دروتموندی‌ها بوده است. بازیکن انگلیسی در اوج گمنامی جذب شد و حالا به پدیده این فصل بوندسلیگا تنها پس از ۴ ماه تبدیل شده است.

دورتموند، کارخانه بازیکن‌سازی و کشف استعداد فوتبال آلمان، با شش امتیاز بالاتر از بایرن، نیم فصل را به عنوان صدرنشین به اتمام رساند و فعلاً شانس اول قهرمانی محسوب می‌شود.

خرید و فروش‌های دورتموند در ۸ سال گذشته

دمبله: خرید با ۱۵ میلیون یورو از رن در سال ۲۰۱۶؛ فروش با ۱۱۵ میلیون یورو در سال ۲۰۱۷ به بارسا

پولیشیچ، محصول اکادمی باشگاه با ۶۴ میلیون یورو به چلسی فروخته شد

اوبامیانگ با ۱۳ میلیون یورو در سال ۲۰۱۳ از سنت اتین جذب شد و ژانویه ۲۰۱۸ با ۶۳ میلیون یورو راهی آرسنال شد.

مخیتاریان با ۲۷،۵ میلیون یورو در سال ۲۰۱۳ از شاختار جذب شد و سال ۲۰۱۶ با رقم ۴۲ میلیون یورو به منچستریونایتد رفت.

گوتزه با ۳۷ میلیون یورو سال ۲۰۱۳ راهی بایرن شد و سال ۲۰۱۶ با ۲۲ میلیون یورو برگشت.

هوملس سال ۲۰۰۹ با ۴،۵ میلیون یورو از بایرن جذب شد و سال ۲۰۱۶ با ۳۵ میلیون یورو به بایرن فروخته شد.

گوندوغان سال ۲۰۱۱ با ۵،۵ میلیون یورو از نورنبرگ جذب شد و سال ۲۰۱۶ با ۲۶ میلیون یورو راهی سیتی شد.

یارمولنکو با ۲۵ میلیون یورو در سال ۲۰۱۷ از دیناموکیف جذب شد و یک سال بعد با ضرری ۵ میلیون یورویی راهی وستهام شد.

گینتر در سال ۲۰۱۴ با ۱۰ میلیون یورو از فرایبورگ جذب شد و سه سال بعد با ۱۷ میلیون یورو راهی گلادباخ شد.

کاگاوا سال ۲۰۱۰ به عنوان بازیکن آزاد از سرزو اوزاکا جذب شد و دو سال بعد با ۱۶ میلیون یورو به منچستریونایتد رفت.

سوکراتیس سال ۲۰۱۳ با ۹،۹ میلیون یورو از وردربرمن جذب شد و سال ۲۰۱۸ با ۱۶ میلیون یورو به آرسنال رفت.

نوری شاهین سال ۲۰۱۰ با رقم ۱۰ میلیون یورو راهی رئال شد و سال ۲۰۱۳ با هزینه‌ای ۷ میلیون یورو بازگردانده شد.

در این بازه زمانی تنها موناکو، بیشتر از دورتموند در امر فروش بازیکن درآمدزایی داشته است و پس از این دو تیم، یوونتوس، رم و چلسی قرار دارند.
 
دورتموند بزرگترین تاجر فوتبال اروپا
 
منبع: ورزش سه 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار